Współcześni konsumenci zwracają uwagę nie tylko na cenę, jakość czy panującą modę. Coraz większe znaczenie mają także wartości wspierane przez markę. Z tego powodu marketing społecznie zaangażowany może przynieść firmie więcej korzyści niż mogłoby się wydawać. Wspierając konkretny cel, ma ona okazję nie tylko zrobić coś dobrego, ale jeszcze zyskać zaangażowanych klientów.
Spis treści
Czym jest marketing społecznie zaangażowany?
Marketing społecznie zaangażowany (CRM – od ang. cause related marketing) to pewna forma pośrednia między marketingiem komercyjnym a marketingiem społecznym. To pierwsze pojęcie odnosi się do typowych działań marketingowych nastawionych na sprzedaż i zysk. Marketing społeczny opiera się z kolei na założeniu, że przedsiębiorstwa korzystające z pieniędzy klientów powinny w jakiś sposób zwrócić je ludzkości. Przykładem może być chociażby powiązanie biznesu z organizacją non-profit i skoncentrowanie na takich kwestiach jak chociażby ubóstwo czy podziały społeczne.
Jako że CRM plasuje gdzieś po środku między tymi dwoma rozwiązaniami, to w uproszczeniu można powiedzieć, że zakłada on wspieranie określonego celu społecznego przy jednoczesnym promowaniu się jako firma, której nie pozostaje obojętna na pewne problemy. Firmy prowadzące marketing społecznie zaangażowany często przeznaczają część zysku na wybraną organizację albo inicjują różnego rodzaju zbiórki. Jednocześnie promują jednak swoją ofertę albo wprowadzają na rynek nowe produkty.
Czy CRM jest skuteczny?
Jak wynika z badań przeprowadzonych w 2020 roku aż 40% konsumentów wybiera przedsiębiorstwa zaangażowane społecznie. Co więcej, okazuje się, że podejmowanie takich inicjatyw jest świetnym sposobem na zdobywanie lojalnych klientów. Wiele osób pozostaje bowiem wiernym firmom, które w jakiś sposób angażują się społecznie. To jednak jeszcze nie wszystko – ze wspomnianych badań wynika, że konsumenci są w stanie zapłacić za produkty takich firm o 6% więcej niż za produkty konkurencji.
Wniosek jest prosty – marketing społecznie zaangażowany zdecydowanie się opłaca i to na wielu płaszczyznach. Pozwala sprzedawać drożej, utrzymać przy sobie klientów na dłużej i nie pozostaje też bez wpływu na pozytywny wizerunek marki. A nie ma co ukrywać, że firma, która oferuje coś więcej niż tylko kolejny produkt, ale też promuje konkretne wartości czy ma ściśle określoną misję, może cieszyć się większą popularnością i mocniejszą pozycją na rynku.
Jak wykorzystać marketing społecznie zaangażowany w swojej firmie?
Świadomość korzyści płynących z CRM to jedno. Trzeba jednak także przekonać klientów do swojej kampanii. Przygotowania wcale nie są takie proste. Bardzo często konieczna jest burza mózgów, podczas której zespoły marketingowe oceniają rynek, określają kolejne kroki i opracowują wykonalny plan działania. Aby skutecznie zastosować CRM w swojej firmie warto zwrócić uwagę na takie kwestie jak:
- właściwy cel – dbanie o wizerunek marki to obecnie podstawa. Każda firma powinna troszczyć się o to, by treści, jakie prezentuje, były ze sobą spójne. Z tego powodu wybrany cel społeczny też musi pozostawać w zgodzie z promowanymi wartościami czy zakresem działalności;
- łączenie darowizn z wkładami pieniężnymi klientów – najprostszym, a jednocześnie bardzo skutecznym sposobem na wykorzystanie CRM w biznesie jest przeznaczanie na szczytny cel pewnego procenta dochodów z każdych zakupów dokonanych przez klientów. W ten sposób kupujący mają poczucie, że nie tylko wydają pieniądze na kolejne zakupy, ale jednocześnie wspierają ważną inicjatywę. W ten sposób firma udowadnia, że nie zależy jej wyłącznie na zyskach, a jednocześnie ma większe szanse na utrzymanie klientów przy sobie;
- wykorzystanie technologii cyfrowej – w dzisiejszych czasach internet ma ogromną moc. Z badań wynika, że tylko 6% milenialsów ufa reklamom internetowym. Sytuacja zmienia się jednak, gdy marka nie tylko reklamuje swoje produkty, ale jeszcze promuje konkretne wartości i idee. Aż 58% osób byłoby skłonnych skorzystać z oferty firmy zaangażowanej społecznie. Warto więc o tym pamiętać i w reklamach internetowych wspomnieć o organizacji, którą wspiera marka czy innych działaniach związanych z zaangażowaniem społecznym;
- kampanie transakcyjne – kolejnym sposobem na wykorzystanie CRM może być bezpośrednie zaangażowanie konsumentów. Na przykład, żeby zwiększyć ruch w social media, a jednocześnie promować się jako firma społecznie zaangażowana, można zaoferować, że marka przekaże 1 zł za każdy wpis na profilu firmowym na Facebooku albo za każdego nowego obserwatora
- kampanie nietransakcyjne – inna możliwość na wykorzystanie marketingu społecznie zaangażowanego to kampanie nietransakcyjne, a więc te niebezpośrednio związane z działaniami konsumentów. Przykładem może być sponsorowanie przez firmę wydarzeń organizacji non-profit.
2 komentarze
Dodaj odpowiedź