w ,

5 pomysłów na content wideo, który zwiększy zaangażowanie i przyciągnie nowych widzów

Rodzaje wideo contentu
rodzaje wideo contentu

Współcześni odbiorcy przyzwyczaili się do treści, których konsumpcja nie wymaga od nich dużego wysiłku. To oznacza, że chętnie sięgają po filmy. W końcu zapoznanie się z nimi jest mniej wymagające niż np. przeczytanie artykułu. Z tego powodu krótkie wideo świetnie zdaje egzamin, nie wspominając już o tym, że pozwala wprowadzić pewne urozmaicenie na stronie  czy profilu w social media. Aby jednak takie działanie rzeczywiście przyniosło dobre efekty, trzeba jeszcze wiedzieć, jakie rodzaje wideo conentu najlepiej tworzyć.

1. Filmy live

Już od dobrych kilku lat „live’y” cieszą się dużą popularnością, ale swój prawdziwy rozkwit przeżyły w czasie pandemii. Dla twórców z dużym gronem obserwujących mogą być świetnym pomysłem na tworzenie contentu w formie wideo. Tego typu rozwiązanie sprawdzi się np. w przypadku ogłoszeń, informowaniu o nowościach czy pokazywaniu zakulisowej pracy nad nowymi projektami.

To jednak nie wszystkie rodzaje wideo contentu na żywo. Dobrym sposobem na zwiększanie zaangażowania i budowanie więzi z odbiorcami mogą okazać się np. sesje Q&A. Poza tym wielu twórców na YouTube czy Facebooku decyduje się na nagrywanie filmików na żywo z treningami czy medytacją. Filmy live mogą okazać się też świetną okazją do dzielenia się wiedzą czy wspólnej realizacji konkretnych projektów. Dają bowiem duże pole do popisu, jeśli chodzi o różnego rodzaju warsztaty online.

Oczywiście nagrane na żywo filmiki można potem zapisać tak, by zapełniały wideo content na profilu. Dzięki temu nie będą jednorazowym przedsięwzięciem, ale zaczną procentować.

Trzeba jednak pamiętać, że w filmach live wiele czasu trzeba poświęcić przygotowaniom. Tu nie będzie możliwości cięcia czy nagrania wszystkiego od nowa. Podstawą będzie też sprawdzenie z dużym wyprzedzeniem (i najlepiej kilkukrotnie) wszystkich kwestii technicznych. No i oczywiście, jeśli grono widzów ma być duże, trzeba z odpowiednim wyprzedzeniem poinformować ich o transmisji.

2. Filmy instruktażowe

Drugi pomysł na content wideo to filmy instruktażowe. Obecnie wiele osób lubi uczyć się w domu – obojętnie, czy chodzi o majsterkowanie, gotowanie czy dbanie o kwiaty. Wszystkie te tematy mogą być świetnym punktem wyjściowym do stworzenia filmów instruktażowych.

To właśnie podstawa klasycznego content marketingu. Spełnia bowiem najważniejsze założenie – przygotowana treść jest naprawdę użyteczna dla odbiorcy i może sprawić, że zostanie on z twórcą na dłużej, a być może w przyszłości skorzysta nawet z jego płatnych produktów.

Można więc powiedzieć, że filmy instruktażowe to odpowiednik klasycznych artykułów poradnikowych. Ma jednak nad nimi pewną przewagę – po pierwsze, ich odbiór jest prostszy. Co jednak ważniejsze – na filmach łatwiej jest wytłumaczyć wiele kwestii, bo można tu stale posiłkować się obrazem.

3. Filmy informacyjne

Ludzie coraz częściej traktują też internet czy social media jako źródło informacji. Można więc wykorzystać swoje wideo jako pewnego rodzaju archiwum treści. To doskonały sposób, by przekazać odbiorcom solidną dawkę wiedzy.

Oczywiście nie chodzi tu wcale o to, że każdy twórca ma nagle zajmować się opracowywaniem newsów. Przygotowywane filmy powinny być  ściśle związane z profilem działalności. Sklep sprzedający kawę może więc edukować swoich odbiorców w zakresie technik jej parzenia czy wyboru alternatywnej metody. Z kolei w przypadku konta tworzonego z myślą o przedsiębiorcach dobrym pomysłem będzie film dotyczący najnowszych badań z zakresu marketingu czy przedstawiający informacje o ważnych zmianach w prawie z punktu widzenia osób prowadzących własną działalność.

4. Filmy zza kulis

Istnieją właściwie dwa rodzaje wideo contentu. Pierwszy z nich skupia się stricte na wartości. Ma więc przekazać odbiorcom porządną dawkę wiedzy, pomóc im w rozwiązaniu danego problemu czy przybliżyć ich do konkretnego celu.

Drugi rodzaj filmów nie jest natomiast ściśle związany z wartością w tym sensie, a raczej z rozrywką czy możliwością bliższego poznania twórcy. Nie oznacza to jednak, że takie treści są zbędne. Wręcz przeciwnie – pozwalają budować więź czy dać się poznać od bardziej ludzkiej strony.

W tej kategorii mieszczą się np. filmy zza kulis. To właśnie w nich można pokazać, jak powstają nowe produkty, montaż filmów, jak wygląda przygotowanie do nadchodzących kampanii czy ile wysiłku trzeba włożyć w opracowanie nowych treści.

Aby jednak taki film spełniał swoje zdanie, trzeba skupić się na tym, co może interesować widzów (a więc i potencjalnych klientów). To dobry punkt wyjścia do opowiedzenia historii konkretnych ludzi. Nie można jednak całkowicie zapomnieć o marce czy swoich produktach. Forma wideo stwarza doskonałą okazję, by pokazać, z jaką starannością przygotowywana jest oferta czy jak bardzo przedsiębiorca dba o jakość swoich usług.

5. Filmy tworzone przez użytkowników

Ostatnia propozycja to znów content z drugiej z opisanych kategorii. Jak w przypadku filmów zza kulis, nie oznacza to jednak, że tworzenie tego rodzaju materiałów to strata czasu. Wręcz przeciwnie – może okazać się naprawdę skutecznym sposobem na zwiększenie zaangażowania swoich odbiorców.

Wystarczy zachęcić ich do przesyłania swoich materiałów. To rozwiązania szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku Instagrama. Tam mogą dodać film na swoje story i oznaczyć w nim dany profil oraz dodać hashtag. W ten sposób nie tylko angażują się w działalność firmy, ale i zwiększają jej szanse na rozszerzenie grona odbiorców.

Oczywiście to wszystko pod warunkiem, że użytkownicy będą chcieli w ogóle takie filmy przygotować. Można ich dodatkowo do tego zachęcić, np. oferując nagrody dla najlepszego wideo. Zawsze dobrze sprawdzi się też wyróżnianie najlepszych materiałów w swojej relacji. To jasny sygnał, że firma naprawdę zapoznaje się z przygotowanymi treściami i docenia zaangażowanie swoich odbiorców.

To podstawowe rodzaje wideo contentu, które świetnie sprawdzą się w social media. Aby przyciągać jeszcze większą liczbę odbiorców i odnotowywać najlepsze efekty, warto naprzemiennie korzystać ze wszystkich tych rozwiązań. To właśnie różnorodność może tu przynieść najlepsze rezultaty.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Ekonomia twórców

    Ekonomia twórców – influencerzy sprzedają własne produkty i… doświadczenia

    Reklama online

    Reklama online prawie 30% w górę w drugim kwartale 2021