w

Oświadczenie Spicy Mobile dotyczące rankingu polskich aplikacji mobilnych

Oświadczenie spicy mobile dotyczące rankingu polskich aplikacji mobilnych

W odpowiedzi na liczne komentarze związane z publikacją rankingu polskich aplikacji mobilnych, a zwłaszcza w nawiązaniu do artykułu „Raporty mobilne: dlaczego nie ufam Gemiusowi i Spicy Mobile”, który ukazał się 18 stycznia br. w serwisie LinkedIn, pragniemy odnieść się do zasadniczych kwestii, a także zapewnić o naszej otwartości na wszelkie sugestie i opinie ze strony przedstawicieli agencji, wydawców oraz reklamodawców.

Spicy Mobile realizuje badanie Mobience od stycznia 2015 r. zgodnie z zasadami badawczymi i najlepszą wiedzą. Celem badania jest zebranie informacji na temat polskiej społeczności mobilnej, dokładne określenie profilu użytkowników, intensywności i okoliczności korzystania z urządzeń oraz poszczególnych aplikacji, a także określenie najbardziej popularnych aplikacji mobilnych wśród konkretnych grup osób. Zebrane wyniki są prezentowane w ramach platformy Mobigate i służą do lepszego zaplanowania działań w kanale mobile. Dodatkowo, z uwagi na dotychczasowy brak tego typu danych na rynku polskim, część wyników była przez nas regularnie udostępniana za pośrednictwem mediów – w formie rankingów oraz tematycznych analiz.

Z zainteresowaniem przyjmujemy opinie środowisk branżowych, które pojawiły się w wyniku publikacji ostatniego rankingu, tj. rankingu polskich aplikacji mobilnych za grudzień 2016 r. Liczymy, że rozpoczęta dyskusja będzie przyczynkiem do rozwoju naszej branży, edukacji rynku i wypracowania najlepszych rozwiązań. Jednocześnie, z przykrością odbieramy komentarze i publikacje, które w oparciu o błędne założenia podważają wiarygodność naszej pracy.

Pragniemy podkreślić, że oba badania będące w ostatnich dniach przedmiotem dyskusji, publikacji i porównań – tj. badanie Mobience oraz badanie Gemius/PBI – są realizowane według różnych metodologii, co w naturalny sposób wpływa na otrzymane wyniki.

Badanie Mobience jest pasywnym pomiarem korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne – telefony i tablety, który obejmuje użytkowników w wieku 15+ korzystających z urządzeń mobilnych z systemem Android. Zasięg dla danej aplikacji jest liczony tylko wtedy, gdy użytkownik wywoła ją na pierwszy ekran choć raz w miesiącu. Pomiar aktywności użytkowników jest dokonywany automatycznie przez zainstalowany na telefonach program monitorujący, bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony osoby badanej. Obecnie udział systemu Android w ogóle ruchu www dostarczanego z urządzeń mobilnych wynosi 82% (według Ranking.pl, dane za tydzień 26 grudnia 2016 – 1 stycznia 2017). Dane o strukturze populacji „mobinautów”, czyli internautów korzystających z internetu przez urządzenia mobilne, są dostarczane przez instytut Millward Brown.

W tym miejscu pragniemy zwrócić także uwagę na funkcjonujące w środowisku rozbieżności w definicjach wskaźników, które utrudniają porównywanie ze sobą wyników otrzymanych z różnych źródeł. I tak, w przypadku pomiaru zasięgu aplikacji niezwykle ważne jest, czy zasięg jest podawany dla aplikacji zainstalowanych, czy też faktycznie używanych. Jeżeli dla faktycznie używanych, koniecznie jest kolejne rozróżnienie – czy mówimy o aplikacjach wywołanych na pierwszy ekran (jak to przyjęliśmy w badaniu Mobience), czy też o uruchomionych procesach.

Kończąc, zwracamy się z prośbą o rozważne analizowanie wyników dotyczących aplikacji mobilnych i porównywanie danych uzyskanych za pomocą tej samej metodologii. W przypadku wątpliwości dotyczących badania Mobience zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z naszą firmą. Z przyjemnością przedstawimy szczegóły procesu badawczego oraz odpowiemy na wszelkie pytania.

źródło: Oświadczenie Spicy Mobile

K2 kręci z warsaw shore

K2 kręci z Warsaw Shore

Marka shiseido przejęła aplikację mobilną matchco

Marka Shiseido przejęła aplikację mobilną MATCHCo