w

Rozrywki w internecie dostarczają filmy [Raport Gemius]

Rozrywki w internecie dostarczają filmy [raport gemius]

Sieć pełna jest sztuki, a strony o filmach, serialach i kinie cieszą się szczególnym zainteresowaniem polskich internautów. Największym wśród kobiet, osób młodych i z wykształceniem średnim. Kto i jaką sztuką interesuje się w przestrzeni wirtualnej?

Gemius przeanalizował strony z podkategorii „filmy, seriale, kino”, „muzyka”, „kultura i literatura” oraz „fotografia i grafika”. Okazuje się, że największą popularnością wśród analizowanych stron cieszą się witryny z podkategorii „filmy, seriale, kino”.

W styczniu 2013 roku odwiedziło je blisko 12,5 mln osób, czyli ponad 64 proc. internautów. Niespełna 10 mln, czyli połowa użytkowników sieci, skorzystała ze stron poświęconych muzyce, podczas gdy 24 proc. odwiedziło witryny o kulturze i literaturze. Mniej, bo niecałe 10 proc., zajrzało na strony z podkategorii „fotografia i grafika”.

Zdaniem Andrzeja Garapicha, prezesa Polskich Badań Internetu, dzisiejszy internet to nie tylko płytkie treści popkulturowe, jak występy Justina Bibera i Doroty Rabczewskiej, ale także dostęp do kultury pisanej przez duże „K”. – Internet staje się najlepszym sposobem dotarcia do ambitnych treści, które dotychczas były zarezerwowane dla koneserów teatru i entuzjastów koncertów symfonicznych. Tymczasem okazuje się, że więcej ludzi ogląda w sieci przedstawienia operowe niż uczestniczy w nich na żywo – mówi Garapich.

Z analiz wynika, że w styczniu 2013 roku witryny poświęcone kulturze odwiedziło więcej kobiet niż mężczyzn. Ich przewaga była wyraźna na stronach poświęconych kulturze i literaturze (60 proc.). Było ich więcej także na witrynach z podkategorii „filmy, seriale, kino” (53 proc.), „muzyka” (52 proc.), a także portalach z fotografią i grafiką (52 proc.). Okazuje się także, że ponad połowa osób na stronach z omawianych podkategorii to ludzie młodzi w wieku 15-34 lata. Jest ich prawie dwu i pół raza więcej niż osób powyżej 45 roku życia i trzy razy więcej niż badanych Polaków w wieku 35-44 lata.

– Wyniki badania potwierdzają aktualne trendy dotyczące sposobu korzystania z informacji oraz zasobów oferowanych przez internet – komentuje dr Tomasz Ferenc z Katedry Socjologii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego. – Filmy, kino oraz seriale to aktualnie najpopularniejsze formy rozrywki, bezpośrednio dostępne dla wszystkich internautów. Nie jest także zaskoczeniem młody wiek osób poszukujących kultury w sieci, ponieważ to ci internauci stanowią najsilniejszą grupę użytkowników tego medium. Ciekawą tendencją jest natomiast przewaga kobiet wśród osób odwiedzających strony poświęcone sztuce – zaznacza socjolog.

Najliczniejszą grupą zainteresowaną sztuką w sieci są osoby z wykształceniem średnim. To one stanowią ponad 37 proc. widowni witryn z podkategorii „filmy, seriale, kino” oraz „kultura i literatura”, a także ponad 36 proc. odbiorców stron poświęconych fotografii i grafice oraz muzyce. Internauci z dyplomem studiów wyższych tworzą z kolei ponad 25 proc. widowni omawianych witryn.

Ponad 70 proc. odwiedzających strony z podkategorii „filmy, seriale, kino”, „muzyka”, „kultura i literatura” oraz „fotografia i grafika” korzysta z internetu codziennie.

Dane pochodzą z ogólnopolskiego badania oglądalności witryn i aplikacji internetowych, z których korzystają użytkownicy sieci – Megapanel PBI/Gemius. Badanie jest realizowane metodą panelową na reprezentatywnej próbie kilkunastu tysięcy internautów, obejmuje blisko 18 tysięcy polskich stron www i stanowi standard pomiaru aktywności w przestrzeni wirtualnej. Więcej o metodologii można przeczytać na stronie: http://panel.pbi.org.pl/metodologia.php

Źródło: mat. pras.


  1. 5 sposobów, w jakie sztuczna inteligencja „hakuje” marketing lojalnościowy
  2. Siła prostych komunikatów, czyli dlaczego UX writing ma tak duże znaczenie w marketingu cyfrowym
  3. 4 kroki do lojalnego klienta, czyli jak dbałość o lejek relacji pomaga firmie zwiększać zyski
Sage odnawia i poszerza współpracę ze stajnią f1 marussia

Sage odnawia i poszerza współpracę ze stajnią F1 Marussia

Nowa generacja aplikacji mobilnej w polsce

Nowa generacja aplikacji mobilnej w Polsce