To pytanie zadaje sobie coraz więcej e-sprzedawców, którzy chcą przenieść swój biznes do Internetu. Które rozwiązanie jest bardziej opłacalne z punktu widzenia przedsiębiorcy – Amazon czy może własny sklep internetowy? To, jaką platformę sprzedażową wybierzemy, zależeć będzie od bardzo wielu czynników – profilu działalności firmy, wielkości rynku i asortymentu oferowanych produktów. Każde rozwiązanie ma zarówno zalety, jak i wady, które warto wziąć pod uwagę, chcąc dokonać właściwego wyboru.
Otwierając swój biznes w Internecie, w pierwszej kolejności należy określić, do ilu użytkowników będziemy w stanie dotrzeć, wybierając dany kanał sprzedaży. W teorii sprawa wydaje się prosta – własna strona www daje dostęp do wszystkich użytkowników polskiego Internetu, a więc około 30 milionów e-konsumentów. W praktyce jest to jednak dużo bardziej skomplikowane.
Marketplace a własny e-commerce – potencjał dotarcia do nowych klientów
To, do jak liczebnego targetu dotrzemy z własną platformą sprzedażową, zależy nie tylko od naszej oferty produktowej, ale przede wszystkim (od?) funduszy przeznaczonych na kampanie marketingowe i pozycjonowanie strony. Warto również zdać sobie sprawę z tego, że nie wszyscy internauci dokonują zakupów online. Ponadto, ograniczanie się wyłącznie do jednego, lokalnego rynku może nie przynieść oczekiwanych zysków finansowych, a z kolei promocja biznesu na rynkach zagranicznych może kosztować dużo czasu i wysiłku, a jak wiadomo – czas to pieniądz.
W przypadku Amazona dotarcie do potencjalnych klientów wydaje się prostsze. Wynika to z ugruntowanej pozycji tej platformy sprzedażowej na światowych rynkach. Jeśli chcemy zwiększyć sprzedaż i trafić do jak największego grona e-konsumentów, warto rozważyć wejście ze swoim biznesem na rynek niemiecki lub brytyjski. Według danych z Similarweb, niemiecki Amazon odwiedzony został we wrześniu 2020 r. przez blisko pół miliarda kupujących (dokładnie 486 mln). Niewielu mniej internautów, bo 444 mln, odwiedziło w tym samym miesiącu brytyjską wersję portalu.
Statystyki są jednoznaczne – platformy sprzedażowe cieszą się za granicą ogromną popularnością. Niesie to ze sobą praktycznie nieograniczony potencjał dotarcia do nowych klientów, co w przypadku własnego e-commerce mogłoby okazać się nieosiągalne, przynajmniej w początkowym okresie działalności. E-konsumenci częściej wybierają zakupy na Amazonie, czując się po prostu bezpieczniej. A jak przedstawiają się koszty związane z rozpoczęciem działalności i jej utrzymaniem w przypadku obu platform sprzedażowych?
Amazon vs e-sklep – analiza kosztów rozpoczęcia działalności
Skuteczna promocja marki to podstawowy filar działalności w branży e-commerce, ale nie jedyny. Nie da się ukryć, że zarówno uruchomienie, jak i utrzymanie e-sklepu wymaga zarówno odpowiednich zasobów finansowych, jak i kompetencji. Znajomość handlu, trendów rynkowych i modeli biznesowych nie wystarczy, aby strona www funkcjonowała w sposób efektywny (generujący zyski) i zgodny z prawem.
Prowadzenie własnej platformy sprzedażowej wymaga doświadczenia w takich dziedzinach, jak m.in.: IT, prawo, marketing czy logistyka. Sprawa komplikuje się w sytuacji, gdy prowadzimy działalność jednoosobową. Wówczas konieczne będzie zatrudnienie zewnętrznych ekspertów. To jednak łączy się z niemałymi kosztami. W budżecie na start należy uwzględnić m.in. koszty stworzenia samej platformy, zatrudnienia programisty, grafika i prawnika, a także zakupu domeny i hostingu. Po wstępnym researchu można wywnioskować, że samo stworzenie strony internetowej z włączeniem pod to e-sklepu to koszt od 500 zł (wersja amatorska) do nawet 4.000 zł. W związku z tym na pierwsze wydatki należy przygotować się już na samym początku rozpoczęcia działalności.
