w ,

7 kroków do zbudowania marki osobistej

Budowanie marki osobistej

W świecie, w którym konkurencja online jest ogromna, liczą się nie tylko oferowane produkty i usługi, ale i to, kto za nimi stoi. Klienci lubią czuć, że kupują nie tyle kolejną rzecz, co też produkt od osoby, którą przynajmniej po części znają. Budowanie marki osobistej ma więc duże znaczenie i może przynieść wiele korzyści. Pytanie tylko – jak się za to zabrać?

Jakie korzyści daje silna marka osobista?

Wystarczy pomyśleć o kilku znanych osobach, takich jak Oprah Winfrey czy Steve Jobs. To właśnie przykłady ludzi, którzy mają silną markę osobistą. Ich cele i misja jest doskonale znana.

Nie trzeba jednak szukać tak daleko – przykłady silnych marek znajdą się też w Polsce. Taką markę ma np. Ewa Chodakowska. Wielu osobom kojarzy się nie tylko z treningami, ale z czymś znacznie ważniejszym – ze zmianą swojego stylu życia, pewnością siebie, świetnym wyglądem i możliwością osiągnięcia sukcesu systematyczną pracą. Dla kolejnych potencjalnych klientów liczy się więc nie tyle sam trening, ale „coś więcej”, co za nim stoi. A to „więcej” możliwe jest właśnie dzięki silnej marce osobistej.

Budowanie marki osobistej – jak się do tego zabrać?

Budowanie marki osobistej w dużej mierze przypomina branding stosowany przez firmy. Z tym że tutaj nie chodzi tylko o rozpoznawalność i wywoływanie konkretnych skojarzeń – marka ma się jeszcze kojarzyć z czyimś imieniem i nazwiskiem, kompetencjami i osobowością.

Właśnie dlatego cały ten proces można sprowadzić do konkretnych kroków, takich jak:

  1. Poznanie swoich słabych i mocnych stron
  2. Określenie grupy docelowej
  3. Stworzenie własnej historii
  4. Inspirowanie się innymi
  5. Zadbanie o profesjonalny wizerunek
  6. Poszerzanie sieci kontaktów
  7. Gromadzenie wokół siebie zaangażowanej społeczności

1. Poznanie swoich słabych i mocnych stron

Zanim zacznie się działać i tworzyć jakiekolwiek komunikaty, trzeba zbudować fundamenty. A będzie nimi wiedza na temat tego, co ma się do zaoferowania i czym można się odróżnić od potencjalnej konkurencji. Warto znać też swoje słabe punkty – dzięki temu będzie wiadomo, w jakim kierunku się rozwijać, by zwiększać swoje kompetencje.

2. Określenie grupy docelowej

Każda silna marka osobista odpowiada potrzebom konkretnych osób – grupy docelowej. Nie ma możliwości stworzenia silnej marki, gdy ma być ona całkowicie uniwersalna i „dla wszystkich”. Oznacza to co prawda, że pojawi się wiele osób, które nie będą zainteresowane ofertą albo którym sposób komunikacji zupełnie nie będzie odpowiadał. Z drugiej strony nie zabraknie też tych, którzy będą marce całkowicie oddani.

Właśnie dlatego tak ważne jest określenie, do kogo chce się kierować swoje komunikaty. Pozwoli to stworzyć znacznie lepsze treści.

3. Stworzenie własnej historii

Jest wiele definicji marki osobistej, ale zgodnie z jedną z nich marka osobista to „to, jak widzą Cię inni”. A to oznacza, że opiera się ona na konkretnej historii. Podstawą budowania każdej silnej marki jest narracja. I nie chodzi tu tylko o słowa, których się używa.

Budując swoją markę, trzeba wiedzieć nie tylko, kim się jest i czym zajmuje się zawodowo. Potrzeba czegoś więcej – odpowiedzi na pytanie dlaczego taka historia jest wyjątkowa? Jak doświadczenie życiowe wpłynęło na miejsce, w którym jest się teraz? Barwna historia w połączeniu z konkretnymi wartościami, najlepiej wyraźnie podkreślanymi, stanowi już silny fundament dla marki.

Oczywiście trzeba w tym miejscu dodać, że marka osobista powinna być autentyczna. Nie chodzi tu o kreowanie fałszywego wizerunku. Prędzej czy później prawda może wyjść na jaw i na pewno nie poprawi to reputacji. Nie wspominając już o tym, że takie udawanie na dłuższą metę jest po prostu męczące. Zamiast więc wymyślać historie, trzeba wziąć pod uwagę prawdę oraz fakty i przedstawić je w taki sposób, by wydały się jak najbardziej ciekawe.

