Rekomendacje zdecydowanie działają wśród Polaków. 7 na 10 Polaków często rozmawia ze swoimi znajomymi o różnych produktach. Jesteśmy dla siebie wiarygodnym źródłem informacji o markach i produktach – aż 65% Polaków ufa swoim znajomym i liczy się z ich opinią przy wyborze produktów. Jednocześnie bardzo chętnie przyjmujemy rolę liderów opinii – aż 85% Polaków poleca produkty swoim znajomym.
Zrealizowane przez agencję reklamowa BUZZ MEDIA we współpracy z DOMEM BADAWCZYM MAISON najnowsze badanie dotyczące marketingu rekomendacji wśród polskich konsumentów przynosi mnóstwo danych o tym jakich rekomendacji słuchamy oraz co i komu sami skłonni jesteśmy polecać. Przedsięwzięcie analizujące to o czym rozmawiają konsumenci to pierwszy owoc partnerstwa jakie niedawno zostało nawiązane pomiędzy obiema firmami.
Wyniki badania
Badanie wskazuje wyraźnie na niezmiernie istotną rolę marketingu rekomendacji w budowaniu silnej pozycji marki (dużo silniejszą niż standardowych narzędzi marketingowych) – dla konsumentów bowiem polecanie marek i produktów przez znajomych jest zdecydowanie ważniejsze niż rekomendacja sprzedawcy w sklepie lub klasyczna reklama.
Jako konsumenci chętnie słuchamy opinii i dzielimy się nimi. 69 % badanych często wymienia ze znajomymi opinie i doświadczenia dotyczące różnych produktów, taki sam odsetek przed zakupem stara się wypróbować produkt. A 74 % Polaków gdy dostrzeże u kogoś rzecz, która mu się podoba dopytuje się gdzie może to kupić. I taka „giełda” opinii ma praktyczny zakupowy wymiar – połowa Polaków kupuje produkty polecone przez znajomych, 45 procent z nas kupiło w ciągu ostatniego miesiąca coś, co rekomendowali znajomi.
Aż 78% Polaków przed zakupem nowego produktu bierze pod uwagę opinie swojego otoczenia, a dla 76% istotna jest również możliwość wypróbowania produktu przed jego zakupem (czyli „nieformalnie, niezobowiązujące” rozpoczęcie relacji z marką). Słabo w tym kontekście wypadają marketingowe narzędzia nie bazujące na korzystaniu z relacji opartych na bliższych lub dalszych znajomościach. Jedynie 31% pytanych bierze od uwagę opinie sprzedawcy, a tylko 26% przyznaje się do kierowania się – przynajmniej od czasu do czasu – klasyczną reklamą.
Jakie rodzaje produktów najczęściej rekomendujemy?
Najchętniej polecamy znajomym nowości spożywcze (70 %) kosmetyki dla dorosłych (67 %) oraz sprzęt elektryczny do codziennego użytku (61 %). Ponad połowa Polaków rekomenduje swoim znajomym także produkty chemii gospodarczej, artykuły spożywcze z „wyższej półki”, a także gadżety nowej generacji. Marketing rekomendacji wydaje się idealnie wpisywać w potrzeby konsumentów także ze względu na to jaką daje możliwość testowania produktów. Polacy bowiem uwielbiają próbować rzeczy przed zakupem – gdyby mogli testowali by praktycznie wszystko: od gadżetów najnowszej generacji (85% chciałoby mieć możliwość sprawdzenia przez kupnem „jak to działa”), przez produkty spożywcze, kosmetyki pielęgnacyjne i kolorowe, produkty dla dzieci (odpowiednio: 79% – jedzenie, 78% – kosmetyki pielęgnacyjne, 64% – kosmetyki kolorowe, 55% – produkty dla dzieci) po usługi finansowo-bankowe (58% Polaków deklaruje chęć wypróbowania tego typu usług).
Źródło: mat. pras.