Z opublikowanego niedawno przez firmę Nielsen raportu marketingowego na 2022 rok pt: „Era of Alignment” wynika, że pomimo zawirowań i widocznym wycofaniu na rynku w roku 2020, marki przywracają równowagę swoich działań marketingowych. Rynek reklamowy spodziewa się globalnego wzrostu na poziomie 9,7%, a w niektórych kanałach cyfrowych, takich jak TikTok czy Instagram, wzrost wydatków na promocję może wynieść aż 53%. Jak zatem growth hackerzy mogą lepiej zoptymalizować swoją pracę? Czy sztuczna inteligencja może im w tym jakoś pomóc?
Nowoczesny marketing musi dotrzymywać kroku zmieniającej się technologii i zgrabnie wpasowywać swoje działania w aktualne trendy, a bardzo często te trendy wyprzedzać, czy nawet kreować. Wymaga to od specjalistów ciągłej obserwacji rynku i zachodzących na nim zjawisk. W ostatnich dwóch latach, kiedy lockdowny zmieniły sposoby dotarcia do odbiorców, obserwujemy znaczny wzrost nakładów reklamowych w sferze digitalowej.
Od momentu nastania pandemii, kiedy wszyscy zaczęliśmy spędzać w swoich domach znacznie więcej czasu, obserwowaliśmy wzrost wydatków na reklamę w sektorze e-commerce. Dotarcie do klienta bardziej skoncentrowało się na wykorzystaniu kanałów cyfrowych, a klienci zauważalnie przestawili się na produkty digitalowe. Aktualnie, mimo tego, że pandemia praktycznie dobiegła końca, to nakłady budżetowe na promocję digitalową nadal rosną w bardzo szybkim tempie – komentuje Rafał Tromczyński, CEO DigitalFirst.AI
Cztery główne wnioski płynące z raportu „Era of Alignment” firmy Nielsen, co do których ankietowani marketerzy mają zbliżone opinie, przedstawiają się następująco:
- Świadomość marki nigdy nie była ważniejsza – 64% respondentów stwierdziło, że media społecznościowe to najbardziej efektywny płatny kanał i planują zwiększyć na nie swoje budżety bardziej, niż na jakikolwiek inny kanał w ciągu najbliższego roku.
- Rosnąca ilość unikatowych danych kładzie większy nacisk na tworzenie spersonalizowanych strategii marketingowych – 72% marketerów uważa, że ma dostęp do danych wysokiej jakości, z drugiej strony 36% badanych przyznaje, że uzyskanie użytecznych wniosków z danych jest niezwykle lub bardzo trudne.
- Zwiększone rozdrobnienie mediów zwiększa potrzebę pomiaru całościowego – zaufanie marketerów do wskaźników ROI w mediach społecznościowych wynosi 64%, podczas gdy zaufanie do pomiarów całego lejka to 54%.
- Konsumenci chcą od marek czegoś więcej niż tylko produktu – zaufanie do marki jest istotnym czynnikiem wpływającym na zakup. Ponad 52% amerykańskich konsumentów wybiera marki, które realizują cele, na których im zależy.
Aby pozostać o krok przed konkurencją, marketerzy powinni traktować sztuczną inteligencję jako narzędzie pomagające im w lepszej segmentacji klientów oraz uzyskaniu wyższego poziomu zaangażowania konsumentów. Zapotrzebowanie na spersonalizowane doświadczenia konsumenckie oraz na dostosowanie do nich charakteru materiałów marketingowych, to pole do popisu dla AI.
Obserwując trendy rynkowe dostrzegliśmy niszę na rozwiązanie marketingowe oparte o sztuczną inteligencję i stworzyliśmy DigitalFirst.AI – platformę, która przy pomocy AI rekomenduje taktyki marketingowe przetestowane przez growth hackerów z całego świata. Dzięki narzędziu marketerzy planujący strategie dla swoich klientów mogą zaoszczędzić czas i środki, co pozwoli im obsłużyć większą liczbę klientów. Widzimy, że w bardzo wielu branżach dostępne są już rozwiązania powstające na fali trendu low code, które znacznie zwiększają efektywność pracy. Pod tym względem przyszłość zapowiada się naprawdę bardzo ciekawie – podsumowuje Rafał Tromczyński.
Źródło: Nielsen Annual Marketing Report 2022