w ,

Branża marketingowa wspiera osoby z zespołem Downa w ramach kampanii „Zespół Kolorowych Skarpetek”

Zespol kolorowych skarpetek 2

Kilkadziesiąt firm z branży marketingu, mediów i komunikacji zaangażowało się pro bono w koordynowaną przez agencję Resolution kampanię #ZespolKolorowychSkarpetek, organizowaną 21 marca z okazji światowego dnia osób z zespołem Downa.

W Polsce żyje około 60 tys. osób z zespołem Downa. Mimo, że ich postrzeganie jest dyskutowane od lat, nadal społeczne nastawienie do nich jest problemem, który negatywnie wpływa na ich życie. Aby to zmieniać, właśnie rusza trzecia odsłona kampanii #ZespolKolorowychSkarpetek. To akcja, która została zapoczątkowana marzeniem Moniki z trisomią 21, która zapragnęła zostać gwiazdą internetu. Aby to marzenie spełnić, jej siostra, Kaja Bielawska, połączyła siły kilkudziesięciu osób związanych z branżą marketingową. W kampanię włączyć może się jednak każdy, zakładając 21 marca dwie kolorowe skarpetki nie do pary, robiąc im zdjęcie i wrzucając je w mediach społecznościowych z hashtagiem #ZespolKolorowychSkarpetek.

Marketing w słusznej sprawie

Działania promujące akcję Zespół Kolorowych Skarpetek są prowadzone w internecie, w tym w serwisach informacyjnych, lifestyle’owych i parentingowych, w mediach społecznościowych, m.in. na Facebooku, Instagramie i YouTube, a także z wykorzystaniem narzędzi PR i influencer marketing. 

W ramach kampanii powstał promocyjny materiał wideo, którego koncepcję i scenariusz opracowała agencja Artegence. Jego hasło głosi, że „nie do pary jest tylko chromosom”. Spot pokazuje pary składające się z osób pełnosprawnych i tych z zespołem Downa. Jego celem jest pokazanie tych ostatnich jako pracujących, uprawiających sport, pokonujących górskie szczyty, a nawet tańczących w świetle gwiazd. Jako aktywnych, pełnoprawnych członków naszego społeczeństwa, którzy jednocześnie potrzebują życzliwej obecności innych. 

Kampania jest prowadzona pro bono przez agencję Resolution i wspierana przez firmy z branży marketingu i komunikacji: Artegence, Flash Investment Group, Newspoint, Solski Communications, Tribal Media oraz Studio Tęcza. W nagłośnieniu akcji pomagają również czołowi wydawcy mediowi: AdPrime, Adrino, Audience Network, BrandLift, Converters, DoubleEspresso, Facebook, Gazeta.pl, Iberion, JustTag, LagoMedia, Madokado, RoyalAd, SampleData, SpicyMobile, Tarsago, VeoWe, VidWe, Welovemedia, WP i YOC.

Sponsorem kampanii jest marka Many Mornings.

Gorąco dziękuję wszystkim zaangażowanym w kampanię. Jest ona dowodem na to, że świat marketingu, mediów i komunikacji chętnie angażuje się społecznie. Akcja, która rozpoczęła się od marzenia jednej dziewczyny, zadziałała jak kula śnieżna. Przez trzy lata postawiła na mojej drodze mnóstwo fantastycznych osób, otwartych na inność, chcących pomagać. Dzisiaj w Zespole Kolorowych Skarpetek jest ponad 50 osób i każda z nich dołożyła cegiełkę do tej niesamowitej akcji. A ponieważ ‘sky is the limit’, jestem pewna, że nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa! – mówi Kaja Bielawska, organizatorka kampanii.

Zespół Kolorowych Skarpetek przeciw stereotypom

Osoby z zespołem Downa nadal borykają się ze skutkami ignorancji i panujących w polskim społeczeństwie stereotypów. Zdecydowana większość (79%) uczestników ogólnopolskiego badania opinii spotkała się z obraźliwym użyciem określenia „Ty Downie”. Blisko 19% Polaków uważa natomiast, że osoby z trisomią 21 bywają agresywne, a 11% że nie mają poczucia humoru. Niemal co dziesiąty z nas (9%) uważa, że zespół Downa częściej występuje w ubogich rodzinach. Podobny obraz wyłania się z analizy treści dotyczących zespołu Downa publikowanych w internecie, spośród których przygniatająca większość ma charakter negatywny (96%) lub neutralny (28%), a tylko 3% pozytywny.

