Najważniejszym elementem SEO z pewnością są słowa kluczowe. To jednak nie jedyny aspekt, który wpływa na to, jak tekst czy cała strona internetowa postrzegana jest przez Google. Ważną rolę odgrywa także linkowanie, o którym wielu właścicieli stron internetowych czy e-sklepów po prostu zapomina. Tymczasem budowanie linków ma ogromne znaczenie zarówno z punktu widzenia pozycjonowania, jak i wygody poruszania się po stronie przez samego użytkownika.
Spis treści
Czym jest link building?
Budowanie linków (link buliding) – jak zresztą wskazuje sama nazwa – to proces pozyskiwania linków dla danej strony internetowej. Dzięki temu staje się ona bardziej wiarygodna dla Google i może osiągnąć lepszą pozycję w wyszukiwarce. Linkowanie wewnętrzne pozwala z kolei powiązać zbliżone do siebie treści na stronie, co z punktu widzenia odwiedzającego tę witrynę jest naprawdę dużym ułatwieniem.
Pierwszą kwestią, o którą powinien zatroszczyć się właściciel strony internetowej, jest właściwe linkowanie wewnętrzne. Jeśli np. prowadzi blog firmowy, na którym pisze artykuły związane z daną branżą, za pomocą linków może powiązać ze sobą teksty dotyczące podobnych zagadnień. W ten sposób czytelnik będzie mógł łatwo doczytać interesujące go informacje.
Linkowanie wewnętrzne to jednak tylko jeden krok. Jest jeszcze drugi – linkowanie zewnętrzne, czyli odsyłanie do innych witryn. Nie każda strona się na nie decyduje, a to duży błąd. Istnieje co najmniej 6 argumentów przemawiających za tym rozwiązaniem.
1. Linkowanie zapewnia wiarygodność
Dzięki linkowaniu strona zyskuje wiarygodność. Dotyczy to zarówno zamieszczania we własnych wpisach odesłań do innych stron, jak i sytuacji odwrotnej, kiedy to inni zostawiają u siebie linki do danej witryny. Zasada działania jest prosta: skoro inne strony odsyłają do danych treści, to oznacza, że są one wartościowe. Można więc powiedzieć, że dużo odesłań zapewnia witrynie pewien „autorytet”.
To wszystko jednak pod warunkiem, że budowanie linków jest wartościowe – znaczenie ma bowiem także, do jakich stron będzie się linkować i jakie witryny będą zamieszczać odesłania u siebie. Poza tym warto pamiętać, że lepiej postawić na różnorodność i uzyskać 10 linków z 10 różnych stron, niż wszystkie 10 z jednej.
2. Budowanie linków ma znaczenie z punktu widzenia Google
Linkowanie jest bardzo ważne dla Google. Bez niego praktycznie niemożliwe jest znalezienie się w SERP. I nie ma tu znaczenia, jak dobra jest zawartość na danej stronie. Nawet naprawdę merytoryczny blog się nie obroni, jeśli będzie zbudowany bez jakiegokolwiek linkowania. Poza tym w ten sposób można szybko zostać w tyle za konkurencją, która stosuje link building. Aby zyskać wyższą pozycję, warto więc zadbać o pozyskanie linków i to najlepiej w większej liczbie niż udało się to konkurencji.
3. W ten sposób można zwiększyć ruch w sieci
Budowanie linków pozwala też zwiększyć ruch na stronie. Co więcej – zwykle trafią na nią nie przypadkowe osoby, ale te z grupy docelowej. Dzieje się tak dlatego, że budując linkowanie przy współpracy z witrynami poruszającymi się w podobnych tematach, można przyciągnąć do siebie ich odbiorców. A to za kolei stwarza dużą szansę, że takie osoby będą zainteresowane tym, co znajdą na stronie.
4. Zwiększają się możliwości sprzedażowe
Powiększenie grupy odbiorców o kolejne osoby mogące stać się potencjalnymi klientami, zapewnia także wzrost sprzedaży i większe zyski. Zakładając, że budowanie linków prowadzone jest umiejętnie i witrynę rzeczywiście odwiedzają nowe osoby z grupy docelowej, wzrasta liczba potencjalnych klientów, a więc i więcej osób ostatecznie dokonuje zakupu. Oczywiście budowanie linków przydaje się także w przypadku działań, które nie są bezpośrednio związane ze sprzedażą – np. w celu uzyskania większej liczby stałych czytelników bloga czy subskrybentów newslettera.
5. Budowanie linków zapewnia też lepsze relacje w danej niszy
Konkurencji nie trzeba postrzegać jako swojego wroga. Często znacznie bardziej opłaca się zachowywać przyjazne stosunki i wzajemnie się wspierać. Budowanie linków – szczególnie w przypadku niszowych działalności – często oznacza też nawiązywanie relacji, przynajmniej tych na poziomie online. Bliższe kontakty z osobami z tego samego sektora mogą natomiast przynieść wiele korzyści – m.in. umocnić autorytet czy rozpoznawalność, a także stworzyć pole do ewentualnych współprac.
6. Linkowanie wspiera budowanie autorytetu
Linkowanie umacnia autorytet. Załóżmy, że czytelnicy danego bloga widzą na nim wpis gościnny innej osoby z branży czy odesłanie do jej artykułu. Jeśli czytają też inne tego typu blogi i tam również dana strona jest cytowana, zaczynają postrzegać takiego twórcę, jako osobę, która zna się na tym, co robi i której głos jest ważny. Tutaj zastosowanie znajduje więc zasada autorytetu Cialdiniego – osobie z autorytetem łatwiej jest sprzedawać swoje produkty i treści czy skłaniać do konkretnych reakcji. Z czasem zwiększa się także jej rozpoznawalność, co również ma pozytywny wpływ na prowadzony biznes online.