w ,

Budowanie lojalności wobec marki. Case study od Zjednoczenie.com

Budowanie lojalności wobec marki
Budowanie lojalności wobec marki

Jak stworzyć kampanię, która będzie angażowała użytkowników on i offline? Jaką przyjąć strategię i w jaki sposób optymalnie wykorzystać dane narzędzia? Poniżej przedstawiamy case study akcji Bileciki do kontroli – organizowanej przez agencję interaktywną Zjednoczenie.com dla marki Cropp.

Cropp jest marką odzieżową, kierującą swoje produkty do młodych odbiorców (przeważnie w wieku od 13 – 26 lat), którzy swobodnie poruszają się w Internecie i są członkami wielu internetowych społeczności. Dlatego też optymalnie dobrane narzędzia social media mogą istotnie przyczynić się do wzrostu świadomości marki oraz dają możliwość interakcji z odbiorcą, jednocześnie otwierając drogę do nawiązania z nimi trwałych relacji.

Z analizy profili marek odzieżowych w serwisach społecznościowych wynika, że największą popularnością cieszą się te, które nie tylko utrzymują stały, dwukierunkowy kontakt ze swoimi odbiorcami, ale również odpowiednio ich wynagradzają (oferując dodatkową wartość dodaną).

Cele działań:

  • Budowanie lojalności klientów,
  • Nagrodzenie i wyróżnienie fanów marki,
  • Połączenie akcji on i offline,
  • Wzrost sprzedaży produktów marki,
  • Zwiększenie liczby fanów marki w profilu serwisu Facebook,
  • Zwiększenie liczby subskrybentów newslettera marki Cropp,
  • Popularyzacja marki Cropp wśród grupy docelowej.

Założenia:

Jednym z podstawowych założeń kampanii „Bileciki do kontroli” było stworzenie spójnej on i offlinowej kampanii polegającej na przydzielaniu kuponów rabatowych za zakupy dokonywane w sklepach Croppa. Poza internetem, kampania była promowana również w salonach marki i na nośnikach zewnętrznych. Zależało nam na tym, żeby wykorzystać jak najwięcej kanałów dotarcia do odbiorcy.

Bilecki są kuponami zniżkowymi, zawierającymi unikalne kody kreskowe. Maksymalnie jednorazowo można wykorzystać 4 kupony – w tym jeden z FB, jeden z mailingu, a pozostałe za zakupy powyżej 100 zł (w e-sklepie albo w tradycyjnym sklepie).
Klienci zbierali bileciki, by zdobyć jak największą zniżkę w sklepie. Im większa liczba kuponów, tym wyższa zniżka. Każdy kupon posiada unikalny kod, który jest weryfikowany dzięki dedykowanej aplikacji w salonach.
Wykorzystane narzędzia:

  • e-mail marketing,
  • aplikacja na Facebook’u,
  • aplikacja do weryfikacji kodów dostępna w salonach Cropp,
  • kampania w salonach Cropp,
  • informacje na stronie www,
  • aplikacja generująca unikalne kody w e-sklepie Cropp,
  • aplikacja mobilna.

Przebieg akcji:

Akcja rozpoczęła się w grudniu 2009 roku i trwała do września 2012 r.

Rozpoczęła się wysyłką biuletynu do subskrybentów newslettera, informującego o starcie kampanii – po kliknięciu w odnośnik znajdujący się w wiadomości, internauci otrzymywali swój unikalny kod zniżkowy. Maile zostały odpowiednio zoptymalizowane, by podnieść ich efektywność. Jednocześnie w biuletynie znajdowała się informacja, że kolejny kupon otrzymają fani marki na Facebooku.

W tym czasie uruchomiliśmy aplikację w serwisie Facebook. Wszyscy fani otrzymali link do aplikacji, dzięki której mogli uzyskać kolejny unikalny kod. Następnie informacje o promocji fani mogli przekazać swoim znajomym, którzy również mogli otrzymać kupon.

Dodatkowo, wszystkie osoby, które zapisały się w trakcie trwania akcji do newslettera – z poziomu strony www.cropp.com lub z Facebooka, automatycznie otrzymywały bilecik zniżkowy.

Kolejnym krokiem było wprowadzenie możliwości korzystania z bilecików do kontroli w sklepie eCropp . Zasady korzystania z promocji były analogiczne jak w tradycyjnym sklepie – trzeba było dokonać zakupu za minimum 100 zł żeby otrzymać kupon promocyjny.

Na bieżąco monitorowaliśmy zainteresowanie akcją (dzięki unikalnym kodom kreskowych mieliśmy możliwość wygenerowania szczegółowych danych). Jednocześnie, wykorzystanie Facebooka umożliwiło dwukierunkową komunikację z odbiorcą – w trakcie trwania kampanii na tablicy profilu Croppa wyjaśniano wątpliwości dotyczące regulaminu akcji i ewentualne trudności, jakie napotykali fani chcący skorzystać z promocji. Facebook umożliwił szybką reakcję na sytuacje kryzysowe i utrzymywanie stałego kontaktu z uczestnikami kampanii.
W 2012 roku akcja została wsparta również dedykowaną aplikacją mobilną, która ułatwiała zbieranie kuponów.

Efekty akcji:

Kampania cieszyła się dużym zainteresowaniem. Fani często korzystali z promocji, a jeśli pojawiły się jakieś wątpliwości, dzielili się z innymi użytkownikami na tablicy profilu na Facebooku. W ramach serwisu wyrażali również swoją aprobatę dla akcji i dziękowali za możliwość otrzymania zniżki.

System unikalnych kodów kreskowych umożliwił wygenerowanie szczegółowych statystyk dotyczących popularności kuponów zniżkowych, Akcja przyniosła spektakularne rezultaty – ze wszystkich kanałów, rozdaliśmy ponad 2,3 miliona bilecików. Znaczną ich część wykorzystano.

Udało się również przyczynić się do popularyzacji newslettera i rozbudowy bazy adresów mailowych Croppa. Kampania w istotny sposób przyczyniła się również do wzrostu popularności profilu marki Cropp na Facebooku – z 7 000 w grudniu 2009 r. (na początku trwania akcji) do ponad 620 000 fanów na początku września 2012 r.
W 2010 kampania zdobyła nagrodę główną Mixx Awards w kategorii ” Lojalność wobec brandu”.

Agencja interaktywna [ zjednoczenie.com ] specjalizuje się w kompleksowej obsłudze firm i ich marek w zakresie marketingu internetowego. Nasze usługi to oprócz obsługi informatycznej także tworzenie strategii e-marketingowych, projektowanie i tworzenie multimediów, czy obsługa kampanii reklamowych.


  1. Udział kobiet w reklamach rośnie, ale to jeszcze wcale nie przesądza o pozytywnych zmianach – raport CreativeX
  2. Wiosenne promki, czyli jak dotrzeć do klienta w internecie
  3. Jak zostać influencerem na Instagramie? Najważniejsze rzeczy, o których trzeba pamiętać
Marki odzieżowe na facebooku. Co jest najważniejsze?

Marki odzieżowe na Facebooku. Co jest najważniejsze?

Czy blogerzy i dziennikarze odpowiadają za swoje wpisy w internecie?