w ,

Nieszablonowość kluczem do sukcesu, czyli kreatywne kampanie z okazji Black Friday

Kampania ikea buyback

Black Friday to najważniejsza data w kalendarzu wielu firm nie tylko w Polsce, ale również na świecie. Niezwykle popularne amerykańskie wydarzenie zyskało rzeszę fanów, a firmy zaczęły prześcigać się w przygotowaniach kuszących ofert dla klientów. Czarny Piątek to tak naprawdę pierwsza data z wielu, która otwiera najbardziej dochodowy okres w roku. Łatwo jednak przegapić swoją szansę na zaistnienie i wyróżnić się na tle konkurencji. Eksperci z firmy Landingi, jednej z czołowych firm tworzących landing pages oraz produkty do optymalizacji konwersji dla marketerów i agencji, wskazali optymalne rozwiązania wraz z przykładami najciekawszych kampanii reklamowych z 2020 roku.

  • Nic na siłę

Po pierwsze weź pod uwagę, że nie w każdej branży organizowanie kampanii na Black Friday ma sens. Przykładowo w biznesie pogrzebowym dodatkowe promocje pod koniec listopada są nietrafione ze względu na charakter branży. Jeśli zdecydujesz się na promocję z okazji czarnego piątku, dobrze przemyśl strategię cenową.

W przypadku zbyt dużych obniżek klienci mogą zacząć się zastanawiać, czy regularna cena jest adekwatna do jakości. Z kolei zbyt małe przeceny raczej nie przyciągną konsumentów. Aby dodatkowo uatrakcyjnić ofertę, rozważ dodanie do niej limitowanego produktu z okazji Black Friday – taki zabieg stosują np. marki kosmetyczne lub obuwnicze.

  • Wpisz się w trendy

Kampanię na Black Friday warto osadzić w aktualnych trendach. Dobrym przykładem jest zapobieganie globalnemu ociepleniu i związana z nim walka z przesadnym konsumpcjonizmem, a także rosnąca świadomość konsumentów. Jedną z firm, która od lat 80. promuje odpowiedzialne zakupy, jest Patagonia, amerykański producent odzieży oraz sprzętu turystycznego.

Kampania Patagonii na Czarny Piątek jest niezwykle prosta – zachęca, by klienci nie kupowali produktów z ich oferty. W ten sposób chcą pokazać, że każdy zakup warto przemyśleć. Impulsywne kupowanie przyczynia się tylko do kryzysu klimatycznego.

Patagonia kampania dont buy this jacket

Drugim świetnym przykładem udanej kampanii z wątkiem ekologicznym w tle jest IKEA. W ubiegłym roku szwedzka firma poinformowała klientów, że podczas Black Friday mogą przywieźć stare meble tej marki. W zamian oferowała zniżkę do 50% na nowe artykuły wyposażenia wnętrz. Zużyte meble trafiły do recyklingu lub zostały przekazane potrzebującym. Kampania trwała przez tydzień w 27 krajach.

Kampania ikea buyback

Również Alibaba (Aliexpress) dołącza do grona marek, które łączą wielkie święto zakupowe z troską o planetę. W Chinach co prawda duże promocje nie są szykowane na Black Friday, ale na Single’s Day, który przypada na 11 listopada. Popularna platforma e-commerce, choć nie odchodzi od swojego tradycyjnego show z celebrytami, zdecydowała się postawić bardziej na promocję firm, które działają na rzecz planety. Od każdego zakupu produktów z ich oferty naliczane są punkty, które następnie Alibaba zamienia na sadzonki drzew.

  • Wyróżnij się w tłumie

Brzmi banalnie? Może się wydawać, że wszystkie najpopularniejsze chwyty marketingowe zostały już dawno wyeksploatowane, jednak na rynku nadal jest sporo miejsca na powiew świeżości. Użytkownicy chętniej wchodzą w interakcję z kampaniami, które nawiązują np. do popularnego w danym momencie wydarzenia, serialu czy filmu. Możesz również pójść o krok dalej i postawić na brand hero – bohatera, który ułatwia nawiązanie więzi emocjonalnej pomiędzy klientem a marką.

Przykładowo w 2020 roku firma Landingi dodała do swojego zespołu czarną alpakę o imieniu Friday. Bohater towarzyszył marce podczas całej kampanii skupionej wokół promocji na Black Friday, zachęcając do odwiedzin i sprawdzenia promocji. Friday, Chief Happiness Officer, był odpowiedzialny za zadowolenie klientów i dobrą atmosferę w pracy. Alpaka została wybrana do tych działań nie bez powodu – to urocze, puchate zwierzę, które ma bardzo korzystny wpływ na ludzi. Ponadto w nazwie występują litery LP, czyli skrót od landing page, dlatego Landingi zdecydowały się właśnie na takiego brand hero. Działaniem wspierającym było wideo promocyjne z udziałem Krystyny Czubówny – legendarnego, polskiego głosu filmów dokumentalno-przyrodniczych.

Innym, równie ciekawym sposobem na przyciągnięcie uwagi jest kreatywne wykorzystanie narzędzi, które już istnieją na rynku. Tym tropem podążył w ubiegłym roku Walmart, który za pomocą jednego z najpopularniejszych obecnie mediów społecznościowych – TikToka sprzedawał produkty w promocyjnej cenie. Zabawa polegała na użyciu filtra stworzonego na potrzeby kampanii, by użytkownik rozpakował swoją obniżkę i mógł dokonać zakupu bez wychodzenia z domu.

Efekt? Ponad milion filmików związanych z akcją, ponad 5,5 miliarda wyświetleń hashtagu kampanii i 18,4% zaangażowania użytkowników, co pobiło rekordy wszystkich innych wyzwań, często organizowanych na tej platformie.


  1. Grupa LEGO otworzyła swój trzeci sklep w Polsce – teraz we Wrocławiu
  2. Black Friday to jeden z najważniejszych dni dla wielu przedsiębiorców. Jak dobrze się do niego przygotować?
  3. Ranking słuchawek i headsetów. Wśród Polaków najpopularniejsze są słuchawki Apple i headsety Sony

4 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Social media a decyzje zakupowe

    Decyzje zakupowe a social media

    Gry mobilne

    6 na 10 Zetek robi sobie przerwę od social mediów. Zamieniają społecznościówki na gry mobilne