w

Najbardziej ekologiczne opakowania to te, których… nie ma

Empik ads
empik ads

Odkąd zakupy internetowe stały się standardem, a świadomość ekologiczna rośnie, coraz więcej konsumentów zwraca uwagę również na opakowanie przesyłki. Jakie jest najbardziej przyjazne i najlepsze dla środowiska? To, którego nia ma!

Zamówienie online bez kartonu, folii, taśmy klejącej czy koperty? Z takiego rozwiązania mogą korzystać od 1,5 roku klienci Empiku i dziś już 90% wszystkich zamówień odbieranych w salonach sieci to te w wersji eko – bez żadnych opakowań i wypełniaczy. Dzięki temu do obiegu tylko w ubiegłym roku nie trafiło 707 ton kartonów.

Z każdym rokiem coraz więcej wiemy na temat zmian klimatu – już nie tylko pielęgnujemy ekonawyki, takie jak segregacja śmieci, lecz także stajemy się coraz bardziej świadomi wpływu naszych decyzji konsumenckich na środowisko. To dodatkowo motywuje firmy odpowiedzialne społecznie do inicjowania kolejnych proekologicznych zmian. W przypadku e-sklepów największy nacisk kładzie się na zieloną logistykę. Jak pokazuje raport E-commerce w Polsce – blisko 50% internautów* za najbardziej ekologiczną formę dostawy uznaje tę do oddziału sklepu. Empik poszedł jednak o krok dalej, całkowicie rezygnując w listopadzie 2021 roku z pakowania produktów zamawianych online i odbieranych w salonach stacjonarnych.

Przez ostatnie półtora roku ta metoda dostawy znacząco zyskała na popularności i dziś jest jedną z najchętniej wybieranych przez klientów Empiku. Jeszcze w styczniu 2022 roku ekodostawy stanowiły niespełna 50% zamówień internetowych odbieranych w Empikach, a dziś – 90%.

Zielona logistyka w praktyce

Bez zbędnych opakowań i wypełniaczy można zamawiać do salonów zdecydowaną większość produktów z oferty własnej Empik.com (aż 90%) – nie tylko książki, muzykę, film czy zabawki, ale także artykuły papiernicze, produkty z kategorii Zdrowie i Uroda, Lifestyle czy część artykułów sportowych, motoryzacyjnych i AGD.

Podczas finalizacji zamówienia w aplikacji, Empik zachęca do wyboru opcji eko i bezpłatnego odbioru zamówienia w salonie, podpowiadając najbliższą lokalizację. Nie dość, że produkt będzie bez dodatkowego opakowania i wypełniaczy, to jeszcze wszystkie zamówienia online z danego dnia dostarczane są do salonu jednym transportem z magazynu, co ogranicza ślad węglowy. A konsument, poza pewnością, że niweluje negatywny wpływ na środowisko, otrzymuje też 20% zniżki na kolejne zakupy.

Mała zmiana, wymierny efekt

To najchętniej wybierana opcja dostawy produktów z Empik.com, więc skala wpływu tej niepozornej zmiany jest naprawdę duża – podkreśla Mateusz Rokita, Dyrektor ds. Logistyki w Empiku. Dzięki temu rozwiązaniu tylko w ubiegłym roku do obiegu nie weszło 10,6 tys. m3 kopert bąbelkowych i 707 ton kartonów. Biorąc pod uwagę fakt, że do pozyskania 1 tony trzeba ściąć średnio 17 drzew, te uratowane można liczyć w tysiącach rocznie.

Doceniamy dobre zmiany

Okazuje się, że odbiór zamówionego produktu bez opakowania to opcja nie tylko ekologiczna, lecz także po prostu wygodna i bardzo doceniana przez klientów. Od chwili wdrożenia rozwiązania Empik monitoruje wskaźnik NPS, który odzwierciedla poziom ich zadowolenia z usługi. Wyniki jasno dowodzą, że klienci wolą otrzymywać w salonie zamówione produkty bezpośrednio do ręki – bez zbędnych kartonów.

 

Przemysław młodzianowski

Przemysław Młodzianowski na czele sprzedaży w LifeTube

Pepco

10 dobrych praktyk Pepco w tegorocznym raporcie FOB