Decydując się na własny e-commerce, nie wystarczy zadbać wyłącznie o kapitał ludzki i zaplecze serwisowe. Każda firma potrzebuje swojej siedziby, czyli wyznaczonej przestrzeni biurowej bądź magazynowej, a także niezbędnego w codziennej pracy sprzętu. W związku z tym, koszty związane z bieżącym prowadzeniem e-biznesu automatycznie wzrastają. Co więcej, musimy ponieść je jeszcze przed wejściem na rynek – inaczej niż w przypadku marketplace’ów, które zapewniają gotową infrastrukturę już na starcie.
Wybierając Amazon, sprzedający zyskuje dostęp do rozbudowanych narzędzi sprzedażowych oraz kilkuset milionowej bazy klientów w ramach miesięcznego abonamentu. Koszty prowadzenia działalności na portalu zależą od wybranego modelu sprzedażowo-logistycznego, który wybiera się w momencie zakładania konta, jednak w każdym przypadku są one niższe w porównaniu do autorskiej platformy e-commerce.
W przypadku niemieckojęzycznej wersji serwisu, przedsiębiorca może sprzedawać nieograniczoną liczbę produktów, uiszczając comiesięczną, zryczałtowaną opłatę w wysokości 39 Euro (w przypadku Amazona.pl jest to 165,91 zł + VAT). Marketplace pobiera dodatkowo prowizję od każdego zakupu – jej wysokość zależy od kategorii oferowanego artykułu. Sprzedawcom, których miesięczne obroty są mniejsze, Amazon oferuje plan indywidualny, który polega na płaceniu określonej stawki za jedną sprzedaż.
Gotowa platforma sprzedażowa to mniejsze koszty związane z promocją biznesu i zatrudnianiem ekspertów. Decydując się na wykupienie usługi Fulfillment by Amazon (FBA) przedsiębiorca może przechowywać swoje produkty w centrach logistycznych zlokalizowanych w całej Europie. Warto dodać, że w tym modelu obsługą i pakowaniem zamówień zajmują się pracownicy Amazona. Nie jest więc konieczne dysponowanie własną przestrzenią magazynową.
Wady i zalety obu platform sprzedażowych
Własna strona internetowa daje zdecydowanie większą swobodę w budowaniu wizerunku marki – właściciel sklepu może personalizować niemal wszystkie elementy layoutu i modyfikować całą infrastrukturę według własnego uznania, celem osiągnięcia jak największych korzyści finansowych. Co więcej, prowadząc własny sklep, nie musimy płacić prowizji pośrednikom.
E-commerce wymaga większej inwestycji na start. Z prowadzeniem własnego sklepu wiąże się również większa odpowiedzialność – przedsiębiorca musi zadbać o regulamin, który będzie zgodny z prawem, a także o integrację swojego biznesu z operatorami płatności, takimi jak PayU czy Przelewy24. Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać, jest wykupienie hostingu wraz z domeną i regularnie ich opłacanie. Koszt utrzymania niewielkiej strony internetowej powinien wynosić od 100 zł do 160 zł netto rocznie.
Działania marketingowe związane z promocją własnego serwisu wymagają dużych nakładów finansowych i czasowych. Wejście na zagraniczne rynki jest lepszym sposobem na dotarcie do wielomilionowej bazy e-konsumentów, bez potrzeby przeprowadzania czasochłonnych i drogich kampanii. Jeśli dopiero rozwijamy swój biznes, warto skorzystać z oferty gotowych platform sprzedażowych, dzięki którym będziemy mogli szybciej trafić do nowych klientów i nawiązać z nimi więź. Wybierając gotową platformę sprzedażową, dzięki bardziej zautomatyzowanym procesom sprzedażowo-logistycznym nie musimy zatrudniać wieloosobowego zespołu do obsługi zamówień. W międzyczasie możemy skupić się na promocji własnego e-biznesu zarówno na lokalnym, jak i międzynarodowym rynku.
Jeśli jesteś sprzedawcą i nie masz pewności, czy Amazon jest platformą właśnie dla Ciebie – skontaktuj się z agencją SellerSwitch już dziś! Przeanalizujemy potencjał Twojej firmy, dobierając optymalny model reklamowy i sprzedażowy. Pomożemy Ci zaistnieć na zagranicznych rynkach w bardzo krótkim czasie. Przekształć swój biznes z lokalnego na międzynarodowy i ciesz się liczeniem zysku!