w

Jak dotrzeć do pokolenia Z? Szczegółowy raport od Super Awesome

Jak dotrzeć do pokolenia z
jak dotrzeć do pokolenia Z

Każde pokolenie ma swoje cechy charakterystyczne, jeśli chodzi o przyzwyczajenia, nawyki i tendencje zakupowe. Nie można tego ignorować, opracowując strategię marketingową. A jak dotrzeć do pokolenia Z, czyli osób urodzonych w latach 1995-2012? Super Awesome dokładnie przeanalizowało tendencje i przyzwyczajenia młodych dorosłych, a wnioskami dzieli się w swoim szczegółowym raporcie. 

Co charakteryzuje pokolenie Z?

Jak zauważa Super Awesome, pokolenie Z nie przypomina żadnego z wcześniejszych pokoleń. Wszystko dlatego, że w ważnym momencie życia – wkraczania w dorosłość – światopogląd i przyzwyczajenia są kształtowane przede wszystkim przez środowisko cyfrowe. Jednocześnie jest to pokolenie, które w młodym wieku doświadczyło pandemii i rosnących kosztów życia.

Nawyki korzystania z mediów przez generację Z jest całkowicie wyjątkowe. To pokolenie, które regularnie korzysta z serwisów streamingowych, mediów społecznościowych (m.in. Facebooka i Instragrama) oraz gra w gry konsolowe – mowa tu o dużych wartościach, sięgających 70-85%!

Generacja Z ma też inne wartości niż wcześniejsze pokolenia. To już nie podporządkowywanie się tłumowi czy dążenie do popularności, ale przynależność do grupy ludzi podobnych do siebie. Dla pokolenia Z ważne jest poczucie przynależności, ale zgodne z własnymi przekonaniami i prowadzonym stylem życia.

Generacja Z dba również o zdrowie psychiczne. Okazuje się, że dla 60% osób jest ono ważniejsze niż wygląd fizyczny. I co najistotniejsze z punktu widzenia marek – jest w stanie budować nawet dożywotnią lojalność wobec marki, jeśli ta spełnia wyżej opisane założenia. Wszystko dlatego, że pokolenie Z znajduje się na etapie kształtowania tożsamości. To idealny czas, by zbudować silną relację między odbiorcą a produktem czy usługą.

W co wierzą młodzi dorośli?

Duże znaczenie w komunikacji marketingowej ma również odwołanie się do wartości i przekonań grupy docelowej. A jak to jest w przypadku pokolenia Z? Z raportu Super Awesome wynika, że generację Z charakteryzuje poczucie świadomości społecznej, dbanie o prywatność, środowisko i wypowiadanie się o sprawach, w które wierzy.

Jednocześnie pokolenie Z nie patrzy na świat zbyt optymistycznie. Zaledwie połowa z osób sądzi, że technologia jest w stanie rozwiązać światowe problemy. Jednocześnie Zetki chętnie przejmują kontrolę nad aspektami, w których jest to możliwe – m.in. dotyczącymi realizacji własnych celów.

Warto pamiętać o tych kwestiach, budując swoje przekazy marketingowe. Tym bardziej, że potencjał jest tu ogromny – generacja Z rozumie znaczenie reklam i w przeciwieństwie do poprzednich pokoleń w większości je lubi. Szczególnie, jeśli chodzi o te dostosowane do własnych preferencji czy powstałe we współpracy z lubianymi influencerami.

Te kanały przekazu mają największe znaczenie?

Jak dotrzeć do pokolenia Z? Z raportu do Super Awesome można wywnioskować, że po pierwsze influencer marketing dobrze sprawdzi się w przypadku tego pokolenia, ale również, że dobrym kanałem do promowania swoich produktów i usług jest YouTube, który wygrywa pod względem konsumpcji przez pokolenie Z. Duży udział w przekazie marketingowym mają także gry – te na konsoli, w streamingu czy nawet na telefonie. Dowodem może być zresztą chociażby raport, z którego wynika, że 6 na 10 Zetek robi sobie przerwę od social mediów, zamieniając społecznościówki na gry mobilne.

Nie oznacza to jednak, że social media całkowicie powinny odejść w niepamięć. Według Super Awesome to wciąż stałe źródło kontaktu i rozrywki dla pokolenia Z, które codziennie korzysta z mediów społecznościowych.

Jak dotrzeć do pokolenia Z?

Raport od Super Awesome zawiera też konkretne wnioski, które mogą okazać się świetną wskazówką dla osób prowadzących marketing internetowy:

  1. Innowacja to konieczność – korzystanie z tych samych narzędzi marketingowych i komunikatów nie jest dobrą drogą dotarcia do pokolenia Z. Marki muszą stawiać na wyjątkowość i oryginalność.
  2. Autentyczny przekaz ma znaczenie – pokolenie Z jest wyczulone na fałszywe reklamy. Właśnie dlatego liczy się szczerość.
  3. Bezpieczeństwo przede wszystkim – kampanie reklamowe skutecznie działające na pokolenie Z to te nawiązujące do bezpieczeństwa, pocieszenia, a także zabarwione nutką nostalgii.
  4. Inspiracja pcha do działania – nudne przekazy to najlepsza droga do stracenia zainteresowania pokolenia Z. Dla niego liczą się inspirujące treści wywołujące emocje.

Jak dotrzeć do pokolenia Z? Końcowe wnioski

Podsumujmy krótko tę dawkę wiedzy dostarczoną przez raport od Super Awesome:

  • Aby dotrzeć do pokolenia Z, marki muszą skupiać się wokół gier, mediów społecznościowych, a przede wszystkim serwisu YouTube;
  • Pokolenie Z docenia komunikaty dostosowane do siebie i swoich wartości – to droga do zbudowania dożywotniej lojalności wobec marki;
  • W swoich treściach warto odwoływać się do takich wartości jak zdrowie psychiczne i bezpieczeństwo;
  • Pokolenie Z bardzo chce znaleźć „swoich ludzi” i przynależeć do grupy, która jest z nimi spójna, a nie do takiej, w którą muszą na siłę się wpasować.

  1. Boom na kosmetyki w Polsce: jak sieci zarobiły 20% więcej
  2. Papier vs. piksel: bitwa o polski rynek gazetek promocyjnych
  3. Lean Canvas: jak stworzyć strategię na jednej kartce A4?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Lepiej pomyślany dom

Hej! IKEA. Czym jest lepiej pomyślany dom? IKEA rusza z nową komunikacją

Influencer marketing jak znaleźć markę

No Fluff Job: 91 proc. Polek i Polaków woli oferty pracy z widełkami