Kluczem do zarabiania na blogu jest stworzenie odpowiedniego ruchu na stronie. Należy pamiętać, że blog posiadający szerokie grono odbiorców jest atrakcyjny dla potencjalnych reklamodawców. To czytelnicy będą generować pieniądze – m.in. klikając w linki afiliacyjne i czytając teksty sponsorowane. W takim razie jak zarabiać na blogu?
Spis treści
Dlaczego warto założyć i prowadzić blog?
Blog pozwala na skierowanie swoich treści do ludzi o podobnych zainteresowaniach i potrzebach. Blogerzy piszą zarówno o pasjach, doświadczeniach, gotowaniu, jak i podróżach. Dla nich oznacza to więc możliwość dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniami. Najważniejszym aspektem z punktu widzenia czytelników jest natomiast stworzenie interesującego i wartościowego contentu – blogu, na którym odbiorca znajdzie oryginalne i atrakcyjne teksty. Ciekawa strona przyciąga i poszerza możliwości twórcy – pozwalając na zarabianie na blogu.
Jak zarabiać na blogu?
Blogowanie jest formą pasywnego dochodu – raz stworzone treści mogą generować zyski przez długi czas. Zarabianie na blogu jest możliwe między innymi dzięki:
- sprzedaży reklam;
- uczestnictwu w programach partnerskich;
- sprzedaży produktów związanych z tematyką bloga;
- tworzeniu tekstów sponsorowanych;
- sprzedaż kursów online;
- sprzedaż oprogramowania;
- sprzedaż własnych usług;
- freelancing (copywriting);
- sprzedaż ebooków
- wydarzenia branżowe
- podcast.
1. Sprzedaż reklam na blogu
Najpopularniejszą metodą jest wykorzystanie usług sieci reklamowych na przykład Google Adsense. Program, który wypełnia reklamami specjalny, wydzielony obszar na stronie. Reklamy powiązane są zazwyczaj z blogiem, a użytkownik zarabia, gdy odbiorcy wyświetli się reklama i kiedy w nią kliknie. Blogerzy o ugruntowanej pozycji mogą pozyskiwać reklamodawców i sprzedawać powierzchnię reklamową bezpośrednio firmom.
2. Uczestnictwo w programach partnerskich i afiliacyjnych
Programy partnerskie pozwalają na zarabianie na blogu dzięki marketingowi afiliacyjnemu. Inaczej mówiąc, jest to relacja biznesowa dwóch stron – blogera z innym twórcą treści w internecie. Firma partnerska płaci za polecenia produktów na stronach blogowych, a bloger zarabia prowizję od każdej sprzedaży, pochodzącej z jego rekomendacji. Taka współpraca wiąże się z umieszczaniem linków partnerskich do polecanych produktów lub usług na stronie.
3. Sprzedaż produktów związanych z tematyką bloga
Blog to idealne miejsce na promowanie własnych produktów. Kursy online czy ebooki w połączeniu z dobrą recenzją na blogu, contentem dostosowanym do grupy docelowej i sklepem internetowym to zdecydowanie dobra droga do zarabiania na blogu.
4. Tworzenie tekstów sponsorowanych
Posty sponsorowane zwykle przybierają formę recenzji produktów lub usługi. Inaczej jednak niż w przypadku programów partnerskich autor, publikując tekst, od razu wie, ile za niego zarobi. Dodatkowo takie współprace zazwyczaj wiążą się z otrzymaniem darmowych produktów i próbek.
5. Sprzedaż kursów online
Jeśli ma się odpowiednią wiedzę i umiejętności, którymi warto dzielić się innymi, świetnym sposobem na zarabianie na blogu będzie stworzenie kursu online. Oczywiście wiąże się to z koniecznością zainwestowania w cały proces mnóstwa czasu – trzeba przecież opracować scenariusz, jasną strukturę kursu, upewnić się, że zawiera wszystkie istotne informacje, a potem jeszcze nagrać filmy instruktażowe, zadbać o montaż i promocję. Takie rozwiązanie jest jednak świetnym sposobem na generowanie dochodu pasywnego – szczególnie, jeśli ma się już zbudowaną silną markę osobistą, a tym samym duże grono czytelników bloga może być zainteresowane kursem online.
6. Sprzedaż oprogramowania
Istnieje wiele takich czynności, których nie chce wykonywać się samodzielnie i w których można zostać wyręczonym przez proste oprogramowanie. Właśnie dlatego, jeśli istnieje możliwość stworzenia oprogramowania związanego z tematyką bloga, to jest też i duża szansa, że znajdzie się wiele osób zainteresowanych jego zakupem.
Co najważniejsze – nie trzeba mieć nawet wiedzy programistycznej. Wystarczy nawiązać współpracę z odpowiednią osobą, która przełoży pomysł na odpowiedni kod. Nie chodzi przy tym wcale o bardzo skomplikowane (a tym samym i kosztowne) rozwiązania. To mogą być narzędzia, które np.:
- pozwolą pracować nad produktywnością;
- ułatwią zarządzanie relacjami z klientami;
- zautomatyzują e-mail marketing;
- umożliwią szybkie poprawienie estetyki strony internetowej;
- usprawnią proces opracowywania treści.
