Własny biznes to niełatwe wyzwanie, a jednym z pierwszych etapów jest stworzenie logo, które będzie twarzą Twojej firmy. Czy chciałbyś wiedzieć, jak oceniać znak firmowy, aby mieć pewność, że utrwala Twoją markę w umysłach konsumentów, zwiększa zaufanie do firmy i pomaga zbudować jej silną tożsamość? W tym artykule przeczytasz, co zrobić, aby spełnić te wszystkie cele. Czytaj dalej i dowiedz się, jak zrobić dobre logo, które zostanie w pamięci Twoich klientów na długo.
Spis treści
3 fundamentalne cechy dobrego logo
Poszukiwanie idealnego logotypu nie ma sensu. Takie logo, które podobałoby się każdemu nie istnieje. Na szczęście to wcale nie przeszkadza w biznesie, bo tu nie liczą się wszyscy, tylko konkretna grupa – Twoi potencjalni klienci. To ich masz zachwycić.
Nadmierne skupienie na efekcie zaskoczenia Ci w tym jednak nie pomoże. Efekciarsko fajne logo nie sprzedaje tak dobrze, jak przemyślany, maksymalnie dopasowany znak.
Paradoks polega na tym, że najlepsze logo jest proste, zawiera ograniczoną paletę kolorów, a przy tym – jest efektem wiedzy i doświadczenia jego twórcy.
Taka prosta kreacja wymaga zaskakująco więcej czasu niż tworzenie skomplikowanego i efekciarskiego projektu, który nie przynosi oczekiwanych wyników.
Tak dochodzimy do trzech cech firmowego znaku, który na stałe zapisuje się w pamięci klientów. Jakie to logo? Proste, rozpoznawalne i ponadczasowe.
Cecha 1: czysta prostota
Prosty projekt sprawia, że znak jest łatwy do zidentyfikowania i trudny do zapomnienia. Powinieneś dążyć do stworzenia logotypu, który jest wyjątkowy, ale nie przesadzony.
Cecha 2: magnetyczna rozpoznawalność
Podstawowym celem logotypu jest zostanie zapamiętanym – to jest jego główna funkcja. Zapamiętywalność, podobnie jak prostota, jest efektem odpowiedniego i skupionego projektu.
Cecha 3: odporność na chwilowe trendy
Skuteczne logo jest ponadczasowe. Odpowiedź na pytanie, czy logo nadal będzie skuteczne za 10, 20 czy 50 lat zawsze powinno brzmieć: tak.
Dobre logo: przykłady ulubionych marek
Przyjrzyj się największym światowym markom. Weźmy na przykład Apple. Kiedy widzisz jabłko Apple od razu wiesz, co to za firma. Podobnie jest z Nike czy Tesla. Wszystkie są proste, rozpoznawalne i ponadczasowe.
Te zasady nie dotyczą tylko sygnetów (symboli jakie widzisz w logo), ale również logotypów takich jak Coca-Cola czy Owocni.
Obie marki wykorzystują liternictwo, które podkreśla wartość, jaką oferują klientom. Logo Owocnych przypomina odręczny podpis artysty, a podkreślenie to symbol, jak ważni są dla nich ich odbiorcy.
Jak stworzyć dobre logo, które opiera się ulotnym, chwilowym trendom?
Ogranicz projekt do trzech kolorów. Nie jest łatwo z tego korzystać, ale próba zastosowania większej ilości barw zwykle kończy się designem, który jest zbyt skomplikowany lub rozproszony.
Doceń znaczenie typografii. Więcej niż dwa kroje pisma w projekcie to już za dużo. Stosując się do tej zasady łatwiej stworzyć design, który jest spójny i łatwo zapadający w pamięć.
Przy wyborze typografii zawsze bierz pod uwagę jej charakter. “Ostry” styl czcionki działa dobrze dla firm, które chcą podkreślić swoją dynamiczną naturę, podczas gdy “miękkie” czcionki są idealne dla firm o bardziej subtelnym charakterze.
Podczas tworzenia logo eliminuj wszystko, co nie jest absolutnie konieczne. Doskonałe logo to takie, z którego nie można już nic usunąć.
Zadbaj o jego rozpoznawalność w różnych warunkach. Co to znaczy w praktyce?
Trzeba zatroszczyć się, aby znak wyglądał dobrze w różnych rozmiarach i wersjach kolorystycznych (pozytyw/negatyw). Ta zasada gwarantuje, że marka jest rozpoznawalna, a logo efektywne spełnia swoje zadanie, niezależnie od tego, czy jest wyświetlane na dużym billboardzie czy w postaci małego znaku na stronie internetowej.
Dobre logo powinno być zapamiętane bez wysiłku. Najłatwiej zapadają w pamięć proste i praktyczne projekty. Jeśli ciężko by Ci było opisać swoje logo komuś, kto nie ma go przed oczami, to znak, że prawdopodobnie jest zbyt skomplikowany.
Ignoruj komentarze osób, które nie są Twoimi klientami lub nie wiedzą, co dla Twoich odbiorców jest najważniejsze. Wartościowe uwagi mogą dostarczyć tylko osoby, które naprawdę rozumieją Twój biznes.
Czy zawsze te zasady tworzenia logo będą Ci potrzebne? Oczywiście nie. Łam te zasady jednak tylko w uzasadnionych przypadkach, z dużą świadomością swojego celu. W każdym innym wypadku bardziej opłaca się przestrzegać powyższych wskazówek. Powodzenia!