Rewolucja w biznesie trwa. Wdrażanie narzędzi wspieranych przez algorytmy to szeroki zakres, który obejmuje wiele praktycznych implementacji. Jednym z nich jest AI w obsłudze klienta. Sztuczna inteligencja w zastosowaniu konwersatoryjnym umożliwia kontakt z klientami w sposób zbliżony do rozmowy między ludźmi. Nie tylko przekłada się to na wzrost efektywności, ale również istotnie ogranicza koszty operacyjne.
Spis treści
Sztuczna inteligencja w obsłudze klienta
Implementowane boty w sposób inteligentny kierują rozmową z człowiekiem, przedstawiając dostępną ofertę lub pomagając rozwiązać problem. To programy oparte na algorytmach, które pozwalają na cyfrową transformację w obsłudze klienta.
AI ma praktyczne zastosowanie, przyczyniając się do:
- budowania zaangażowania klientów e-commerce,
- skalowania biznesu,
- wzrostu efektywności w kontakcie z konsumentami,
- ulepszania przyjętych rozwiązań,
- odciążenia fizycznych pracowników,
- ograniczania istotnych kosztów w ramach przedsiębiorstwa.
Poprzez możliwość dostosowania charakterystycznych cech w danej branży, znajdują zastosowanie m.in. w bankowości, opiece zdrowotnej, telekomunikacji, produkcji czy w ubezpieczeniach. Tak naprawę zakres jest nieograniczony, a potencjał rośnie z każdym rokiem, gdy rozwiązania są udoskonalane.
Jak działają boty?
Konwersacyjna sztuczna inteligencja działa przy całą dobę, siedem dni w tygodniu. Dzięki temu pozwala w efektywniejszy sposób zarządzać popytem. Większa liczba klientów zostaje szybciej obsłużona, bez dodatkowych nakładów finansowych na zatrudnienie kolejnych pracowników. Największą zaletą jest pełna dostępność, gdyż technologiczne rozwiązanie pracuje nawet w święta czy weekendy, pod względem ekonomicznym odciążając firmę i zmniejszając koszty operacyjne.
Chatboty automatycznie odpowiadają na zapytania klientów. Często również same inicjują rozmowę poprzez prezentację oferty. W praktyce przekładają się na wzrost sprzedaży i poprawę doświadczenia (ang. customer experience, CX). W sposób zautomatyzowany wykonują zlecone czynności, skracając czas oczekiwania na konsultację.
W podobny sposób działają voiceboty wykorzystujące głos do kontaktów z klientami. Oba rozwiązania interpretują komunikat od fizycznej osoby, dostosowując odpowiedź. Gdy jednak nie są w stanie pomóc, wówczas klient jest najczęściej przekierowywany do fizycznego pracownika z działu obsługi. W biznesie można zatem określić je mianem narzędzia pośredniego pomiędzy językiem ludzkim a komputerowym.
Obecnie rozwiązania te są w znacznym stopniu dopracowane, przez co odpowiedzi są nie tylko wyczerpujące, ale przede wszystkim naturalne. Technologia ta występuje w zestawie, który obsługuje różne języki, określanie wielu reakcji czy generowanie odpowiedzi.
Przed wdrożeniem danego rozwiązania badane są potrzeby i zakres działania danego przedsiębiorstwa. Po wykonaniu szczegółowej analizy uwzględniającej rekomendacje specjalistów, dobierane są narzędzia, które najlepiej sprawdzą się w ramach działania danej firmy.
Transformacja technologiczna jako proces
Z każdym rokiem rośnie zainteresowanie praktycznym ujęciem potencjału AI, co widać na przykładzie narzędzia, jakim jest popularny ChatGPT. W skali globalnej można zauważyć dynamicznie wzrastający popyt na automatyzację procesów wewnątrz przedsiębiorstw. Dotyczy to zwłaszcza obsługi klienta.
Na uwagę zasługują szczególnie rozwiązania oparte na chmurze z wykorzystaniem języka naturalnego (NLP). W efekcie dają one możliwość skutecznego rozpoznawania intencji klienta i dobierania odpowiedniej reakcji. Warto rozważyć implementacją podobnego narzędzia, aby bezpośrednio wpłynąć na efektywność.
InteliWISE to polska firma oferująca inteligentne rozwiązania dla firm. Poprzez swoje usługi w chmurze oferuje cyfrową transformację obsługi klienta, implementując gotowe rozwiązania dopasowane do specyfiki danego przedsiębiorstwa. Oprogramowanie może być wykorzystywane zarówno samodzielnie, jak i jako skuteczne wsparcie w budowaniu zaangażowania klientów i e-commerce.