Sieci afiliacyjne to popularny model marketingu internetowego, pozwalający na współpracę reklamodawców z wydawcami w ramach wspólnej sieci reklamowej.
Spis treści
Niekwestionowanym liderem w tej dziedzinie jest Google, którego “adsy” wyświetlają się na milionach stron internetowych na całym świecie. Na rynku istnieje jednak wiele innych rozwiązań tego typu. Niektóre z nich stworzyli Polacy.
Zasada działania programów afiliacyjnych jest prosta. Wydawcy internetowi promują na swoich stronach, blogach lub profilach społecznościowych produkty i usługi wskazane przez reklamodawców, a łącząca ich sieć afiliacyjna dostarcza niezbędne narzędzia techniczne, pozwalające np. na optymalizację reklam i stron sprzedażowych.
Reklamodawcy osiągają dzięki takiej współpracy założony cel marketingowy, a wydawcy zarabiają na wyświetlaniu reklam znajdujących się na ich stronach. Afiliacje mogą być rozliczane w modelach m.in. pay per click (prowizja za kliknięcie w link), pay per lead (prowizja np. za zapisanie się klienta do newslettera) lub pay per sale (prowizja za sprzedaż).
Największą siecią afiliacyjną na świecie jest Google Ads, ale polscy wydawcy stron internetowych mają do dyspozycji także kilka rodzimych rozwiązań tego typu.
Poniżej przedstawiamy listę pięciu polskich programów afiliacyjnych, które warto poznać bliżej.
1. Allegro Polecam (link do programu)
2. Comperia Lead (link do programu)
3. Travellead (link do programu)
4. Program Partnerski Ceneo (link do programu)
sklepach, produktach i dostawcach. Posiada również własny program partnerski, który łączy twórców internetowych z Ceneo. Współpraca skierowana jest do osób posiadających własną stronę, profil Social Media, blog czy kanał na YouTube.
zarejestruje się kolejny użytkownik, wówczas zapraszający otrzyma 10 proc. prowizji wypracowanej
przez nowego członka.
5. WebePartners (link do programu)
Dodatkowe możliwości zarobku na stronie internetowej:
- pierwsze i najważniejsze to płatność. Płatność za artykuł pobiera platforma, a Ty wypłacasz pieniądze z platformy. Nie masz zatem żadnego problemu z nieopłaconymi fakturami, oczekiwaniem na płatność. Nawet jesli reklamodawca samodzielnie nie zatwierdzi artykułu, to po upływie danego terminu (zazwyczaj jest to kilka dni) artykuł zostaje zatwierdzony automatycznie, a pieniądze pojawiają się na Twoim koncie wydawcy.
- jeśli klient zleci artykuł i wprowadza poprawki to są one opisane w sposób jasny i konkretny. Cała komunikacja odbywa się za pomocą platformy i jeśli powstają jakieś spory to zawsze możesz zgłosić to dedykowanej osobie na platformie, która pomoże Ci rozstrzygnąć problem.
Z jakich platform warto korzystać:
Whitepress (https://www.whitepress.com/):
Najstarsza i chyba najpopularniejsza platforma do publikowania artykułów sponsorowanych.
Plusy:
- szybkie przelewy
- wparcie wydawców
- łatwa obsługa panelu
Jak zyskać zaufanie klientów i zarabiać na afiliacji?
Największą skutecznością cechowały się reklamy publikowane przez influencerów, na kolejnych miejscach zestawienia znalazły się z kolei reklamy umieszczane w serwisach ecommerce, podcastach, profilach social media (format story oraz jego odpowiedniki) i serwisach streamujących muzykę. Jeśli zaś chodzi o najpopularniejsze wśród odbiorców reklam marki medialne, pierwszy w rankingu Kantar był Instagram, za którym uplasowały się Google, YouTube i TikTok.
Jakie wnioski z tych danych mogą wyciągnąć twórcy treści internetowych, zainteresowani sieciami afiliacyjnymi?
- Po pierwsze, aby zarabiać afiliacji wcale nie trzeba posiadać strony internetowej – polecenia (w najróżniejszych formatach) umieszczać można równie dobrze w kanałach social media, filmach na YouTube czy podcastach.
- Dużo ważniejsze od miejsca publikacji jest zdobycie przez autora zaufania odbiorców i przekonanie ich, że jest się w danej dziedzinie ekspertem. Pozwoli to zbudować duże grono stałych sympatyków, a tym samym zwiększyć szansę na zysk z afiliacji.
- W budowaniu wiarygodności pomoże także polecanie tylko tych produktów i usług, które nawiązują do tematyki publikacji autora.
- Bardzo ważne jest również to, aby promować wyłącznie znane sobie produkty, za których jakość możemy osobiście poręczyć. Wymaga to od wydawcy gruntownego zapoznania się ze specyfiką prezentowanych ofert, ale dzięki takiemu podejściu nie zawiedziemy zaufania, jakim obdarzyli nas użytkownicy serwisu lub profilu.
- Dobrym zwyczajem jest również nagradzanie odbiorców, którzy skorzystali z poleceń afiliacyjnych i pozwolili serwisowi zarobić. Na ogół wystarczą zwykłe podziękowania, najbardziej aktywnym użytkownikom można się natomiast odwdzięczyć przy pomocy zniżki lub drobnego upominku.