w ,

Black Friday to jeden z najważniejszych dni dla wielu przedsiębiorców. Jak dobrze się do niego przygotować?

Strategia marketingowa na black friday
strategia marketingowa na Black Friday

Czarny Piątek to jeden dzień w roku, ale przygotowania do niego trwają tygodniami, jak nie miesiącami. I nic dziwnego, bo dla kupujących to okazja do skorzystania z wielu promocji, za to dla przedsiębiorców – do wypracowania naprawdę dużego zysku. Aby tak się jednak stało, potrzebna jest dobra strategia marketingowa na Black Friday. Dzięki niej ten dzień może zakończyć się dużym sukcesem.

Co warto wiedzieć o Black Friday?

Przed omówieniem konkretnych strategii, warto przyjrzeć się kilku przydatnym informacjom.

Do Czarnego Piątku przygotowują się nie tylko przedsiębiorcy, ale i sami konsumenci. Wielu z nich wcześniej przegląda oferty i szuka interesujących ich produktów. 30% kupujących wie już, co będzie ich interesować podczas zakupowego szaleństwa.

Poza tym choć jeszcze kilka lat temu Black Friday dotyczyło tylko sklepów stacjonarnych (a co najwyżej niektóre z nich przy zakupach online oferowały zniżki w ramach „Cyber Monday”), to w ostatnich latach się to zmieniło. Wpływ na tę sytuację miała nie tylko zmiana przyzwyczajeń kupujących, ale także trwająca pandemia. Rok temu sprzedaż online w tygodniu Czarnego Piątku wzrosła o 38%, a małe internetowe sklepy odnotowały aż 150% wzrost sprzedaży.

Strategia marketingowa na Black Friday – o co warto zadbać?

Aby jednak czerpać maksymalne korzyści z Czarnego Piątku, trzeba odpowiednio się przygotować. Tak samo jak w przypadku jakichkolwiek działań biznesowych i tu przyda się dobra strategia marketingowa.

Przedsiębiorcom radzi się przede wszystkim, by zadbali o kwestie techniczne i przed nadejściem Czarnego Piątku upewnili się, że mają dostatecznie wytrzymałe serwery – jeśli sklep nie udźwignie tłumu kupujących, może to przesądzić o jego porażce.

Strategia marketingowa na Black Friday to jednak znacznie więcej niż dobre zaplecze techniczne. Warto zadbać o takie kwestie jak:

  • SEO,
  • digital PR,
  • paid social (reklamy w social media),
  • reklamy w Google,
  • konkrety zamiast utartych sloganów.

SEO

Umiejętne pozycjonowanie sklepów od wielu lat niezmiennie przynosi naprawdę dobre efekty. Nie ma więc co bagatelizować tej kwestii przed nadchodzącym Czarnym Piątkiem. Wręcz przeciwnie – warto przeprowadzić dokładną analizę słów kluczowych i sprawdzić, które mają dużą liczbę wyszukiwań. Takie frazy koniecznie powinny się znaleźć na stronie, bo to właśnie one mogą przyciągnąć dużą liczbę klientów.

Digital PR

We współczesnym świecie sprzedaży duże znaczenie ma też budowanie relacji. Pomóc w tym może Digital PR, który tuż przed nadejściem Black Friday będzie mieć szczególne znaczenie.

Digital PR od lat pomaga markom zwiększać świadomość i zaangażowanie, choćby w mediach społecznościowych. Jeśli jest umiejętnie stosowany, może też poprawić widoczność strony w sieci i sprawić, że znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania. A to już pierwszy krok w kierunku większej sprzedaży.

Warto pamiętać, że w okresie Czarnego Piątku większość marek walczy o uwagę klientów. Digital PR jest więc właśnie tym, co może pomóc tę walkę wygrać. Oczywiście nie można zapomnieć, że nie chodzi tu o tradycyjny digital marketing – działania związane z PR nie mają za zadanie tylko reklamować produktów. Skupiają się na zwiększaniu świadomości marki i budowaniu zaangażowania.

