Rich Media to jeden z najbardziej popularnych i jednocześnie obiecujących formatów reklamy mobilnej. Interaktywny, kreatywny i spersonalizowany. Zdaniem ekspertów Spicy Mobile w 2023 roku reklama rich media może wejść na zupełnie nowy poziom, a to za sprawą bardziej zaawansowanej analityki i automatyzacji, realizacji kampanii cross-device, a także możliwości AR.
Jak wynika z danych IAB Polska, udział reklamy mobilnej w ogóle wydatków na reklamę cyfrową wynosi nieco ponad 31%, co przekłada się finalnie na wartość rynku na poziomie 1,483 mld złotych (IAB Polska/PwC AdEx, dane za III kw. 2022 r.).
Choć brakuje statystyk dotyczących popularności konkretnych formatów reklamowych, agencja Spicy Mobile, bazując na własnych danych z kampanii, obserwuje wzrost zainteresowania reklamodawców reklamą rich media. Zdaniem Przemysława Woźniaka rosnąca popularność tej formy reklamy wynika z ogólnych trendów na rynku: potrzeby większej personalizacji i lepszej optymalizacji działań reklamowych.
To sprawia, że format, który do tej pory wykorzystywany był głównie w kampaniach wizerunkowych i zasięgowych, służy pozyskiwaniu wysokiej jakości ruchu oraz danych.
Reklamy rich media wyróżnia wyższy współczynnik interakcji i większe zaangażowanie użytkowników. W momencie rosnącej monetyzacji powierzchni reklamowej, która na małym ekranie ma swoje ograniczenia, firmy naturalnie skłaniają się do rozwiązań bardziej efektywnych. Angażujący format rich media wygrywa ze statyczną kampanią display na wielu frontach i może być wykorzystywany przez firmy do różnych celów: budowania świadomość marki, zwiększenia sprzedaży, generowania leadów lub by uzyskać lepszy wgląd w preferencje klientów – wyjaśnia Przemysław Woźniak ze Spicy Mobile.
O ile tradycyjna reklama display jest statyczna, a konsument nie ma wpływu na to, co widzi, reklamy rich media są dynamiczne i zmieniają się w zależności od tego, co zrobi użytkownik. Dzięki elementom interaktywnym rich media są świetnym sposobem dla marek na bezpośrednie nawiązanie kontaktu z konsumentami.
Zamiast biernie oglądać reklamę lub ignorować ją, użytkownik zaczyna się angażować poprzez zabawę lub grę. Taki format pomaga też marketerom opowiadać wciągającą historię wokół produktu lub usługi, a sami konsumenci, zaproszeni do świata marki, są aktywnymi uczestnikami reklamowego doświadczenia.
Widzimy, że reklamodawcy coraz częściej sięgają po zaawansowane elementy interaktywne. W reklamie nie chodzi już tylko o zaskoczenie czy zainteresowanie użytkownika, ale i wciągnięcie go w opowiadaną historię. Doskonale sprawdzają się w tym zakresie proste gry jak zgadywanki, dopasowywanie, zbieranie elementów czy zdrapki. Zapewniając rozrywkę, wydłużamy czas kontaktu z reklamą i promujemy cechy charakterystyczne marki. Duże możliwości kreatywne stwarza też zastosowanie technologii AR. Być może w przyszłości będziemy mogli pochwalić się takimi realizacjami – dodaje Woźniak.
Zdaniem eksperta to, co z pewnością pojawi się w 2023 roku, to wykorzystanie reklamy rich media do zbierania informacji o użytkownikach. Wszystko po to, aby uzyskać jak najlepszy wgląd w preferencje konsumentów, zwiększyć możliwości personalizacji oraz rozwijać własne zasoby big data.
Zbliżająca się data usunięcia 3rd party cookies z Google, najpopularniejszej przeglądarki na rynku, naturalnie skłoniła firmy do intensyfikacji działań związanych z pozyskiwaniem danych i eksploracji nowych możliwości w tym zakresie. Takim novum są reklamy rich media.
Wykorzystanie krótkiego quizu czy ankiety konsumenckiej rozszerza format rich media o niestandardowe możliwości targetowania w oparciu o wysokiej jakości insight. Na przykład użytkownicy z poziomu kreacji mogą wybrać ulubiony produkt spośród innych z oferty. Dla reklamodawcy to cenna informacja do wykorzystania na kolejnych etapach do optymalizacji kampanii lub retargetingu.
Możemy stworzyć reklamę w oparciu o wcześniej zebrane dane dotyczące preferencji konsumentów i taką, która będzie się dynamicznie dostosowywać do treści na stronie reklamodawcy. Możemy automatyzować emisję reklamy pod konkretne wskaźniki, jak pogoda czy lokalizacja, w której znajduje się użytkownik. Możemy też w oparciu o zbierane na bieżąco dane optymalizować kampanię w jej trakcie. Rich media to nie tylko kreacja. To też technologia i nieograniczone wręcz możliwości big data – podsumowuje ekspert Spicy Mobile.