in

Raport TikTok Commerce 2022: czy TikTok ma potencjał jako platforma sprzedażowa?

Handel na tiktoku
handel na TikToku

Gdy pojawia się temat handlu w social media, większość osób w pierwszej kolejności myśli o Instagramie albo Facebooku. Tymczasem jedną z platform, która również dobrze sprawdza się w tej roli, jest TikTok. Choć baza kupujących jest w tym wypadku mniejsza, to jak wynika z raportu TikTok Commerce 2022 handel na TikToku naprawdę może się opłacać.

Tik Tok i jego siła zakupowa

Raport dostępny na łamach emarketer.com udziela odpowiedzi na 3 ważne pytania:

  1. Jak duże możliwości handlu społecznościowego stwarza TikTok?
  2. Jaką rolę odgrywają twórcy platformy w napędzaniu handlu?
  3. Jakie są najlepsze praktyki marek i marketerów na TikToku?

Wnioski płynące z raportu wiele osób mogą zaskoczyć. Okazuje się bowiem, że potencjał TikToka pod kątem zakupowym jest naprawdę duży. Zadaniem twórców raportu nie ma się jednak czemu dziwić. Uważają, że zeszłoroczna akcja #TikTokMadeMeBuyIt doskonale udowodniła, że TikTok może sprawdzić się w social commerce.

Wspomniana akcja polegała na kupowaniu na żywo rekomendowanych produktów bezpośrednio w ramach platformy. Użytkownicy chwalili się nabytymi zakupami, dodając właśnie wspomniany hashtag. W sumie został on użyty aż 7 miliardów razy.

Zdaniem twórców raportu to doskonały dowód na to, że pozornie przypadkowy asortyment (bo znalazły się w nim zarówno spodnie do jogi, jak i środki do czyszczenia dywanów czy sosy) szybko może zyskać na popularności i generować dużą sprzedaż.

Siłą TikToka w tym przypadku ma być jego algorytm umożliwiający użytkownikom eksplorację dostępnych treści w personalizowanym kanale „Dla Ciebie”. Umieszczane tam filmy często przedstawiają produkty, których zakupu użytkownik wcześniej nie rozważał. Po zapoznaniu się z filmem może jednak zostać w ten sposób zachęcony do zakupu.

Handel na TikToku a na innych platformach społecznościowych

Z raportu TikTok Commerce 2022 wynika, że osoby przeglądające towary w ramach TikToka kupują je częściej niż użytkownicy innych platform społecznościowych. Co więcej, ponad 1/5 respondentów twierdzi, że kupowała towary na TikToku „przez cały czas”.

Skąd wynika taka popularność TikToka? Zdaniem twórców raportu duży udział ma tutaj specyfika użytkowników tej platformy. Trzonem użytkowników są w tym przypadku nastolatki i młodzi dorośli, a więc młodsze pokolenia, które chętnie podążają za aktualnymi trendami i bez problemu korzystają z możliwości zakupów online.

Co więcej, nawet jeśli te osoby nie zawsze są w stanie samodzielnie nabyć upragnione produkty, to mogą udostępnić wybrane treści krewnym lub znajomym. Ci oczywiście niekoniecznie kupią te towary w ramach TikToka. Mogą jednak znaleźć polecany przedmiot gdzie indziej – na przykład w sklepie internetowym.

Raport zwraca zresztą uwagę na fakt, że handel na TikToku niekoniecznie sprowadza się do zakupów bezpośrednio na platformie. Czasami ma miejsce nawet w ramach konkurencyjnych platform social media. W takim przypadku TikTok pełni przede wszystkim rolę przekierowania do kont na Instagramie czy YouTube przy pomocy linku osadzonego na profilu.

TikTok ma niewielki udział w social commerce, ale to nie znaczy, że jest nieskuteczny

Handel na TikToku w porównaniu z innymi platformami działającymi w ramach social commerce pozostaje stosunkowo niewielki. Według prognoz na najbliższy rok amerykańscy konsumenci wydadzą na zakupy w ramach mediów społecznościowych prawie 46 miliardów dolarów. Największy udział będzie miał tu jednak wciąż Facebook i Instagram.

Nie oznacza to jednak, że marketerzy powinni zignorować TikToka. Przede wszystkim warto przypomnieć, że prowadzone prognozy nie uwzględniają zakupów poza platformą odbywających się w ramach #TikTokMadeMeBuyIt, a więc bezpośrednio powiązanych właśnie z TikTokiem.

Warto też dodać, że TikTok szybko dostosowuje się do tendencji użytkowników. Udostępnia nowe funkcje, które przyczyniają się do wzrostu zakupów w aplikacji – np. stawia na mini witryny sklepowe albo wprowadza możliwość dodawania linków do produktów i integracji katalogów z wybranymi formatami reklam. To oznacza, że choć już teraz potencjał sprzedażowy TikToka jest duży, to z czasem będzie znacząco wzrastać.

Nostalgia na topie. Zoomerzy napędzają rynek wtórny luksusowej mody

Nostalgia na topie. Zoomerzy napędzają rynek wtórny luksusowej mody

Kryzys wizerunkowy

Kryzys wizerunkowy. Co robić i jak skutecznie przeciwdziałać?