w

Jak zrobić webinar? Poznaj 10 dobrych praktyk

Webinary są doceniane nie tylko przez edukatorów. To również bardzo skuteczne narzędzia w rękach specjalistów marketingu i PR. Organizacja własnych wydarzeń przynosi świetne rezultaty w niemal każdej i branży i na każdym etapie lejka sprzedażowego. Dzięki temu artykułowi dowiesz się, jak przygotować się do webinaru, oszczędzając przy tym czas i środki.

Zastosowanie webinarów w marketingu jest bardzo szerokie. Znakomicie sprawdzają się w charakterze lead magnet, pomagają w odżywianiu leadów i budowaniu silnej relacji z klientami, dzięki interaktywnym funkcjom umożliwiają także prowadzenie bezpośrednich działań sprzedażowych. Połączenie formatu wideo i możliwości bezpośredniego spotkania z innym człowiekiem to odpowiedź na oczekiwania samych odbiorców. Jednocześnie ich tworzenie może być naprawdę proste. Wbrew pozorom nie musisz w tym celu kupować dodatkowego sprzętu. Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją webinarową przygodę albo chcesz zrewidować dotychczasową taktykę, skorzystaj z poniższych rad. Możesz także potraktować je jako checklistę poprzedzającą start Twoich wydarzeń. Gotowi? Zaczynajmy!

  1. Poznaj swoich odbiorców i zaintryguj ich na samym początku

    Oferta webinarów, szkoleń i kursów online jest niezwykle bogata. Do wielu z nich można uzyskać dostęp zupełnie za darmo. Jak przykuć uwagę odbiorców i zachęcić ich do rejestracji? Musisz zaproponować im odpowiedzi na pytania, które są dla nich naprawdę istotne. Aby było to możliwe, musisz dobrze poznać swoją grupę docelową. Dobrym pomysłem może okazać się także zaproszenie w roli prelegenta rozpoznawalnego w branży eksperta, który zapewni wysoki poziom merytoryczny oraz zachęci uczestników do rejestracji.

    Rzecz jasna należy także dopasować profil wydarzenia do konkretnego celu i etapu lejka sprzedażowego. W charakterze lead magnet dobrze sprawdzą się eksperckie treści, które nie będą bezpośrednio powiązane z Twoim produktem czy usługą. Gorące leady sprzedażowe z pewnością chętniej wezmą udział w demonstracji produktu.

  2. Zastanów się, czy nie zautomatyzować wydarzenia

    Webinar to najczęściej spotkanie na żywo. Dzięki rozwojowi technologii nie musi tak jednak być. Możesz utworzyć również webinary automatyczne (odbędą się o ustalonej porze, a Twoi odbiorcy nie muszą nawet zdawać sobie sprawy z tego, że oglądają nagranie) lub webinary na żądanie (w takim przypadku sami zdecydują, kiedy zapoznają się z treścią). Oczywiście w obu przypadkach nagranie możesz uzupełnić o interaktywne elementy, takie jak sesje Q&A czy ankiety. Odpowiedzi na zadawane pytania możesz udzielić w innym terminie (albo w trakcie webinaru – dzięki automatyzacji będziesz mieć więcej czasu na interakcję ze swoimi uczestnikami).
    jak zrobić webinar

    Bazą webinaru automatycznego lub na żądanie może być przeprowadzony wcześniej i webinar na żywo. Wystarczy, że skorzystasz z przygotowanego nagrania. Dzięki temu, organizując jedno wydarzenie, jesteś w stanie osiągać marketingowe korzyści w zdecydowanie dłuższym okresie.

  3. Wsparcie może okazać się przydatne

    Bez trudu samodzielnie zorganizujesz webinar i go poprowadzisz. Zwłaszcza na początku i w przypadku większych wydarzeń przydatne może okazać się jednak wsparcie innej osoby. Przykładowo: kiedy będziesz skupiać się na prezentacji, partner może zadbać o moderowanie czatu, na bieżąco udzielać odpowiedzi na pojawiające się na nim pytania i monitorować przebieg wydarzenia. Oczywiście nie jest to wymóg, ale często okazuje się, że praca w tandemie jest zdecydowanie prostsza.