7. Sprzedaż własnych usług
Wiele osób prowadzi blogi powiązane ze swoimi umiejętnościami, zainteresowaniami i hobby. Jeśli więc przyciągnie już odpowiednią grupę docelową i zyska grono stałych czytelników, te osoby mogą jednocześnie okazać się idealnymi klientami. Warto więc zaoferować im sprzedaż swoich usług!
Oczywiście nie w każdym przypadku takie rozwiązanie zda egzamin. Dużo zależy od tego, czego dotyczy tematyka bloga i co ma się do zaoferowania. W wielu przypadkach pole manewru jest jednak ogromne. Warto pamiętać, że usługą mogą być np. konsultacje online dla innych blogerów, którzy chcą zyskać większe grono odbiorców. Jeśli samemu jest się już doświadczonym blogerem, który zbudował silną markę osobistą, ma się ku temu odpowiednie doświadczenie i kompetencje.
8. Freelancing (copywriting)
A skoro już mowa o dzieleniu się swoim blogowym doświadczeniem, to można też wykorzystać swoje umiejętności i zaangażować się w copywriting. Blog z gronem stałych czytelników i dobrze pozycjonujący się w sieci będzie świetnym portfolio dla potencjalnych klientów. Warto więc rozważyć wykorzystanie swoich umiejętności pisarskich i swojego blogowego doświadczenia do odpłatnego tworzenia wpisów dla innych blogerów.
9. Sprzedaż ebooków
Dla osób, które zastanawiają się, jak zarabiać na blogu, dobrym rozwiązaniem praktycznie zawsze będzie opracowanie i sprzedaż własnego ebooka. Obojętnie, w jakiej branży się działa – na pewno znajdzie się grono osób, które zechce skorzystaj z tej wiedzy i doświadczenia. Warto więc opracować własny produkt cyfrowy i w ten sposób zwiększać swój dochód pasywny. Tym bardziej, że z czasem powstanie efekt kuli śnieżnej – jeśli jeden ebook spotka się z dobrym odbiorem, będzie to siłą napędową do stworzenia kolejnego i tak potencjał sprzedażowy zacznie wzrastać.
10. Wydarzenie branżowe
Kolejna możliwość to zorganizowanie wydarzenia branżowego, które będzie można promować m.in. na swoim blogu. Zwykle taka forma zarabiania przybiera postać odpłatnego webinaru z udziałem ekspertów z danej dziedziny. Zainteresowane osoby mogą wykupić dostęp i zdobyć mnóstwo przydatnej wiedzy, a bloger organizujący całe to przedsięwzięcie – zarobić, umocnić swoją markę osobistą i zwiększyć rozpoznawalność, tym samym stwarzając jeszcze większy potencjał zarobkowy na przyszłość.
11. Podcast
W ostatnich latach podcasty zyskują na popularności i mogą stanowić naprawdę świetne uzupełnienie bloga. To kolejny, choć dość nieoczywisty sposób, by zarabiać na blogowaniu.
Nagrywanie podcastu może polegać na zastosowaniu podejścia recyklingu treści – przedstawiania kwestii już publikowanych na blogu w innej, mówionej formie. To także dobra przestrzeń, by uzupełnić treści ze sfery blogowej np. o rozmowy z ciekawymi gośćmi. Wspominając o blogu w podcaście, można natomiast zdobywać nowych blogowych czytelników, z kolei promując podcast w sferze blogowej – nowych słuchaczy. I tak koło będzie się napędzać.
A gdzie w tym wszystkim aspekt zarabiania? Po pierwsze, jeśli podcast przyciągnie nowych czytelników na blog, mogą oni kliknąć w wyświetlane tam reklamy, zdecydować się na zakup produktów online, skorzystanie z usług czy zapis na płatny webinar. Poza tym, korzystając z popularności bloga napędzającego zasięgi podcastu, stosunkowo łatwo można też znaleźć sponsorów dla kolejnych odcinków, a tym samym – zwiększyć zyski.
Ruch na blogu internetowym
Należy pamiętać, że prawdziwą wartość bloga stanowią odwiedzający go użytkownicy. Dlatego tak ważne jest zdobycie odpowiedniej liczby czytelników. Istotna jest jakość bloga – odbiorcy muszą pozostać na nim jak najdłużej. Warto więc odpowiednio zoptymalizować treści – pozwoli to na lepsze pozycjonowanie w sieci. Dodatkowy ruch na stronie może przynieść promowanie bloga w mediach społecznościowych. Jednym z najbardziej efektywnych czynników generowania ruchu są listy mailingowe. Umiejętnie prowadzony newsletter jest w stanie przyciągnąć wielu czytelników. Za utrzymanie ich na stronie i zachęcenie, by wracali po więcej, będzie jednak odpowiadać nie SEO i nie działania marketingowe, a wartościowa treść.