w ,

Sprzedaż w zaledwie 3 krokach, czyli kilka słów o zaletach social commerce

Social commerce
social commerce

Przeciętny człowiek spędza w mediach społecznościowych 5 lat swojego życia. I to wszystko przy obecnych założeniach. Wiele wskazuje jednak na to, że ten czas będzie tylko się wydłużał. Nic więc dziwnego, że media społecznościowe mają ogromny potencjał – także sprzedażowy. Właśnie dlatego jednym z bardzo popularnych obecnie tematów jest social commerce.

Social commerce – co to takiego?

Social commerce można przetłumaczyć jako „handel społecznościowy”. Jak sama nazwa wskazuje, oznacza to wykorzystanie serwisów społecznościowych do sprzedaży produktów i usług. I to na każdym etapie – od promocji aż do obsługi pozakupowej.

Z pozoru może się wydawać, że to nic nowego. W końcu już od dawna social media wykorzystywane są w celach marketingowych. Profil firmowy na Facebooku to dla wielu przedsiębiorców niezbędny element działalności online, tak samo jak dla innych będzie to aktywność na LinkedIn czy Instagramie.

Social commerce to jednak nie to samo co e-commerce z udziałem mediów społecznościowych. Handel elektroniczny wykorzystuje social media jako element pośredni – np. do zbudowania zaangażowanej społeczności, co później ma się przełożyć na lojalnych klientów i większe zyski. W przypadku social commerce jest inaczej – celem takich działań jest sprzedaż, a całą transakcję realizuje się w zaledwie 3 krokach, które w skrócie można opisać jako zobacz – kliknij – kup.

Dlaczego warto zainwestować w social commerce?

Social commerce to zupełnie nowy sposób sprzedaży, o którym jeszcze jakiś czas temu nikomu nawet się nie śniło. Idealnie wpasowuje się jednak w przyzwyczajenia współczesnych konsumentów, którzy lubią natychmiastową możliwość działania. W tym przypadku wszystko odbywa się w obrębie samej aplikacji (np. Instagrama) – zarówno odkrycie produktów, zapoznanie się z ofertą, jak i dokonanie zakupu.

Mówiąc o możliwości natychmiastowego działania trzeba też dodać, że social commerce w dużej mierze eliminuje problemy powstające na różnych etapach lejka sprzedażowego. W tym przypadku konsument nie ma szans, by się rozmyślić, podjąć inne działania czy zniechęcić się np. na etapie uzupełniania formularza. Właściwie ma tylko jedną drogę – kliknąć „kup”. Tym samym jest tu niewiele przestrzeni na zmianę zdania i zrezygnowanie z oferty.

Dzięki social commerce handel w sieci staje się też bardziej interaktywny. Użytkownicy mogą poprosić o rekomendacje produktów, oznaczając znajomych w postach, przeglądać komentarze innych użytkowników w celu poznania opinii, a także zadawać pytania samej marce – wszystko w obrębie konta w social media.

Kolejna zaleta związana jest z możliwością prowadzenia ukierunkowanych kampanii. Media społecznościowe dostarczają wiele informacji, jeśli chodzi o przyzwyczajenia i upodobania użytkowników. Social commerce pozwala więc na tworzenie reklam kierowanych do określonych odbiorców i tym samym – osiągania lepszych efektów takich działań.

Za pomocą jakich platform można prowadzić handel społecznościowy (social commerce)?

Obecnie nie wszystkie social media pozwalają wykorzystać potencjał social commerce. Właściwie wybór sprowadza się do dwóch głównych rozwiązań.

Pierwszym z nich jest Instagram. To idealne medium do promowania swoich produktów – przy pomocy dobrych zdjęć można zachęcić wiele osób do zainteresowania się ofertą. Niektórzy przedsiębiorcy doskonale zdają sobie z tego sprawę i od dawna wykorzystują w tym celu Instagrama. Teraz jednak można pójść o krok dalej – zamiast czekać, aż dana osoba postanowi zajrzeć na stronę internetową z ofertą, dodać opcję „kup” bezpośrednio w aplikacji.

Instagram nie jest jednak rozwiązaniem dla każdego z tego powodu, że z jego pomocą można sprzedawać jedynie produkty. W przypadku firm oferujących usługi pozostaje tylko tradycyjna promocja na Instagramie i zachęcanie odbiorców do zajrzenia na stronę www lub wysłania wiadomości.

Druga możliwość to Facebook. Na wstępie warto dodać, że przedsiębiorcy, którzy zdecydują się prowadzić social commerce na Instagramie, korzystają też przy okazji z Facebooka. Wszystko dlatego, że aby sprzedawać na Instagramie i tak najpierw trzeba mieć sklep na Facebooku.

Zakupy na Facebooku odbywają się w ramach zakładki tworzonej na firmowym fanpage’u. W przypadku korzystania z największych platform e-commerce typu Shopify istnieje przy tym możliwość zintegrowania platform. Dzięki temu będzie można automatycznie wgrywać kolejne produkty.

Jedno jest pewne – warto wykorzystać potencjał social commerce i to z dwóch względów. Po pierwsze: to rozwiązanie jest bardzo spójne z przyzwyczajeniami i potrzebami współczesnych konsumentów. Po drugie, wiele firm wciąż nie zdecydowało się na korzystanie z tego rozwiązania. A to oznacza, że wdrażając social commerce już teraz, można zyskać przewagę na rynku.


  1. Dla konsumentów ważna jest nie tylko jakość czy cena, ale także czas realizacji. Właśnie dlatego na popularności wciąż zyskuje q-commerce
  2. W branży e-commerce przygotowania do świąt zaczynają się już kilka miesięcy wcześniej. O czym pamiętać przy tworzeniu strategii marketingowej?
  3. Tworzenie strony afiliacyjnej – na co zwrócić uwagę?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dane tiktok

Sprzedaż na TikToku. Czy Amazon i Allegro mają się czego obawiać?

Too good to go

Too Good To Go przedłuża współpracę z Flywheel PR