  4. Przemyślany formularz rejestracji

    Nieodłącznym elementem każdego wydarzenia jest oczywiście formularz rejestracji pozwalający uczestnikom na dokonanie zapisu. Ma on szczególne znaczenie dla marketingowców: to dzięki niemu możliwe jest generowanie leadów. Zapis na wydarzenie wiąże się z przekazaniem danych kontaktowych i danych osobowych. Aby było to zgodne z obowiązującymi przepisami, musisz jednak zadbać o kwestie formalne wynikające między innymi z rozporządzenia RODO.

    jak zrobić webinar
    jak robic webinary

    Tworząc formularz rejestracji, samodzielnie zdecydujesz, jakie dane będzie musiał wprowadzić użytkownik. Pamiętaj jednak o tym, że należy pozyskiwać jedynie minimalny zakres danych niezbędnych do realizacji określonego celu, w tym przypadku zapisu na webinar. Nie zapomnij o umieszczeniu w formularzu informacji o sposobie przetwarzania danych osobowych oraz checkboxów umożliwiających użytkownikowi wyrażenie odpowiednich zgód. Ustal także, które z nich są obowiązkowe, a które mają charakter fakultatywny.

  5. Przygotuj sprzęt – niekoniecznie ten z górnej półki

    Nic nie irytuje uczestników różnego typu wydarzeń online tak bardzo jak problemy z dźwiękiem i obrazem, zwłaszcza jeżeli dotyczą prezentera. Oczywiście nie na wszystkie scenariusze można się przygotować. Nagła utrata dostępu do Internetu może pokrzyżować Twoje plany (przynajmniej na jakiś czas). O odpowiednią jakość audio i wideo można jednak zadbać, i to bez konieczności inwestowania w zaawansowane kamery i mikrofony studyjne. Na samym początku Twojej webinarowej drogi w zupełności wystarczy kamerka w laptopie (lub zwykła kamera internetowa, jeżeli korzystasz z peceta) i zestaw słuchawkowy z mikrofonem. Dzięki temu – w przeciwieństwie do mikrofonu umiejscowionego w komputerze – uda Ci się zapanować nad wieloma dźwiękami dobiegającymi z tła.

  6. Zapewnij odpowiednie miejsce i oświetlenie

    W rzeczywistości w wielu przypadkach od profesjonalnego sprzętu audio i wideo ważniejsze okażą się warunki, jakie zapewnisz w trakcie trwania wydarzenia. Spokojnie, nie chodzi tu o profesjonalne studio. Wystarczy, że zadbasz o ciszę (dobrą praktyką będzie umieszczenie na drzwiach kartki z informacją o tym, że właśnie bierzesz udział w webinarze) i optymalne oświetlenie. W tym celu możesz oczywiście zastosować prostą lampkę pierścieniową, która nie jest droga, a zapewni optymalne oświetlenie i możliwość wyboru różnych odcieni światła. Jeżeli jej nie masz, dobrze sprawdzi się także zwykła lampka biurkowa (albo okno!) ustawione naprzeciwko Ciebie. Jeżeli korzystasz z kilku źródeł światła, upewnij się, że są tej samej barwy. Lepiej unikać także żółtego odcienia – w połączeniu z niebieskim światłem emitowanym przez ekrany komputerów może dać nie najlepszy efekt.

    jak robic webinary
    jak robic webinary

    Zadbaj również o odpowiedni kadr. Oczywiście powinien prezentować przede wszystkim twarz prezentera, jednak nie należy siadać zbyt blisko kamery. W łatwy sposób odnajdziesz odpowiedni dystans, wyciągając przed siebie ramię. W trakcie trwania wydarzenia możesz kontrolować swój wygląd, korzystając z okna podglądu.

