Studio Pentagram, największe niezależne studio konsultingowe świata, to nie tylko fenomen w branży, ale na rynku pracy w ogóle. Firma należy do 19 równorzędnych partnerów, którzy nie wyłaniają spośród siebie szefa, a każdy nowo zatrudniony pracownik ma taki sam status, jak koledzy z dłuższym stażem, bo firmowa filozofia odrzuca hierarchię stanowisk.
Ponad 40-letnia historia, setki marek w portfolio, 19 właścicieli i pięć globalnych siedzib – żadne inne studio konsultingowe nie może poszczycić się tak obszernym portfolio. Studio Pentagram zostało założone w 1972 roku we Wschodnim Londynie przez pięciu partnerów, których liczba dała początek nazwie – Alana Fletchera, Theo Crosby’ego, Colina Forbesa, Kennetha Grange’a i Mervyn Kurlansky. Dziś większa jest nie tylko liczba partnerów, ale tez zakres działalności studia, które tworzy projekty w 18 różnych kategoriach, od architektury i urządzania wnętrz, przez reklamy, branding, plakaty, magazyny i książki po strony internetowe oaz filmy video. Studio ma na koncie również indywidualne projekty konkretnych produktów, w tym pojemnik chłodzący na szampana, bezprzewodowe radio, fotele samolotowe, a nawet grilla czy sofę.

Na pierwszy rzut oka Firma wygląda więc na typową korporację, ale rzeczywistość jest zupełnie inna. Około 200 osób związanych ze studiem Pentagram pracuje na równych prawach w strukturze horyzontalnej, co ma praktyczne przełożenie na firmową codzienność. Klient zamawiający projekt nie musi kontaktować się z pośrednikami, np. managerem czy accountem, ale bezpośrednio z designerem, który ma realizować jego wizję. Z drugiej strony, designerzy sami decydują, czy chcą realizować dane zlecenie solo lub we współpracy z innym projektantem. Taka sama równość panuje między partnerami. Każdy ze wspomnianych 19 ma równe udziały w firmie,czerpie z nich identyczne dochody i ma takie same prawa. Partnerzy nie wybierają spośród siebie szefa ani nie tworzą zarządu – wszystkie decyzje zapadają kolektywnie.
Na liście klientów studia Pentargram znajdziemy zarówno globalne marki, jak i lokalne instytucje związane z Nowym Jorkiem czy Londynem. W portfolio firmy znajduje się sporo uczelni, w tym Princeton, a także instytucje kultury, takie jak muzeum Guggenheima. Projektanci ze studia są autorami logo wytwórni 21st Century Fox, identyfikacji wizualnej gry Guitar Hero i charakterystycznego, zielonego znaku marki United Colors of Benetton. Logo zawdzięcza im również Nissan, a także marki Revlon i Trussardi. Za sprawą studia Pentagram nowe oblicza zyskały również znaki Tiffany & Co. oraz Penguin Books. Stworzenie strony internetowej powierzyli mu między innymi właściciele domu aukcyjnego Sotheby’s, najlepszej uczelni technicznej świata – Massachusetts Institute of Technology oraz hotelu Savoy.

Wśród projektów architektonicznych ze stemplem studia Pentagram znajduje się londyński butik Christiana Louboutina, salony marki Alexander McQueen kilku miastach świata, siedziby grupy Citibank, flagowy salon Swatcha w Nowym Jorku oraz wnętrza samolotów Virgin Atlantic.


Projektanci związani z Pentagramem myślą i tworzą globalnie, dlatego siedziby firmy również są rozsiane po świecie. Trzy znajdują się w USA – w Nowym Jorku, Austin oraz San Francisco. Europejskie centra mieszczą się w Londynie oraz Berlinie. Wszystkich projektantów skupionych w Pentagramie łącza kolejne rocznice istnienia firmy, z okazji których do markowego portfolio trafiają kolejne plakaty.









