W 2016 roku wydatki na kampanie reklamowe w sieciach content marketingowych wzrosną o 41,1%, a w sieciach kontekstowych o 10,8% w porównaniu z rokiem 2015. Dane o użytkownikach odegrają kluczową rolę w kampaniach online. Już ponad 2/3 agencji i domów mediowych korzystających z danych twierdzi, że poprawiają one skuteczność działań reklamowych.
Netsprint – lider marketingu technologicznego w Polsce i twórca polskiego ekosystemu reklamowego – opublikował raport z badania rynku reklamy internetowej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu i content marketingu. Już szósty rok z rzędu Netsprint zbadał opinie przedstawicieli agencji reklamowych i domów mediowych.
Raport “Rynek reklamy internetowej w Polsce – kontekst i content marketing 2015/2016” zawiera przegląd trendów rynkowych i najpopularniejszych form reklamy oraz podaje wartość budżetów reklamowych wydawanych w Polsce.
Dane w centrum uwagi
Z raportu Netsprinta wynika, że dane o użytkownikach odegrają kluczową rolę w internetowych kampaniach reklamowych w 2016 roku. Chodzi o audience targeting, czyli kierowanie kampanii reklamowych w oparciu o dane na temat zainteresowań użytkowników, ich intencji zakupowych, profili zawodowych czy demografii.
Netsprint w swoim badaniu ujawnia m.in.:
• Już ponad połowa badanych marketerów korzysta z audience targetingu kierując przekaz reklamowy w sieciach kontekstowych i content marketingowych (52,6% odpowiedzi)
• Audience targeting jest używany w co trzeciej kampanii reklamowej przez te podmioty (35,8% odpowiedzi)
• Ponad 2/3 zbadanych agencji i domów mediowych uważa, że dane o użytkownikach poprawiają skuteczność działań reklamowych (68,4% odpowiedzi)
Content marketing: jakość i szeroki zasięg
Marketing treści, popularny w Polsce już od kilku lat, w 2016 roku jeszcze mocnej dojdzie do głosu. 81,4% badanych uważa, że budżety na content marketing wzrosną, z czego 44,4% twierdzi, że wzrosną zdecydowanie.
Zbadane przez Netsprinta agencje i domy mediowe zadeklarowały wzrost wydatków na kampanie z wykorzystaniem sieci content marketingowych średnio o 41,1% w 2016 roku w porównaniu do roku 2015.
W sieciach content marketingowych marketerzy doceniają przede wszystkim możliwość komunikacji z grupą docelową za pomocą nieinwazyjnych formatów natywnych, a także ruch wysokiej jakości, szeroki zasięg i możliwość zamieszczenia reklamy w atrakcyjnych miejscach na stronie, bezpośrednio pod artykułami.
Badanie Netsprinta potwierdza, że reklamodawcy poszukują takich form przekazu, dzięki którym mogą docierać do użytkowników w ich naturalnym środowisku, poprzez nienachalną formę reklamową. Wśród formatów reklamowych wykorzystywanych w content marketingu główną rolę odgrywają linki sponsorowane emitowane w boksach rekomendacji treści (“czytaj także”) oraz artykuły sponsorowane publikowane w serwisach zewnętrznych. Korzystanie z tych form zadeklarowało 47,4% badanych.
Co przyniesie 2016?
Dodatkowo w badaniu rynku reklamowego Netsprint zebrał m.in. opinie marketerów:
• Najwyższe priorytety w reklamie online: optymalizacja konwersji (57,9%), content marketing (47,4%) oraz targetowanie i personalizacja (42,1%).
• Wykorzystanie nowych produktów: reklamy targetowane w oparciu o dane (63,2%), reklamy mobilne (57,9%), reklamy kupowane za pomocą systemów RTB (52,6%), linki content marketingowe (47,4%).
• Najpopularniejsze metody targetowania: audience targeting/buying (68,4%), targetowanie na urządzenia mobilne (63,2%), geotargetowanie i retargeting statyczny (po 52,6%).
Wartość rynku reklamy kontekstowej: dwukrotny wzrost w ciągu 5 lat
Według badania AdEx 2015 FY wydatki w 2015 roku na reklamę online w Polsce wyniosły 3,173 mld zł. Z tego udział SEM: 34,2%. Zatem wartość rynku SEM osiągnęła 1,085 mld zł.
Z kolei z badania Netsprinta wynika, że na reklamę kontekstową w 2015 roku przeznaczono 25,4% budżetów SEM, a to oznacza, że rynek reklamy kontekstowej w 2015 roku był wart już 275,6 mln zł i urósł przez rok o 10,7%. Tym samym reklama kontekstowa stanowi 8,7% wartości rynku reklamy internetowej w Polsce.
Przez ostatnie 5 lat rynek reklamy kontekstowej podwoił swoją wartość: ze 135 mln w roku 2010 do 275,6 mln w 2015. Co więcej, 31,9% wydatków na reklamę kontekstową jest już w obszarze mobilnym.
[podobne_raport]