Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Ekonomia twórców – influencerzy sprzedają własne produkty i… doświadczenia

Według Influencer Marketing Benchmark Report 2021 wydatki na influencer marketing w 2021 roku wzrosły o 40% w stosunku do roku poprzedniego. Aż 62% ankietowanych planowało zwiększyć budżety w tym obszarze. Kreatywni twórcy mogą więc dyktować markom warunki współpracy, a to przesuwa rynek w kierunku przewagi influencerów. Niektórzy z nich idą o krok dalej i tworzą własne brandy, pod którymi sprzedają linie ubrań, gadżety, produkty cyfrowe, a nawet doświadczenia. O ekonomii twórców opowiada właściciel pierwszej w Polsce agencji wspierająca internetowych twórców w sprzedaży własnych produktów.

Czym jest „ekonomia twórców”?

Dynamicznie rozwijający się trend, jakim jest ekonomia twórców pozwala uniezależnić się internetowym idolom od współprac z markami, które mogą nie być tożsame z ich działalnością. Działania te powodują, że influencer sam staje się marką. Ciekawy e-book, profesjonalne szkolenie z fotografii czy otrzymanie w prezencie spersonalizowanego wideo na urodziny od ulubionego influencera – to coraz częściej dostępne produkty w sieci. Rynek e-commerce w Polsce jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. W ciągu ostatnich czterech lat średnioroczny wzrost e-handlu w Polsce był o kilka punktów procentowych większy niż w reszcie państw Unii Europejskiej i przekroczył wartość 20%. Tworzy to dobry grunt pod rozwój ekonomii twórców i sprzedaży takich produktów za pomocą internetowych narzędzi.

Aż 50,3% ankietowanych użytkowników social mediów jest zainteresowanych zakupem produktów od influencerów – wynika z przeprowadzonej przez nas ankiety – tłumaczy Kamil Sokołowski, Brand Manager fansi. Co więcej, aż 82,5% twórców zrzeszonych na BrandBuddies nie posiada własnych produktów na sprzedaż. To bardzo duży obszar do zagospodarowania ze względu na rosnącą popularność zawodu influencerów.

Fansi experience – „wejściówka do zabawy”

Absolutną nowością na rynku jest sprzedaż „doświadczeń”. W ramach tej kategorii produktowej fani dostają możliwość przeżycia niezwykłych chwil z ulubionymi twórcami i gwiazdami oraz kształtowania tego, jak mają wyglądać ich produkty – mówi Kamil Sokołowski, Brand Manager fansi.

Doświadczeniem może być kolacja z influencerem lub udział w jego filmie, ale także współudział w powstawaniu produktu cyfrowego, takiego jak e-book. W tym modelu odbiorcy zostają włączeni w proces twórczy. Mogą na przykład uczestniczyć w wyborze okładki, tytułu czy pojawić się na sesji zdjęciowej. Nie otrzymują gotowego produktu, a doświadczają jego powstawania od bardzo wczesnego etapu – dodaje Kamil Sokołowski.

W ramach fansi experience użytkownik wykupuje dostęp do doświadczenia – to rodzaj „wejściówki do zabawy”. W kolejnym kroku musi wykonać zadania zaproponowane przez gwiazdę – może być to udzielenie odpowiedzi na pytanie lub zrobienie zdjęcia czy filmu. Ci, którzy w ocenie influencera poradzili sobie najlepiej biorą udział w doświadczeniu. Co ważne – wykupienie dostępu do doświadczenia to także gwarantowane nagrody, np. e-book, dostęp do ekskluzywnych materiałów – sesji zza kulis, czy niepublikowanego nagrania.

Influencer jako osoba ciesząca się zaufaniem

Pojęcie ‚influencer’ przeszło cykl zmian i transformacji. Najistotniejszą jest przejście od treści blogowych do mediów społecznościowych – a w tych jak wiemy, regularnie spędzają czas rzesze osób. Instagram (platforma większości influencerów), może pochwalić się liczbą ponad miliarda aktywnych użytkowników, którzy z wypiekami na twarzy czekają na nowe treści swoich twórców. Przed pandemią większość treści influencerów nie oddziaływała na życie odbiorców. Jednak system pracy z domu i inne wyzwania związane z tym czasem przyniosły poczucie przejrzystości w mediach społecznościowych. Ludzie znajdowali pocieszenie w dzieleniu się swoimi zmaganiami i możliwością wymiany o życiu w nowej rzeczywistości. Influencerzy zrozumieli, że czas wyidealizowanych obrazków nie jest już „trendy” i zaczęli tworzyć rzetelne treści dotyczące teraźniejszości i wyszli naprzeciw swoim odbiorcom. Wszystkie te zmiany spowodowały, że ich autorytet i zaufanie znacząco wzrosło.

Influencerzy wytworzyli osobistą więź ze swoimi odbiorcami, zbudowali społeczności, które szczerze im kibicują i co najważniejsze – ufają. Dzięki sprzedaży własnych produktów oraz usług twórcy mogą pozwolić sobie na większą wolności w kreacji. Dodatkowo fansi experience daje fanom możliwość uczestniczenia w niezwykłych doświadczeniach z udziałem twórców, gwiazd, influencerów oraz kształtowania tego, jak mają one wyglądać – mówi Kamil Sokołowski, Brand Manager fansi – platformy wspierającej influencerów. 

Platforma fansi to odpowiedź na trend „ekonomii twórców”. Ułatwia influencerom tworzenie własnych produktów dla ich społeczności i umożliwia monetyzację popularności w sposób inny niż współpraca z reklamodawcami. Poza fansi experience, twórcy mogą stworzyć fansi video (wideo dla fanów) czy fansi class (warsztaty dla fanów). Platforma fansi wraz z agencją Brandbuddies tworzą spójny ekosystem – dom dla twórców i marek zainteresowanych influencer marketingiem.

fansi to start-up z obszaru influencer marketingu oraz e-commerce od twórców BrandBuddies – czołowej agencji, platformy influencer marketingu w Polsce. fansi to platforma e-commerce umożliwiająca twórcom/influencerom monetyzację swojej popularności poprzez sprzedaż produktów, usług oraz doświadczeń zaś ich odbiorcom dająca dostęp do unikalnych rynkowo dóbr od ich idoli/autorytetów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *