w ,

Siła prostych komunikatów, czyli dlaczego UX writing ma tak duże znaczenie w marketingu cyfrowym

Ux writing
UX writing

Wraz z rozwojem marketingu internetowego pojawiają się kolejne specjalizacje, o których jeszcze kilka lat temu nikt nie słyszał. Teraz oprócz copywriterów mamy też content writerów czy specjalistów od SEO. Coraz większego znaczenia nabiera również UX writing, czasem występujący też pod nazwą „microcopy”.

Czym jest UX writing?

UX to skrót od angielskiego User Experience. Jak sama nazwa wskazuje, tego rodzaju działania skupiają się przede wszystkim na projektowaniu użytecznych treści obecnych podczas interakcji odbiorcy z produktem fizycznym czy cyfrowym. Oznacza to konieczność tworzenia komunikatów dla użytkowników stron czy aplikacji w taki sposób, aby ułatwić im nawigację i wykonywanie określonych działań.

UX writing to więc m.in. wszystkie powiadomienia typu push, treści przycisków, menu czy powiadomieniu o błędach. Ze względu na oszczędną formę i krótkie komunikaty czasem można też spotkać się z nazwą „microcopy”.

Dlaczego UX writing jest tak ważny?

Po wytłumaczeniu, czym jest UX writing, czas przejść do odpowiedzi na ważniejsze pytanie – dlaczego microcopy ma tak duże znaczenie? Zaskakujący może się wydawać fakt, że obecnie nie brak osób specjalizujących się ściśle w UX writingu. Oznacza to, że cała ich działalność skupia się właśnie na tworzeniu krótkich komunikatów.

Oczywiście jest też wielu copywriterów, którzy w ramach świadczonych przez siebie usług oferują microcopy. Mogą więc pod kątem tekstowym zaprojektować stronę czy aplikację praktycznie od A do Z. Mimo wszystko coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie specjalisty od samego UX. Wszystko zgodnie z założeniem, że ktoś, kto skupił się na rozwoju w tej jednej konkretnej dziedzinie, ma większą wiedzę i doświadczenie niż „copywriter od wszystkiego”.

Nie oznacza to oczywiście, że ten drugi na pewno przygotuje złe microcopy. Nie zmienia to jednak faktu, że osoba, która długie godziny spędza wyłącznie nad UX writingiem i siłą rzeczy nabiera w tym ogromnego doświadczenia, ma większą wiedzę i lepsze wyczucie w tworzeniu skutecznych komunikatów.

Warto też dodać, że nie bez powodu w ostatnich latach zapotrzebowanie na UX writing znacznie wzrosło. Wszystko dlatego, że powstaje coraz więcej aplikacji i stron internetowych. Wiele firm działających w internecie doskonale rozumie, jak ważne jest zadbanie o nawet najmniejszy szczegół.

Tymczasem UX writing może wydawać się właśnie takim szczegółem – w końcu to tylko kilka pojedynczych zdań w aplikacji czy na stronie. To jednak właśnie od nich często zależy np. liczba porzuconych koszyków (przypomnienie o produktach czekających na zakup może skutecznie zwiększyć sprzedaż i pozwalać budować lepszy lejek sprzedażowy) czy liczba zapytań (im łatwiej użytkownikowi poruszać się na stronie, tym większa szansa, że zechce skorzystać z oferty).

Jak powinien wyglądać skuteczny UX writing?

Jak to zostało wspomniane, UX writing wcale nie jest taki prosty. Wymaga zrozumienia zachowania użytkowników, wprowadzania wielu poprawek i ciągłej analizy. Choć wydaje się, że przygotowanie komunikatów na zaledwie kilkadziesiąt znaków to nic trudnego, to często jest wręcz przeciwnie. Opracowanie jednego, skutecznego i zrozumiałego zdania może zabrać naprawdę wiele czasu.

Z tego powodu trudno w jednym artykule wyjaśnić, jak powinien wyglądać dobry UX writing. Na pewno da się jednak wskazać pewne obowiązkowe elementy przesądzające o jego skuteczności. I tak dobry UX writing:

  • jest poprzedzony analizą grupy docelowej – zachowania użytkowników, języka, jakim się posługują, przyzwyczajeń itd.,
  • opiera się na krótkich i zwięzłych komunikatach,
  • oferuje prosty przekaz (bez podwójnych zaprzeczeń czy komunikatów budzących wątpliwości),
  • dostarcza jasnych informacji,
  • opiera się na prostym języku (bez branżowego żargonu i technicznych sformułowań).

Powyższe myślniki to punkt wyjścia do tworzenia skutecznego microcopy niezależnie od branży, aplikacji czy strony internetowej.

Jedno jest pewne – UX writing wciąż zyskuje na znaczeniu i to szybko się nie zmieni. Wręcz przeciwnie – ze względu na rozwój aplikacji, a jednocześnie coraz większe skupienie na użytkowniku, coraz więcej firm rozumie, jak ważna jest intuicyjność i proste komunikaty. „Prowadzenie za rękę” użytkownika czy potencjalnego klienta zwykle przekłada się dla firmy na znacznie lepsze wyniki. Można więc powiedzieć, że dobry UX writing jest obecnie na wagę złota.


  1. 4 kroki do lojalnego klienta, czyli jak dbałość o lejek relacji pomaga firmie zwiększać zyski
  2. 12 kluczowych strategii na zwiększenie współczynnika konwersji w handlu elektronicznym
  3. Marketing produktów CBD w polskim Internecie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Lejek relacji

4 kroki do lojalnego klienta, czyli jak dbałość o lejek relacji pomaga firmie zwiększać zyski

Uokik kara dla influencerów

UOKiK: ponad 5 mln zł kary za pseudoreklamę dla Olimp Laboratories i influencerów