Jak pokazuje najnowszy raport „E-commerce w Polsce 2020” stworzony przez Gemius wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej, Polacy coraz częściej wybierają zakupy w sieci. Aż 73% ankietowanych odpowiedziało, że przynajmniej raz w roku 2020 zrobiło zakupy w internecie. To o 11 punktów procentowych więcej niż w roku poprzednim. To naturalne, że wraz ze wzrostem zainteresowania danym kanałem sprzedaży, rośnie w nim też konkurencja. Jak walczyć o uwagę użytkownika w sieci? Podpowiadamy!
7 czynników, które wpływają na budowanie przewagi konkurencyjnej w e-commerce
Budowanie przewagi konkurencyjnej to jedno z największych wyzwań dla firm działających w branży internetowej. Efekty nie przyjdą od razu! To długotrwały proces wymagający wiedzy i zaangażowania m.in. specjalistów od UX (user experience).
Spis treści
Cena
Cena produktu jest istotnym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe konsumentów. Klienci są coraz bardziej świadomi i nie chcą przepłacać. Dlatego chętnie korzystają np. z porównywarek cenowych. I choć cena odgrywa istotną rolę, nie zawsze jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzję o sfinalizowaniu transakcji. Pamiętaj, że nie zawsze walka cenowa jest opłacalna (zwłaszcza jeśli niska cena oznacza niską jakość). Sprzedaż produktu poniżej kosztów jego wytworzenia to gotowy przepis na… fiasko w biznesie. Jeśli oferujesz wysokiej jakości produkt, postaw na szczerość w komunikacji. Powiedz klientom, jakie czynniki kształtują cenę, postaraj się uwypuklić zalety produktu np. ręczną produkcję, materiały biodegradowalne/pochodzące z odzysku, korzystanie z usług firm lokalnych, ekologiczność, nowoczesną technologię, trwałość, wieloletnią gwarancję etc.
Ciekawy asortyment
Jeżeli dopiero wchodzisz na rynek, postaraj się znaleźć swoją niszę w branży. Stwórz produkt, którego nie oferuje konkurencja. Unikalna baza produktów to jeden ze sposobów na budowanie przewagi konkurencyjnej, szczególnie gdy nie możesz „walczyć ceną”.
Dostępność produktów
Na bieżąco uzupełniaj asortyment. Zadbaj o to, aby klienci nigdy nie trafili na „puste półki”. Jeżeli po raz drugi lub trzeci w karcie produktowej znajdą informację o tym, że „produkt jest chwilowo niedostępny”, istnieje duże prawdopodobieństwo, że następnym razem zrobią zakupy u konkurencji.
Czas dostawy
Szybka wysyłka produktów to także jeden z ważnych aspektów budowania przewagi konkurencyjnej. Zadbaj o to, aby klient, jeszcze zanim dokona produktu, wiedział, kiedy zamówienie do niego dotrze. Stwórz odpowiednie call to action np. „Zamów do 12:00, a paczka będzie u Ciebie jutro!”.
Obsługa klienta i obsługa posprzedażowa
Spraw, żeby klient poczuł się dobrze „zaopiekowany”. Wskaż mu kilka możliwości kontaktu i pozwól wybrać tę, która najbardziej mu odpowiada. Numer telefonu, adres mailowy i adres firmy to podstawa! Jeśli chcesz być jeszcze bliżej swoich klientów, pomyśl o chatbocie, który odpowie na pytania użytkowników niezależnie od pory dnia. Projektowaniem chatbotów również zajmują się specjaliści od UX.
Artykuł powstał we współpracy merytorycznej z uxupgrade.pl |
2 komentarze
Dodaj odpowiedź