Zespol kolorowych skarpetek 5

Zespol kolorowych skarpetek 2

Drugim ważnym problemem społecznym, obok negatywnego nastawienia, jest brak wiedzy o zespole Downa. Niemal 9% Polaków uważa, że tą wadą genetyczną można się zarazić. W społeczeństwie funkcjonują też inne krzywdzące stereotypy. Nadal 15% z nas uważa, że osoby z zespołem Downa nie mogą pracować, 12% że nie mogą uczyć się w szkole, 12% że nie mogą uprawiać sportu, a 10% że nie potrafią korzystać z internetu.

Niewiedza jest źródłem braku zrozumienia a czasami wręcz strachu, który powoduje negatywne reakcje. Zupełnie niepotrzebnie. Osoby z zespołem Downa są bardzo podobne do każdego z nas. Tak samo chodzą co rano do szkoły albo do pracy. Tak samo mają swoje pasje i marzenia. Tak samo potrzebują pozytywnych relacji z innymi ludźmi. Gdy spotkasz kogoś z zespołem Downa, wystarczy uśmiech, zwykły gest serdeczności, którą innym okazujemy na co dzień” – mówi Ewa Suchcicka, prezes Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”.

Kolorowy początek wiosny

Dlaczego sposobem na okazanie solidarności stały się krzykliwe skarpetki nie do pary? Zespół Downa jest wadą genetyczną, gdzie 21. chromosom składa się z trzech „ramion” zamiast dwóch. Jedno z nich jest więc „nie do pary”. Zdarza się też, że osoby z zespołem Downa mają problemy z rozpoznawaniem kształtów lub kolorowych wzorów, przez co można czasem zobaczyć je w dwóch różnych skarpetkach.

Nieprzypadkowa jest również data, kiedy prowadzona jest kampania. Światowy Dzień Zespołu Downa pod patronatem ONZ jest obchodzony 21 marca dlatego, że liczby 3 i 21 symbolizują trzecie, „nadprogramowe” ramię w dwudziestym pierwszym chromosomie, którego obecność stanowi główną przyczynę tej wady genetycznej.

Dołącz do Zespołu Kolorowych Skarpetek! Razem przypomnijmy światu, że osoby z zespołem Downa mają takie same potrzeby, jak osoby pełnosprawne. Potrzebują szacunku, tolerancji i akceptacji. Niech to pozytywne przesłanie wybrzmi wystarczająco głośno, żeby pozostało w naszej świadomości na cały rok!” – zachęca Kaja Bielawska.

Kampania #ZespolKolorowychSkarpetek jest organizowana pro bono na rzecz Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.zespolkolorowychskarpetek.pl.

***

Kampania #ZespolKolorowychSkarpetek to akcja edukacyjna mająca na celu promowanie postaw szacunku i tolerancji wobec osób z zespołem Downa. Została ona zorganizowana po raz pierwszy w 2019 r. z inicjatywy Kai Bielawskiej, siostry Moniki z zespołem Downa. Kampania obejmuje działania świadomościowe w mediach tradycyjnych i społecznościowych. W edycji 2020 r. udało się osiągnąć 3,6 mln odsłon poprzedniej wersji spotu wideo, a także 75 tys. wejść na stronę kampanii www.zespolkolorowychskarpetek.pl.

Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani” od ponad 20 lat udziela wsparcia, doradza, pośredniczy, informuje i szkoli. Pomoc Stowarzyszenia skierowana jest do wszystkich dzieci oraz dorosłych z zespołem Downa, ich rodziców i opiekunów. Stowarzyszenie wydało szereg publikacji na temat zespołu Downa,  prowadzi specjalistyczny punkt informacji i wsparcia oraz grupy wsparcia i grupy terapeutyczno-szkoleniowe, proponuje zajęcia wspomagające rozwój, konsultacje i warsztaty, a także organizuje konferencje naukowe i szkolenia. Strona internetowa stowarzyszenia „Bardziej Kochani”: http://www.bardziejkochani.pl/.


zobacz też:

 Iggy Pop twarzą kampanii promującej piwo Tenczynek Marakuja 

Amazon vs Allegro- kto skorzysta na starciu gigantów?

Archetypy marki: sposób na nadanie marce większego znaczenia

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najlepiej sprzedajace sie ksiazki

Ponad 35 książek w minutę – podsumowanie 2020 roku w kategorii książek na Allegro

Żywnośc rzemieślnicza

E-grocery i żywność rzemieślnicza na topie [Raport Crowdway]