w , ,

Monetyzuj i zarabiaj

Monetyzacja Asia Czyczerska

Monetyzacja własnych powierzchni reklamowych. O tym, dlaczego i jak warto monetyzować  rozmawialiśmy z Joanną Czyczerską, współzałożycielką agencji marketingowej High Heels Media.

Jako jedni z nielicznych na rynku, w swojej ofercie posiadacie usługę monetyzacji powierzchni reklamowej stron www. Na czym polega taka usługa?

Joanna Czyczerska: Tworząc agencję marketingową, budując portfel usług, długo zastanawiałyśmy się co tak naprawdę stanowi nasz atut i przewagę rynkową. Tu odpowiedź nasuwała się jedna – nasze doświadczenie.

Przez wiele lat, pracując dla największych polskich portali, miałyśmy okazje poznać specyfikę tworzenia i sprzedaży produktów reklamowych. Decyzja była łatwa: postanowiłyśmy stworzyć usługę, która polega na pomocy we wdrażaniu produktu reklamowego na stronie WWW i monetyzacji powierzchni reklamowej.

Rzeczywistość pokazuje, że nie jest to rzecz popularna na rynku. Tworzymy zatem coś nowego, innowacyjnego, co stanowi nasz USP. Wierzymy, że to pozwoli nam odnieść sukces, na – i tak dość mocno rozwiniętym już – rynku agencyjnym w Polsce.

Dlaczego ta usługa powinna być atrakcyjna dla Klientów?

Joanna Czyczerska: Powiem przewrotnie: pecunia non olet („pieniądze nie śmierdzą” – przyp. red.) A tak poważnie, produkt reklamowy może stać się po prostu kolejnym źródłem przychodu. Skoro jest potencjał i możliwości, aby zarabiać na reklamie, to dlaczego tego nie wykorzystać? Internauci są przyzwyczajeni do obecności reklam i póki nie są one inwazyjne, to nie będą miały wpływu na statystyki strony.

Monetyzacja: Jak wygląda proces wdrażania produktu reklamowego?

Joanna Czyczerska: Po otrzymaniu szczegółowych statystyk portalu określamy, jakie mogą być potencjalne przychody ze strony. Jeśli wartości są satysfakcjonujące, rozpoczynamy audyt produktu oraz opracowanie oferty. Rekomendujemy nośniki, tworzymy ofertę handlową i politykę cenową.

Możemy również pomóc wdrożyć adserwer oraz zaopiniować oprogramowanie do serwowania mailingów. Sprzedaż jest zawsze po stronie wydawcy, niemniej pomagamy w rekrutacji pracowników, rekomendujemy, w którą stronę warto pójść i jak zacząć. Gwarantujemy też szkolenie dla handlowców. Każdy portal jest inny, każdy właściciel ma inną wizję, dlatego proces, za każdym razem wygląda inaczej.

Dla przykładu – pracujemy obecnie nad wdrożeniem produktu reklamowego na pewnym portalu studenckim, który planowo ma posiadać około 100 000 UU miesięcznie. Faktycznie nie jest to ogromna liczba do monetyzacji w display, natomiast oferowana reklama na wydrukach stron notatek czy mailingu, która dociera do zarejestrowanych użytkowników to już inna sprawa. Produkt reklamowy, to nie tylko banery, ale także niestandardowe formy promocji, które również rekomendujemy i wdrażamy.

Nie boisz się, że firmy nie będą chciały wpuścić osoby z zewnątrz, aby miała dostęp do ich statystyk i danych?

Nie mamy wglądu w pliki sprzedażowe, dane kluczowych klientów czy też wyniki kampanii. Jako firma jesteśmy rozliczane za zadanie. Ze swojej strony oferujemy pełne wdrożenie wraz z doradztwem i rekomendacjami dotyczącymi sprzedaży, a po wdrożeniu również wsparcie w początkowej fazie prac.

My tworzymy produkt i rekomendujemy, jak zmaksymalizować jego sprzedaż. Zawsze jest ryzyko, że klient będzie obawiał się współpracy z firmą zewnętrzną. Rzeczywistość jednak pokazuje, że zainteresowanie takim produktem jest i to również w większych portalach. Z punktu widzenia naszych klientów jest to wygodne: otrzymują produkt dopasowany do potrzeb, w krótkim czasie, z pełnym wsparciem po wdrożeniu, bez utraty czasu na rekrutacje, szkolenia czy wdrożenie pracownika.

Monetyzacja: Z jakimi kosztami trzeba się liczyć na początku?

Joanna Czyczerska: Koszty samego wdrożenia to zakup odpowiedniego oprogramowania oraz zatrudnienie pracowników. Przy samej sprzedaży dochodzą odpowiednie prowizje dla podmiotów pośredniczących. Jeśli chodzi o wynagrodzenie naszej agencji – jest to opłata jednorazowa za wdrożenie plus abonament miesięczny za wsparcie w obsłudze – dopasowywany indywidualnie do wymagań i zakresu działań.

Monetyzacja: Jakie są szanse i zagrożenia wynikające z wdrożenia produktu reklamowego na stronie?

Joanna Czyczerska: Szanse i korzyści, to przede wszystkim dodatkowe przychody oraz rozwój oferty produktowej, które umożliwiają dalszy rozwój firmy. Jeśli mowa o zagrożeniach, to do głowy przychodzą mi te, związane z nieumiejętnym wdrażaniem produktu i zbyt nachalnym serwowaniem reklam, który powoduje spadek oglądalności.

Dlatego tak ważne jest doświadczenie i wiedza w tym zakresie. Aby monetyzacja była skuteczna, warto powierzyć ją profesjonalistom.


  1. Programy afiliacyjne – jakich błędów się wystrzegać?
  2. Jak zarabiać na blogu? 11 najpopularniejszych sposobów stosowanych przez współczesnych blogerów
  3. Jak zarabiać na swojej pasji? 12 porad od Pomagam.pl LIVE
  4. Prowadzenie bloga firmowego
11 Kopia

Graficzne sprośności

indeks2

Comperia zadebiutowała na GPW