Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Black Friday 2019 ze spadkiem sprzedaży [analiza edrone]

black friday

Kolejny Black Week za nami! Emocje nie do końca jeszcze opadły – część z sklepów przedłużyło swoje promocje do końca bieżącego tygodnia, niemniej można już spokojnie pokusić się o analizę wyników tegorocznego święta konsumpcjonizmu.

Zaprezentowane wyniki powstały na podstawie danych pochodzących od klientów edrone – eCRM dla eCommerce. 

W 2019 uśredniony wzrost obrotu wśród sklepów internetowych (świat) wyniósł 241,19%, co w porównaniu do wyniku 254,17% w 2018 jest nieznacznym spadkiem.

 

Jeśli uwzględnimy fakt, że nie wszystkie sklepy brały udział w wyprzedażach, wzrost względem dnia regularnej sprzedaży wyniósł – 389,14%. Kryterium oceny był znaczący wzrost sprzedaży, świadczący o aktywnym udziale w akcji.

Średnia wartość koszyków w polskich sklepach wyniosła 438,09 zł. W tej kategorii zanotowaliśmy wzrost względem roku ubiegłego.

analiza black friday średnia wartość koszyka

Najlepsze wyniki odnotowały sklepy internetowe, które postawiły przede wszystkim na długotrwałe budowanie relacji. Sklepy które mają wdrożona zaawansowaną segmentację behawioralną (RFM): 

Co ciekawe, Brazylijski konsument wydawał średnio o 160,09% na poszczególne zamówienie w pojedynczym sklepie. 

black friday analiza e-commerce

Na wyniki sprzedażowe znaczy wpływ miała również sztuczna inteligencja. Sklepy wykorzystujące AI do rekomendowania klientom promocji na podstawie danych behawioralnych mogą pochwalić się większymi wzrostami – mają wzrost większy o prawie 53 punkty procentowe, niż te, które postawiły na statyczną ekspozycję.

black friday analiza e-commerce

Rekordziści wśród klientów edrone zanotowali wzrost obrotu rzędu nawet 3000%.

Na poniższych wykresach przedstawiamy przebieg szeregu parametrów w skali całego listopada z podziałem na dni.

black friday analiza e-commerce


Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że z roku na rok kolejny Black Friday bije rekord poprzedniego. Jak podawaliśmy w tabeli wyżej dla klientów edrone wzrosty prezentowały się następująco.Black Friday bez fajerwerków?

 

black friday analiza e-commerce
Paradoksalnie jedną z głównych przyczyn stagnacji, może być rosnąca popularność Black Friday w Polsce. Cała akcja jest już na tyle znaczącym w Polsce zjawiskiem, że znaczna część sklepów bojkotowała akcję dostosowując się do trendów zrównoważonego rozwoju.

Niektóre z nich wprost informowały o tym swoich klientów. Kilka marek poszło o krok dalej i na zasadzie protestu wręcz podnosiło swoje ceny na czas trwania weekendu. 

Wiele największych sieci postawiło na kampanie naświetlające problemy związane z konsumpcją, na przykład zachęcając do naprawiania ubrań i innych dóbr, zamiast kupowania nowych, przemyślenia zakupu pod kątem jego zasadności, lub prezentując dane informujące o produktach, które lądują rokrocznie na śmietniku, w przeliczeniu na konsumenta.

W bojkot zaangażowały się aktywnie także organizacje takie jak Greenpeace, który zorganizował happening w Galerii Krakowskiej, mający na celu zmuszenie przynajmniej części klientów galerii do ponownego przemyślenia konieczności zakupów.

Z innej strony – wzrasta świadomość konsumentów. Podejmujemy coraz częściej świadome decyzje, rzadziej pod wpływem impulsu. Zero waste, zrównoważony rozwój, ograniczenie zużycia plastiku (plastikowe rurki i kubeczki do napojów, siatki jednorazowe, opakowania) te filozofie mają coraz większy wpływ na nasze życie (szczególnie w ostatnich miesiącach w Polsce), a tym samym na kształt rynku.

 

program afiliacyjny

Dodaj komentarz