w

Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na zachowania konsumentów [Raport PLAY]

jak pandemia covid-19 wpłynęła na zachowania konsumentów [raport play] 1
  • Zużycie danych komórkowych wzrosło w Polsce o 60% w ciągu roku, w porównaniu do okresu przed pandemią COVID-19

  • Play uruchomił w czasie pandemii ponad 1000 stacji bazowych

  • Ponad 99% Polaków i 98% powierzchni kraju znajduje się w zasięgu sieci Play

  • Operator wdrożył ponad 60 inicjatyw dla swoich klientów, aby w czasie pandemii żyło im się lepiej, m.in. dodatkowe pakiety darmowego internetu, promocyjne pakiety PLAY NOW TV, inicjatywy wspierające edukację najmłodszych i zapobiegające wykluczeniu cyfrowemu osób starszych

Play zaprezentował raport „Co zmienił COVID? Play i klienci podczas pandemii” na temat wpływu COVID-19 na zachowania konsumentów usług mobilnych. Oprócz danych dotyczących abonentów, można w nim znaleźć informacje na temat szybkiego rozwoju sieci.

Od wybuchu pandemii COVID-19 miliony Polaków przekonały się, jak ważny jest dostęp do wysokiej jakości usług telekomunikacyjnych i regularna możliwość komunikacji zarówno w sferze prywatnej jak i zawodowej. Wraz z rozpoczęciem tzw. lockdownu, gwałtownie wzrósł ruch w sieci, choćby w miejscach dużych osiedli, które dotychczas pozostawały “uśpione” w standardowych godzinach pracy i nauki. Stopniowo wzrastała także ilość połączeń i obciążenie sieci w takich miejscach jak szpitale i punkty wykonywania testów. Wyniki pomiarów tego, jak wzrosło zużycie danych komórkowych pokazują aż 60% skok w stosunku do okresu przed pandemią – wynika z raportu przygotowanego przez Play.

Można powiedzieć, że pierwsze 15 miesięcy trwania pandemii COVID-19 było dla operatorów czasem permanentnego tzw. “efektu sylwestra”, czyli jednego dnia w roku, gdy miliony użytkowników sieci w jednym momencie komunikują się ze sobą. Operatorzy z dnia na dzień musieli nie tylko przystosować się do realiów zdalnej pracy we własnych firmach, ale też umożliwić ją milionom polskich przedsiębiorców. Wyzwaniem stało się zapewnienie odpowiedniego zasięgu i przepustowości łączy. Jestem przekonany, że jako branża absolutnie zdaliśmy ten egzamin. To ogromna zasługa tysięcy ludzi pracujących w Play, ale też we wszystkich firmach telekomunikacyjnych. – mówi Michał Ziółkowski, Chief Technical Officer i członek zarządu odpowiedzialny za rozwój infrastruktury.

Zmiany nawyków

Pierwsze momenty pandemii sprawiły, że jeszcze bardziej niż kiedykolwiek Polacy potrzebowali być w stałym kontakcie z bliskimi, zwłaszcza w obliczu lockdownu i ograniczeń z tym związanych. W marcu 2020 r., kiedy ogłoszono pierwszy lockdown, średni czas trwania rozmowy telefonicznej w sieci Play wzrósł z ok. 2 minut i 30 sekund do 3 minut i 30 sekund, co w skali sieci oznacza, że w Play pojawiły się miliony klientów, którzy rozmawiali przez telefon po kilkadziesiąt minut lub dłużej. Co ciekawe, klienci wrócili nawet do pisania SMS-ów, których popularność z roku na rok malała za sprawą rozwoju różnego rodzaju komunikatorów. Zmienił się także rozkład ruchu w sieci – wzrosła ilość danych przesyłanych przed południem, natomiast zmalała w dotychczasowym szczycie, czyli wieczorem. 

Przed pandemią to właśnie w weekendy Polacy korzystali z internetu w swoich domach, oglądając filmy i seriale czy przeglądając media społecznościowe. W czasie pandemii wykres wykorzystania sieci w dni robocze zaczął bardzo przypominać ten weekendowy. Z danych instytutu PMR wynika, że większość Polaków przyznała się do częstszego korzystania z oferty medialno-rozrywkowej dostępnej w sieci. 23,4% z nich częściej korzystało z platform wideo (VOD, streaming), a 32% poszukiwało treści darmowych, 29,9% częściej słuchało muzyki online, 42,6% częściej czytało portale i strony WWW prasy, a ok. 25% częściej grało w gry wideo na smartfonie, komputerze lub konsoli – wynika z raportu Play.

Pandemiczny rytm snu Polaków

Już po pierwszym lockdownie można było zaobserwować jak zmienił się rytm snu klientów Play. Zużycie transmisji danych wskazuje na to, że budzili się średnio o 30 minut później niż przed pandemią. Jednocześnie, o tyle samo później Polacy kładli się spać. Klienci Play pokazali także, że bardzo poważnie traktują obostrzenia związane z pandemią i stosują się do apeli o pozostanie w domach, zwłaszcza podczas pierwszego lockdownu. 

Intensywna rozbudowa sieci z myślą o potrzebach klientów

Play od wielu lat dostarcza klientom kompleksowe rozwiązania dostosowując się do zmieniających się potrzeb, pozwalając na swobodny kontakt, zdalną pracę i naukę oraz rozrywkę online. Celem Play jest nieprzerwane bycie liderem na rynku i rozwijanie się jako operator konwergentny, oferujący usługi połączeń głosowych i transmisji danych w sieci komórkowej, ale także szybki dostęp do internetu przez łącza światłowodowe.  Zmieniające się wymagania rynku i klientów będą tylko rosły, dlatego budowa własnej infrastruktury wysokiej jakości jest priorytetowa dla operatora sieci Play. 


Zobacz też:

Jak wyglądają wakacje 2021? [badanie]

Kto, kiedy i po ile wpłaca na zrzutki online? [Raport]

Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa? Raport Nielsen

Co myślisz?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

GIPHY App Key not set. Please check settings

ekipa friza

Zeszyty Ekipy marki Herlitz już od soboty, 4 września, w sklepach Lidl Polska

czytnik rfid

Czytnik RFID – jaki wybrać i dlaczego?