w

Czy media prawidłowo podpisują publikowane zdjęcia? Raport fotoprawo.pl

Publikowane zdjęcia

Redaktorzy portalu fotoprawo.pl stworzyli Raport podejmujący tematykę stanu podpisywania publikowanych zdjęć w mediach: „Poszukiwana, poszukiwany. Kto jest autorem opublikowanego zdjęcia?”. Jak wskazują wyniki, w poszczególnych tytułach nawet 100% publikowanych fotografii nie jest opatrzona adnotacją dotyczącą praw majątkowych i osobistych.

Raport opracowany przez redaktorów portalu fotoprawo.pl jest pierwszym kompleksowym materiałem podejmującym tematykę przestrzegania praw autorskich i pokrewnych w kontekście publikowanych zdjęć.
W dokumencie uwzględniono zarówno wyniki badań na temat stanu ogólnej wiedzy dotyczącej umiejętności podpisywania zdjęć wśród fotografów, jak i przedstawiono postawy oraz praktyki panujące wśród różnych grup związanych z obrotem komercyjnym fotografii – w tym mediów.

Jak wskazują statystyki, w poszczególnych tytułach online nawet 100% zdjęć nie jest opatrzonych adnotacją dot. praw majątkowych i/lub osobistych. W magazynach dla mężczyzn problem ten dotyczy aż 77% fotografii, w prasie kobiecej – około 48%.

Jak wskazuje Wiktor Sobolewski z firmy Nikon Polska, koordynator projektu fotoprawo.pl, „wynika to ze wzrostu tempa życia, o podpisie zapomina się „z rozpędu”, jednak podpis dodaje wiarygodności i rzetelności informacji. Dlatego zdjęcie, zwłaszcza reporterskie, bez podpisu autora, nie powinno w ogóle istnieć w obrocie”.

Jak podpisać zdjęcie
Jak podpisać zdjęcie

Autorzy Raportu przyczyny wspomnianego stanu rzeczy upatrują także w niskiej wiedzy fotografów. Z wynika z zebranych danych, nawet 50% osób zawodowo zajmujących się fotografią nie wie, w jaki sposób prawidłowo podpisywać zdjęcia.
W odpowiedzi na brak jednolitych standardów, w wyniku konsultacji środowiskowych, opracowano Instrukcję prawidłowego podpisywania fotografii. Założeniem powstania materiału, którego szeroka dystrybucja towarzyszy publikacji Raportu, jest edukacja i zwiększanie świadomości fotografów oraz redaktorów w obszarze wagi przestrzegania praw autorskich oraz pokrewnych.

[podobne_raport]

Dane i content marketing siłą napędową reklamy internetowej - raport netsprinta

Dane i content marketing siłą napędową reklamy internetowej – raport Netsprinta

Synertime

Magda M. rozpoczęła pracę w Synertime