W 2016 roku 20% sumy globalnych budżetów reklamowych stanowiły wydatki na reklamę w Google i na Facebooku – wynika z raportu Top Thirty Global Media Owners opublikowanego przez agencję mediową Zenith. W 2012 roku udział Google i Facebooka w globalnych wydatkach reklamowych wynosił 11%, co oznacza, że 64% wzrostu wydatków na reklamę w latach 2012-2016 można przypisać tym dwu firmom.
Raport Top Thirty Global Media Owners to publikowany przez Zenith od 2007 roku unikalny ranking największych światowych firm mediowych. Najnowsza edycja raportu – po aktualizacji metodologii –prezentuje ranking oparty wyłącznie na przychodach firm z reklamy, oddając tym samym prawdziwą miarę ich pozycji na światowym rynku reklamowym.
Google (w rankingu pod nazwą holdingu Alphabet) jest zdecydowanie największą firmą mediową świata, z przychodami z reklamy na poziomie 79,4 mld USD w 2016, trzykrotnie wyższymi od zajmującego drugie miejsce Facebooka, którego przychody z reklamy sięgają 26,9 mld USD. Trzecie miejsce w rankingu zajmuje Comcast – największy “tradycyjny” koncern mediowy, którego przychody z reklamy wyniosły w ubiegłym roku 12,9 mld USD.
Według ostatniej prognozy Zenith dotyczącej globalnego rynku reklamowego już w tym roku budżety na reklamę w internecie przewyższą wydatki na reklamę w telewizji, a tym samym internet stanie się największym medium reklamowym na świecie. Znajduje to swoje odzwierciedlenie również w rankingu Zenith, zdominiowanym przez firmy czerpiące zyski z reklamy online. Obok Alphabet i Facebooka w Top 30 jest jeszcze 5 internetowych graczy: Baidu, Microsoft, Yahoo, Verizon i Twitter. Tych 7 internetowych platform wygenerowało w 2016 roku przychody z reklamy o wartości 132,8 mld USD – to 73% wartości globalnych budżetów na reklamę online i 24% sumy globalnych wydatków na reklamę we wszystkich mediach.
Verizon, zajmujący obecnie 21 pozycję w rankingu, stał się koncernem mediowym w 2015 roku, kiedy kupił AOL. Jeśli zrealizuje swój plan i pod koniec tego roku przejmie Yahoo, przeskoczy w rankingu od razu na 6 miejsce.
Najszybciej rosnącą firmą w rankingu Zenith jest Twitter, którego przychody z reklamy w latach 2012-2016 wzrosły o 734%. Drugą pod tym względem firmą jest Tencent, który w tym samym czasie odnotował wzrost przychodów z reklamy o 697%, a trzecią – Facebook ze wzrostem o 528%. Dwie inne firmy z rankingu zwiększyły w latach 2012-2016 swoje przychody z reklamy ponad dwukrotnie – to Baidu (wzrost o 190%) i Sinclair Broadcasting Group (171%).
Większość – bo aż 20 – firm z rankingu ma siedzibę w USA. Ta dominacja wynika z kilku powodów: USA to największy rynek reklamowy na świecie, amerykańskie firmy najwięcej zainwestowały w swoją obecność za granicą, a potęga innowacyjna Doliny Krzemowej napędza wzrost reklamy online. Chiny i Niemcy mają w rankingu po 3 firmy: chińskie Baidu, Tencent i CCTV, oraz niemieckie Bertelsmann, ProSiebenSat.1 i Axel Springer. Pozostałe 4 firmy w rankingu reprezentują Francję (JCDecaux), Brazylię (Grupo Globo), Włochy (Mediaset) i Wielką Brytanię (ITV).
Top 30 Global Media Owners 2017
Rank | Media owner | Rank | Media owner |
1 | Alphabet | 16 | Advance Publications |
2 | 17 | JCDecaux | |
3 | Comcast | 18 | News Corporation |
4 | Baidu | 19 | Grupo Globo |
5 | The Walt Disney Company | 20 | CCTV |
6 | 21st Century Fox | 21 | Verizon |
7 | CBS Corporation | 22 | Mediaset |
8 | iHeartMedia Inc. | 23 | Discovery Communications |
9 | Microsoft | 24 | TEGNA |
10 | Bertelsmann | 25 | ITV |
11 | Viacom | 26 | ProSiebenSat.1 Group |
12 | Time Warner | 27 | Sinclair Broadcasting Group |
13 | Yahoo | 28 | Axel Springer |
14 | Tencent | 29 | Scripps Networks Interactive |
15 | Hearst | 30 |
Dzięki za super artykuł. Dokładne dane liczbowe, krótko , zwięźle i na temat. Przydatne informacje, które na pewno wykorzystam wiele razy.