Zamiast więc mówić o samych produktach, trzeba znaleźć coś, co wyróżni firmę na tle innych i pomoże przebić się przez szum reklam, którymi w tym czasie będą zasypywani potencjalni klienci.

Paid social (reklamy w social media)

Media społecznościowe niewątpliwie odgrywają ogromną rolę w codziennym życiu wielu konsumentów. Z tego powodu strategia marketingowa na Black Friday nie może się obejść bez takich obszarów jak Facebook czy Instagram.

Warto więc pomyśleć o zainwestowaniu w płatne reklamy, które pozwolą poinformować o swoich produktach czy nadchodzącej promocji. Istnieje duża szansa, że w ten sposób uda się dotrzeć do wielu osób z grupy docelowej, które normalnie nawet nie wiedziałyby o istnieniu takiej oferty.

Z tego powodu dobrą strategią może być zwiększenie budżetu na paid social przed Black Friday. Warto też przyjrzeć się produktom cieszącym się największą popularnością i na nich skupić uwagę podczas promocji.

Reklamy w Google

Było już o ruchu organicznym, to teraz warto wspomnieć o innym działaniu, które też przynosi dobre efekty, szczególnie przed Black Friday, kiedy to liczą się stosunkowo szybkie rezultaty. Mowa tu o reklamie w wyszukiwarkach internetowych.

Korzystanie z Google Ads i przygotowanie kampanii reklamowej jest stosunkowo proste. Pozwala natomiast przyciągnąć na swoją stronę znacznie więcej klientów. Główna zaleta tego rozwiązania polega na tym, że to właśnie oferty z płatnych reklam będą wyświetlane ponad wszystkimi innymi wynikami wyszukiwania. To na nie jako pierwsze potencjalny klient zwróci więc uwagę.

Poza tym SEM i SEO idą ze sobą w parze, a dla płatnych reklam duże znaczenie mają właśnie słowa kluczowe. Oznacza to, że reklamy można dopasować wprost do intencji użytkownika i zapytania, jakie wpisze w pasek Google. W ten sposób łatwo więc do niego dotrzeć i wyróżnić się z tłumu, a co za tym idzie – zwiększyć skuteczność swojej sprzedaży.

Konkrety zamiast utartych sloganów

Niedługo przed nadejściem Black Friday potencjalni klienci są atakowani reklamami takimi jak „niesamowita promocja” czy „atrakcyjne ceny z okazji Black Friday”. Nie ma jednak co iść tym śladem. W końcu co takie reklamy mówią potencjalnemu klientowi? Tak właściwie nic. Niczym też nie wyróżniają się spośród innych bardzo podobnych bannerów.

Właśnie dlatego lepiej postawić na konkrety – pokazać, co dokładnie się oferuje, jakie są główne korzyści i dlaczego jest to naprawdę wyjątkowa okazja. Wszystko sprowadza się do tego, by przekonać potencjalnego klienta, że naprawdę musi coś mieć.

Tego efektu nie osiągnie się jednak przy pomocy wielkich liter, mnóstwa wykrzykników i nic niemówiących fraz. Zamiast tego lepiej przygotować się do przedstawienia oferty na podobnej zasadzie co przy przygotowywaniu opisów produktów, a więc zastanowić się, jakie klient ma potrzeby, oczekiwania, co jest dla niego wartościowe i co może przesądzić o jego decyzji.


Ekonomia twórców – influencerzy sprzedają własne produkty i… doświadczenia

Marketing 5A, czyli droga od pierwszego kontaktu z marką do zdobycia lojalnych klientów

Jak sprzedawać w internecie? [poradnik]

3 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Reklama online

    Reklama online prawie 30% w górę w drugim kwartale 2021

    Audioteka

    Audioteka: jak tworzyć dobrze opowiedziane historie [wywiad]