w

Dlaczego i jak słuchamy podcastów? Raport Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce 2021” 

Jak sluchamy podcastów

Polscy słuchacze podcastów najczęściej włączają je wieczorami w domu, na smartfonie. Regularnie słuchają od 2 do 4 serii podcastowych, wybierając je dla rozrywki i poszerzenia swojej wiedzy o świecie, a pozyskanymi w ten sposób informacjami w zdecydowanej większości dzielą się z innymi. To kolejne wnioski z trzeciej edycji raportu „Słuchacz podcastów w Polsce” stworzonego przez zespół Tandem Media z Grupy Radiowej Agory  

Dzięki trzeciemu badaniu Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce” wiemy, że zasięg miesięczny podcastów wśród użytkowników sieci w naszym kraju w 2021 r. ponownie wzrósł i wynosił aż 31,3%*.

Już w 2020 r. można było zaobserwować wzrost kontaktu Polek i Polaków z podcastami, związany w części ze skutkami pandemii. Z kolei 2021 przyniósł ważną informację, iż 1/3 użytkowników sieci w naszym kraju słucha serii podcastowych częściej niż w roku poprzednim, co miało przełożenie m.in. na wzrost ich tygodniowego zasięgu – minimum raz w tygodniu podcasty włączał już co piąty internauta w Polsce – wyjaśnia Radosław Sączek, creative group head w zespole Tandem Media. – Istotnie zwiększyła się też liczba włączanych serii podcastowych – w 2021 r. najwięcej badanych słuchało od 2 do 4 tytułów, podczas gdy 2 lata temu największa grupa regularnie miała kontakt tylko z 1 cyklem.

Jak sluchamy podcastów

Podobnie jak w latach ubiegłych, zespół Tandem Media sprawdził też, jak i dlaczego słuchamy podcastów. Okazuje się, że z tego medium najchętniej korzystamy w domu – tak zadeklarowało aż 83% badanych. Oprócz tego podcasty towarzyszą odbiorcom w samochodzie, na spacerze, w środkach komunikacji, w pracy oraz podczas uprawiania sportu. Najczęstszą porą na ich słuchanie są późne popołudnia, wieczory i noce – wówczas podcasty wybiera aż 68% słuchaczy. Co ciekawe, największa grupa osób słucha ich za pomocą smartfonów – 53%, a 23% korzysta z laptopów.

Podcast

Dokładnie połowa słuchaczy podcastów włącza je dla rozrywki – aby zrelaksować się i odpocząć. Spore grupy osób wybierają je także, by dowiedzieć czegoś o świecie czy mieć zajęcie podczas wykonywania innych czynności. Część odbiorców czerpie dzięki nim fachową wiedzę od ekspertów oraz o swoim hobby. Idzie to w parze z danymi na temat ulubionych kategorii tematycznych podcastów, do których należą: zdrowie i styl życia, rozrywka, sprawy kryminalne, muzyka, wiadomości i polityka, psychologia oraz historia i społeczeństwo.

Co ważne, treściami z podcastów chętnie dzieli się większość, bo aż 76% ich słuchaczy – w rozmowach, zachęcając innych do skorzystania z tego medium czy w pracy. Sami z kolei dowiadują się o audycjach internetowych online z mediów społecznościowych, od znajomych czy rodziny, a także od obserwowanych twórców internetowych.

Więcej informacji na temat słuchaczy podcastów w Polsce, ich wyborów oraz akceptacji treści reklamowych – w kolejnej informacji na temat badania już wkrótce.  

Autorem i właścicielem badania jest zespół Tandem Media; realizacja: Publicis Groupe, listopad 2021 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat (raport „Słuchacz podcastów w Polsce”, N=7197; CAWI, Tandem Media/Publicis Groupe). 

* zasięg miesięczny podcastów w Polsce wśród ogółu internautów w wieku 15+ – 31,3% w 2021 r., 30,6% w 2020, 27% w 2019. Dane z raportu Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”.

 

Mgid

MGID rozszerza swoje rozwiązanie w zakresie kontekstowej sztucznej inteligencji na Polskę

Mam talent ameryka

Mam Talent Ameryka na antenie Telewizji WP