  7. Angażuj uczestników. Od samego początku

    Zwykle prezenterzy, przygotowując się do webinarów, tworzą prezentację oraz scenariusz zawierający kluczowe punkty wystąpienia. Niestety bardzo często brakuje w nim interakcji z uczestnikami. Nowoczesne platformy do webinarów i spotkań online dają dostęp do wielu narzędzi, które pozwolą zaangażować uczestników. To niezwykle ważne, ponieważ skupienie uwagi, kiedy siedzisz w ulubionym fotelu a wokół znajdują się dziesiątki rzeczy, którymi warto się zająć, wcale nie jest proste.

    Do dyspozycji pozostają między innymi:
    – Ankiety,
    – Moderowany czat,
    – Sesja Q&A,
    – Przyciski CTA, które mogą przenieść uczestników na dowolną stronę internetową,
    – Wirtualna tablica,
    – Podpokoje pozwalające na pracę w mniejszych grupach.

    Oczywiście możesz również zastosować „rozpraszacze”, takie jak nagrania video, które pozwolą Twoim uczestnikom na moment się rozluźnić i z jeszcze większym zaangażowaniem powrócić do prezentacji po krótkiej chwili.

    Pamiętaj także o tym, że wplecenie w webinar aktywności tego typu pozwoli Ci na bliższe poznanie potencjalnych klientów i uzyskanie dodatkowych informacji na ich temat, co przyda się np. w procesie lead scoring.

    Chcesz sprawdzić, jak to wygląda w ClickMeeting? Skorzystaj z bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego i zacznij tworzyć swoje wydarzenia samodzielnie!

  8. Nagraj wydarzenie i wyślij je do uczestników

    Internet pozwala przede wszystkim zachować wysoką elastyczność i uzyskiwać dostęp do treści wtedy, kiedy jest to najwygodniejsze. Nie inaczej jest również z webinarami.

    Twoi uczestnicy chętniej będą zapisywać się na wydarzenie, jeżeli poinformujesz ich, że po jego zakończeniu otrzymają nagranie. Pozwoli to osobom, które nie mogły wziąć udziału na żywo lub przegapiły część webinaru, wrócić do treści w późniejszym czasie. To również niezwykle cenny materiał z perspektywy każdego marketingowca. Może posłużyć chociażby do stworzenia webinaru na żywo, jednak na tym opcje wcale się nie kończą! Możesz między innymi umieścić je na swoim kanale YouTube, stworzyć na jego podstawie blog post czy materiały reklamowe.

  9. Zadbaj o komunikację przed i po wydarzeniu

    Na webinar marketing należy spoglądać jak na cykl pozwalający na budowanie silnych relacji z odbiorcami. Samo wydarzenie to zaledwie jeden z elementów tego procesu. Zadbaj o jakość treści, które zarówno je poprzedzają (strona rejestracji, poczekalnia, mailing z potwierdzeniem zapisu), jak i następują po nich (follow-up mail to podstawa!).

    Podziel się ze swoimi uczestnikami nagraniem webinaru i dodatkowymi materiałami, przenieść ich na stronę z podziękowaniami za uczestnictwo lub Twój landing page. Dzięki temu z pewnością będą chętniej brać udział w Twoich kolejnych webinarach albo od razu skorzystają z oferty.

  10. Korzystaj ze statystyk i rozwijaj swój warsztat

    Nikt nie urodził się perfekcyjnym organizatorem webinarów czy prezenterem. Warto dokładnie analizować każde wydarzenie i wyciągać z niego odpowiednie wnioski. Pomocny okaże się w tym panel statystyk. Możesz także zintegrować platformę z narzędziami usprawniającymi analitykę, co pozwoli jeszcze wydajniej oceniać podejmowane inicjatywy i nanosić niezbędne korekty.

    Dzięki tym prostym radom Twoje wydarzenia z pewnością zakończą się sukcesem. Więcej webinarowych inspiracji znajdziesz między innymi na naszym blogu. Do zobaczenia!

Zobacz też: Ile można zarobić na webinarach?

tiktok avatars

TikTok Avatars – nowy sposób na wyrażenie siebie