w

20% globalnych budżetów reklamowych trafia do Google i Facebooka

Reklama google

W 2016 roku 20% sumy globalnych budżetów reklamowych stanowiły wydatki na reklamę w Google i na Facebooku – wynika z raportu Top Thirty Global Media Owners opublikowanego przez agencję mediową Zenith. W 2012 roku udział Google i Facebooka w globalnych wydatkach reklamowych wynosił 11%, co oznacza, że 64% wzrostu wydatków na reklamę w latach 2012-2016 można przypisać tym dwu firmom.

Raport Top Thirty Global Media Owners to publikowany przez Zenith od 2007 roku unikalny ranking największych światowych firm mediowych. Najnowsza edycja raportu – po aktualizacji metodologii –prezentuje ranking oparty wyłącznie na przychodach firm z reklamy, oddając tym samym prawdziwą miarę ich pozycji na światowym rynku reklamowym.

Google (w rankingu pod nazwą holdingu Alphabet) jest zdecydowanie największą firmą mediową świata, z przychodami z reklamy na poziomie 79,4 mld USD w 2016, trzykrotnie wyższymi od zajmującego drugie miejsce Facebooka, którego przychody z reklamy sięgają 26,9 mld USD. Trzecie miejsce w rankingu zajmuje Comcast – największy “tradycyjny” koncern mediowy, którego przychody z reklamy wyniosły w ubiegłym roku 12,9 mld USD.

Według ostatniej prognozy Zenith dotyczącej globalnego rynku reklamowego już w tym roku budżety na reklamę w internecie przewyższą wydatki na reklamę w telewizji, a tym samym internet stanie się największym medium reklamowym na świecie. Znajduje to swoje odzwierciedlenie również w rankingu Zenith, zdominiowanym przez firmy czerpiące zyski z reklamy online. Obok Alphabet i Facebooka w Top 30 jest jeszcze 5 internetowych graczy: Baidu, Microsoft, Yahoo, Verizon i Twitter. Tych 7 internetowych platform wygenerowało w 2016 roku przychody z reklamy o wartości 132,8 mld USD – to 73% wartości globalnych budżetów na reklamę online i 24% sumy globalnych wydatków na reklamę we wszystkich mediach.

Verizon, zajmujący obecnie 21 pozycję w rankingu, stał się koncernem mediowym w 2015 roku, kiedy kupił AOL. Jeśli zrealizuje swój plan i pod koniec tego roku przejmie Yahoo, przeskoczy w rankingu od razu na 6 miejsce.

Najszybciej rosnącą firmą w rankingu Zenith jest Twitter, którego przychody z reklamy w latach 2012-2016 wzrosły o 734%. Drugą pod tym względem firmą jest Tencent, który w tym samym czasie odnotował wzrost przychodów z reklamy o 697%, a trzecią – Facebook ze wzrostem o 528%. Dwie inne firmy z rankingu zwiększyły w latach 2012-2016 swoje przychody z reklamy ponad dwukrotnie – to Baidu (wzrost o 190%) i Sinclair Broadcasting Group (171%).

Większość – bo aż 20 – firm z rankingu ma siedzibę w USA. Ta dominacja wynika z kilku powodów: USA to największy rynek reklamowy na świecie, amerykańskie firmy najwięcej zainwestowały w swoją obecność za granicą, a potęga innowacyjna Doliny Krzemowej napędza wzrost reklamy online. Chiny i Niemcy mają w rankingu po 3 firmy: chińskie Baidu, Tencent i CCTV, oraz niemieckie Bertelsmann, ProSiebenSat.1 i Axel Springer. Pozostałe 4 firmy w rankingu reprezentują Francję (JCDecaux), Brazylię (Grupo Globo), Włochy (Mediaset) i Wielką Brytanię (ITV).

 

Top 30 Global Media Owners 2017


Rank
Media ownerRankMedia owner
1Alphabet16Advance Publications
2Facebook17JCDecaux
3Comcast18News Corporation
4Baidu19Grupo Globo
5The Walt Disney Company20CCTV
621st Century Fox21Verizon
7CBS Corporation22Mediaset
8iHeartMedia Inc.23Discovery Communications
9Microsoft24TEGNA
10Bertelsmann25ITV
11Viacom26ProSiebenSat.1 Group
12Time Warner27Sinclair Broadcasting Group
13Yahoo28Axel Springer
14Tencent29Scripps Networks Interactive
15Hearst30Twitter

 

 

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź
  1. Dzięki za super artykuł. Dokładne dane liczbowe, krótko , zwięźle i na temat. Przydatne informacje, które na pewno wykorzystam wiele razy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nikt nie ogląda reklam

Nikt nie ogląda reklam

Facebook

Facebook, Twitter i Google oskarżeni o umożliwienie rozpowszechniania terroryzmu