4. Inspiracja innymi

Zawsze warto się uczyć od najlepszych – patrzeć, w którym miejscu się znajdują i brać z nich przykład. Budowanie marki osobistej nie może się wprawdzie opierać na kopiowaniu pomysłu – w końcu marka osobista zawsze dotyczy konkretnej osoby, więc jest to po prostu niemożliwe.

Nie zmienia to jednak faktu, że sposób działania osób mających silną markę w danej branży, porozumiewania się ze społecznością czy rodzaje przygotowywanych treści mogą być dobrą wskazówką co do tego, w jakim kierunku warto podążać.

5. Zadbanie o opinie i rekomendacje

Obojętnie, z czym ma wiązać się marka osobista, chyba każdy przedsiębiorca chce się prezentować profesjonalnie. W ten sposób łatwiej przekona ludzi do wyższych cen i pozyska wartościowych klientów.

Z tego powodu budowanie marki osobistej od początku powinno się skupiać na kreowaniu profesjonalnego wizerunku. Zamiast przekonywać odbiorców pustymi obietnicami, że jest się ekspertem, warto dać na to dowody – dostarczając wartościowe treści.

Profesjonalny wizerunek to jednak znacznie więcej – to także wygląd strony internetowej, konta na social media, sposób komunikacji i kreowane treści. Warto więc już od początku przemyśleć strategię w tym zakresie, by mieć pewność, że rzeczywiście dostarcza się odbiorcom wartość.

Ważne będą także opinie i rekomendacje. Dobrze jest umieścić je na swojej stronie. Pozwoli to zwiększyć wiarygodność i przekonać kolejne osoby, że naprawdę warto nawiązać współpracę.

6. Poszerzanie sieci kontaktów

Budowanie marki osobistej związane jest także ze zwiększaniem swojej rozpoznawalności. A o to najlepiej zadbać, współpracując z innymi osobami z branży. Może to być np. tworzenie gościnnych wpisów, udział w podcaście czy wydarzeniu branżowym – wszystko to, co pozwoli zwiększyć zasięgi i dotrzeć do grupy odbiorców spójnych z własną grupą docelową.

W ten sposób można także nawiązywać kolejne znajomości. W każdym biznesie kontakty są naprawdę ważne – to dzięki nim można zyskać dostęp do zleceń i wydarzeń, które wcześniej pozostawały poza zasięgiem. Właśnie dlatego zamiast bać się konkurencji czy tylko z nią rywalizować, warto też współpracować.

7. Gromadzenie wokół siebie zaangażowanej społeczności

To właśnie ten podpunkt wyróżnia osoby, które zbudowały naprawdę silną markę osobistą – one doskonale rozumieją, że zaangażowana społeczność to klucz do skutecznej sprzedaży. Bardzo ważne jest, by dać odbiorcom dojść do głosu, odpowiadać na ich wiadomości, zadawać pytania i robić wszystko to, by czuli, że nie tyle chce się im wepchnąć kolejny produkt.

Jeśli nabiorą przeświadczenia, że są ważni i będą mieć poczucie, że gdzieś przynależą, mogą stać się naprawdę wiernym gronem fanów – gotowych nie tylko skorzystać z oferty, ale jeszcze polecać ją kolejnym osobom. Dwustronna komunikacja jest więc niezwykle ważna.

Budowanie marki osobistej to ciągły proces

Na koniec trzeba jeszcze dodać, że taki personal branding nie jest inwestycją, którą można raz poczynić, a potem tylko zbierać jej efekty. O ile pewne czynności można wykonać raz (np. określić grupę docelową, przygotować stronę internetową czy sprecyzować misję), to już nad innymi podpunktami stale będzie trzeba pracować.

W końcu zaangażowana społeczność nie może zostać zapomniana – wtedy przestanie się angażować. Tak samo jak nie można z czasem obniżyć raz ustalonych standardów i zamiast dalej oferować wartość, skupić się tylko na sprzedaży. Budowanie marki osobistej jest więc stałym procesem. Choć wymaga zaangażowania, warto poświęcić mu czas, bo to naprawdę może się opłacić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kora na znaczku pocztowym

Kora na znaczku pocztowym <3

Copywriting b2b

Copywriting B2B: 5 powodów, dlaczego warto wykorzystać to narzędzie w biznesie