w ,

Dzień Kobiet według kobiet – jak go świętują i co chciałyby otrzymać w prezencie? [Badanie Empik]

Dzień kobiet

Według najnowszych danych zgromadzonych przez Empik*, aż 85% kobiet celebruje Dzień Kobiet, a imponujące 90% z nich wyraża chęć otrzymania prezentu 8 marca. Interesująco, połowa ankietowanych Polek zamierza sprawić prezent sobie samej w tym dniu. Jakie podarunki sprawią im radość, a jakie mogą okazać się nietrafione?

8 marca w oczach kobiet

Pomimo historycznych kontrowersji związanych z tym świętem, Dzień Kobiet nadal odgrywa istotną rolę w uhonorowaniu kobiet w wielu sferach życia, takich jak społeczna, zawodowa i prywatna. Dane potwierdzają, że Polki chętnie celebrują ten dzień – takie deklaracje składa 85% respondentek w badaniu przeprowadzonym przez Empik na próbie ponad 3,5 tysiąca kobiet.

Dla wielu pań 8 marca to przede wszystkim okazja do podkreślenia własnej kobiecości (46%) oraz wyrażenia wsparcia dla innych kobiet (34%). Blisko 60% kobiet otrzymuje w tym dniu życzenia, a połowa oczekuje również prezentów. Kto najczęściej obdarowuje kobiety? Głównie mężowie lub partnerzy (81%), a także ojcowie lub teściowie (55%). Nie brakuje także prezentów od innych ważnych kobiet (28%), znajomych (28%) oraz pracodawców (25%).

Polki, które nie obchodzą Dnia Kobiet, najczęściej po prostu nie mają na to czasu (49%), w znacznie mniejszym stopniu kierują nimi negatywne skojarzenia czy niechęć do tego święta.

Jaki prezent na Dzień Kobiet? Kwiaty, książka a może kolacja?

9 na 10 kobiet liczy na prezent. Najbardziej 8 marca ucieszą je kwiaty. A te przecież nie muszą oznaczać bukietu ciętych róż czy tradycyjnych tulipanów. Warto wybrać coś oryginalnego, nieoczekiwanego i dodatkowo pozytywnie zaskoczyć. Idealne będą „kwiaty, które nie więdną” – zestawy LEGO Icons z serii Botanical, eleganckie drewniane puzzle z motywem roślinnym czy plakaty z botanicznymi kolażami.

Z badania Empiku wynika, że kobiety wcale nie oczekują wyszukanych czy drogich prezentów, liczy się sam gest. Wiele z nich ucieszy książka (40%). Można wybrać np. ciekawy reportaż lub biografię inspirującej kobiety. Na popularności nie tracą też bilety na wydarzenia kulturalne, np. na koncert, do kina czy do teatru – na taki prezent liczy co czwarta kobieta. Dobrym pomysłem będą także vouchery do spa (18%) czy zaproszenie na kolację (16%).

A jakich prezentów lepiej unikać?

  • Niechlubną listę otwierają oczywiście rajstopy – symbol minionych czasów.
  • Okazuje się, że spora grupa nie chce dostawać także słodyczy.
  • 40% respondentek wolałoby też nie otrzymać sprzętu do kuchni – kobiety od dawna same decydują o roli, którą chcą pełnić w domu, a taki upominek ma stereotypowy wydźwięk. Nie zapominajmy jednak, że gotowanie dla wielu osób to czysta przyjemność i hobby – i wtedy ładny gadżet bardziej uszczęśliwi niż zezłości.

Kobiety obdarowują same siebie

Obchody 8 marca zyskały nowy wymiar – osiędbania. Kobiety nie czekają już tylko na docenienie przez innych – co druga sama sobie sprawia prezent lub po prostu robi dla siebie coś miłego. Przede wszystkim podarowują sobie wolny czas na przyjemności (60%), takie jak domowe spa, wieczór z książką czy seans filmowy.

Wiele z nich planuje także kupić sobie kwiaty (32%). Co ciekawe, Polki raczej nie oczekują, że dostaną na Dzień Kobiet od innych kosmetyki lub perfumy, ale już same chętnie kupują dla siebie taki prezent (27%), bo najlepiej znają swoje potrzeby czy ulubione marki. Chętnie wybierają z tej okazji także drobne upominki czy gadżety, takie jak świeczki zapachowe czy ceramikę (25%).

Co dziesiąta Polka patrzy na Dzień Kobiet jako dobry moment do zatroszczenia się o swoje zdrowie i planuje wykonanie badań profilaktycznych. Istotne jest również pielęgnowanie więzi z innymi bliskimi kobietami. 35% respondentek planuje 8 marca spędzić czas w damskim gronie – spotkać się z mamą, siostrą czy przyjaciółką. Co więcej, blisko 20% zamierza uczcić ten dzień, obdarowując upominkiem inną kobietę.

*Badanie zrealizowane w dniach 26-28.02.24 r. metodą CAWI na grupie 3656 kobiet (klientek Empiku)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Franciszek kowalski natalia dobosz

Natalia Dobosz i Franciszek Kowalski w MullenLowe Warsaw

Recommerce

Gospodarka recommerce: coraz bardziej opłacalny trend w elektronice