w

Jak przeprowadzić redesign serwisu i nie rozjuszyć użytkowników. Case study

Jak przeprowadzić redesign serwisu i nie rozjuszyć użytkowników. Case study

Agencja Infinity Group zrealizowała dla Nikon Polska nową wersję jednego z największych portali poświęconych fotografii: SzerokiKadr.pl.

Sytuacja wyjściowa:
SzerokiKadr.pl to portal edukacyjny o fotografii należący do Nikon Polska. Adresowany jest do osób, którze chcą się nauczyć robienia dobrych zdjęć. W serwisie zebrano kompendium wiedzy na temat sztuki fotograficznej, w tym tutoriale, inspiracje, porady największych sław fotografii. SzerokiKadr.pl to także zaangażowana społeczność pasjonatów fotografii, licząca 36 tys. zarejestrowanych użytkowników.

Zadanie:
Zadanie agencji polegało na stworzeniu nowej (czytaj: nowoczesnej) wersji serwisu – z odświeżonym layoutem, naciskiem na User Experience i interakcje oraz zastosowaniem Responsive Web Design. A przy tym – rozpoznanie i uwzględnienie specyficznych potrzeb użytkowników tworzących społeczność Szerokiego Kadru.

Grupa docelowa:
Miłośnicy fotografii: początkujący – poszukujący głównie wiedzy i porad technicznych, a także bardziej zaawansowani – szukający profesjonalnych informacji, inspiracji, miejsca wymiany opinii.

Przyjęta strategia:
Nowy portal miał być jak najdokładniej dopasowany do charakteru społeczności Szerokiego Kadru. A także – być atrakcyjny i dostępny dla nowych odwiedzających. Najpierw określone zostały specyficzne potrzeby internautów pasjonujących się fotografią – a następnie dostosowano do nich konkretne rozwiązania graficzne, funkcjonalne i technologiczne.

Realizacja:

Szeroki_kadr

User Experience
Jednym z wyzwań był łatwy, intuicyjny dostęp do bogatego contentu: kursów fotografii, porad, artykułów, videoporadników, bazy zdjęć. Oznaczało to uproszczenie i skrócenie ścieżek użytkownika. Przy zachowaniu większości głównych działów (do których użytkownicy przywykli), wprowadzono nowość: zestaw filtrów, które dają szybsze i bardziej precyzyjne wyniki wyszukiwania. Ulepszony został też mechanizm podpowiedzi powiązanych artykułów, które mogą zainteresować użytkownika.

Interakcje
Obecnie standardem jest stosowanie narzędzi aktywizujących w samym serwisie i poza nim – w social media. Tego dotychczas w serwisie brakowało. W nowym projekcie użytkownicy, obok komentowania, otrzymali możliwość oceniania artykułów oraz dzielenia się treściami na serwisach społecznościowych (share buttons).
Nowością jest też zachęcanie użytkowników do przesyłania własnych propozycji tematów. W wybranych działach pojawiły się proste formularze opatrzone hasłem „To także Twój kadr”. Pierwsze tematy zgłoszone za ich pośrednictwem są już w opracownaniu redakcji.

Użytkownicy mają głos
W prace nad nowym portalem zostali zaangażowani sami użytkownicy. Najbardziej aktywnych członków społeczności Szerokiego Kadru zaproszono do udziału w badaniach fokusowych. Ich opinie zdecydowały o pewnych modyfikacjach przygotowanego projektu, m.in. zmianie prezentacji zgłoszeń w stałym konkursie Szerokiego Kadru.

Tu liczą się zdjęcia
W serwisie o fotografii – najważniejsze są fotografie! W nowym layoucie zdjęcia są wyeksponowane przez układ kafelkowy i prosty, oszczędny design. To zdjęcia „prowadzą” użytkownika do tematów.

Responsive Web Design
Nowy SzerokiKadr.pl jest dostępny na tabletach, smartfonach, notebookach. Jest przez to dopasowany do realnych potrzeb miłośników fotografii, którzy mogą teraz korzystać z porad czy tutoriali w dowolnym miejscu, w dowolnym czasie.

Szerokikadr_responsive

Efekty:

Nowy Szeroki Kadr został dobrze przyjęty przez użytkowników. W komentarzach w serwisie i opiniach na facebookowym profilu oceniany jest jako przyjazny i intuicyjny.

Zgodnie z założeniami, powstał serwis silnie zorientowany na użytkownika. Podczas badań fokusowych uczestnicy reprezentujący różne grupy odbiorców odbierali projekt jako adresowany właśnie do nich. Amatorzy oceniali SzerokiKadr.pl jako przyjazny dla początkujących fotografów, a bardziej zaawansowani fotograficy – jako miejsce trafiające dokładnie w ich potrzeby.

Odnotowano wzrost takich parametrów jak:

  • liczba odsłon – 3,4 ( (średnia z ostatnich 3 miesięcy: 2,4)
  • długość wizyty w portalu wzrosła średnio o 1 minutę (w porównaniu ze średnią z ostatnich 3 miesięcy)
  • powracający użytkownicy – 58% (średnia z ostatnich 3 miesięcy: 51% )
  • współczynnik odrzuceń zmniejszył się o 7%

www.szerokikadr.pl

Autorką tekstu jest Katarzyna Stempniak z agencji Infinity Group.

O agencji: Infinity Group to agencja e-marketingowa, która od ponad 10 lat skutecznie łączy ludzi i marki w internecie. Pracujemy między innymi z: Netia, Citi Handlowy, BNP Paribas, TUI, Allianz, DM BOŚ, Nordea, Rossmann, BASF, Metlife (Alico).

To nie jest kolejna książka o facebooku

To nie jest kolejna książka o Facebooku

Dobry owad to martwy owad... Na billboardzie

Dobry owad to martwy owad…na billboardzie