w

Historia druku w Polsce i obecne możliwości

Historia druku w polsce

W Polsce druk rozwinął się później niż w krajach Europy Zachodniej takich jak Niemcy czy Francja. Pierwsze drukarnie zaczęły funkcjonować na ziemiach polskich w XV wieku, jednak prawdziwy rozwój introligatorstwa zajął aż 100 lat.

Druk w Polsce – historia

Najstarszą drukarnią w Polsce był zakład Kaspra Elyana, który zaczął funkcjonować we Wrocławiu w 1473 roku. Warto jednak zaznaczyć, że w tamtym okresie Wrocław formalnie nie należał do Polski. Kolejny zakład został otwarty w Krakowie w 1474 roku, a później zaczęły tam powstawać kolejne punkty introligatorskie. Początkowo w drukarniach wydawano głównie książki przeznaczone dla księży katolickich i protestanckich. Stała działalność drukarni zaczęła się tak naprawdę rozwijać dopiero w XVI wieku, a ośrodkiem miejskim, w którym funkcjonowało ich najwięcej był właśnie Kraków. To właśnie tam około 1550 roku działało pięć oficyn drukarskich, a pod koniec XVI wieku na 16 drukarni w Polsce aż 9 znajdowało się w Krakowie. Zdecydowana większość zakładów była jednak otwierana tylko na krótki okres.

Dopiero w epoce oświecenia zaczęło powstawać więcej drukarni i działały one dużo prężniej ze względu na większe potrzeby społeczeństwa, a zwłaszcza arystokracji. W tamtym okresie miano ośrodka miejskiego z największą liczbą drukarni przejęła Warszawa. W 1903 roku powstała pierwsza polska maszyna do pisania, która znacząco zmieniła funkcjonowanie drukarni. Dopiero w 1984 roku powstała pierwsza na świecie drukarka atramentowa i po kilku latach pojawiła się także w Polsce. W latach dziewięćdziesiątych XX wieku coraz większe znaczenie miał kolor druku, a także jego jakość.

Obecne możliwości drukarni

Jeszcze kilkanaście lat temu niektórzy obserwatorzy rynku drukarskiego uważali, że większość przedsiębiorstw upadnie ze względu na powszechny pęd ku elektronizacji i cyfryzacji. Okazało się jednak, że drukarnie wciąż świetnie funkcjonują i rozwijają się. Nowoczesne przedsiębiorstwa takie jak drukarnia Unilogo proponują klientom szeroką, wciąż modyfikowaną ofertę. Przede wszystkim coraz popularniejszy jest druk cyfrowy, a także projektowanie i drukowanie etykiet samoprzylepnych, które przydają się m.in. w branży spożywczej oraz alkoholowej.

Współczesne drukarnie posiadają także dynamicznie rozwijającą się ofertę projektowania różnych materiałów graficznych i reklamowych, a niektóre firmy specjalizują się w druku 3D. Bardzo duże znaczenie w branży ma korzystanie z efektywnych maszyn, dopasowanych do potrzeb klientów. Do współczesnych drukarni zwracają się zarówno osoby indywidualne, jak i wydawnictwa, a także przedsiębiorstwa reprezentujące różne branże. Coraz większe znaczenie ma specjalizacja pracowników drukarni, a także dbałość o jak najwyższą jakość wydruków, dostosowanych do oczekiwań najbardziej wymagających klientów.

 

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

K2 Precise rozwija zespół w obszarach analityki, SEM, social media i programmatic

Content marketing

Content marketing w czasach zarazy