w ,

Jak działa wyszukiwarka?

Pierwsze wrażenie odnośnie działania wyszukiwarki może wydawać się bardzo skomplikowane. Jednak łatwiej jest zrozumieć sposób działania Google, gdy użyjemy analogii do „bibliotekarza”, co zostało zobrazowane w filmie stworzonym przez Common Craft i Search Engine Land. Zrozumienie tego mechanizmu jest niezbędne, aby móc posunąć się do kolejnych kroków w dziedzinie pozycjonowania.

Jak działa wyszukiwarka

Jak działa wyszukiwarka?

Wyszukiwarkę (nie tylko Google) możemy porównać do bibliotekarza. Bibliotekarza, który w swojej bibliotece ma wszystkie książki, gazety, mapy, dzieła sztuki, wywiady, a nawet cytaty świata.

Ludzie codziennie proszą tego bibliotekarza o książki licząc, że książka, którą otrzymają odpowie na ich pytanie.

Żeby to zrobić potrzebny jest bibliotekarzowi sposób (system), który znajdzie i przeczyta każdą książkę, będzie wiedział co jest w jej wnętrzu i jak książki są ze sobą powiązane. Taki system, nazywamy ROBOTEM (def. Robot (z ang. Bot) – program, który odwiedza strony internetowe i zbiera o nich informacje). A zbiór informacji o książkach to INDEKS (def. Indeks – baza informacji, w której zapisywane są informacje o stronach odwiedzonych przez roboty wyszukiwarek).

System musi pomóc bibliotekarzowi przetworzyć tysiące zebranych wcześniej informacji o książkach i zwrócić tę, która najlepiej odpowie na pytanie użytkownika.

Każda wyszukiwarka ma swój ALGORYTM, który analizuje informacje o wszystkich znalezionych stronach i na tej podstawie ocenia, jak dobrze odpowiadają one zapytaniu użytkownika.

Jak działa wyszukiwarka

Co decyduje o pozycji?

O wysokich pozycjach w SERP (z ang. Search Engine Results Page – strona z wynikami wyszukiwania – o tym poniżej) decyduje stopień optymalizacji serwisu pod kątem parametrów, które analizuje algorytm wyszukiwarki.

Najważniejsze elementy mające wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce, to:

  • Treść serwisu WWW
    W celu określenia tematyki serwisu wyszukiwarka analizuje gęstość (ilość powtórzeń) słów kluczowych, ich położenie, rozmiar czcionki, sposób w jaki są wyróżnione oraz to czy są linkami.
  • Sposób wykonania serwisu WWW
    Sposób wykonania serwisu ma spory wpływ na to, czy wyszukiwarka sprawnie poradzi sobie z określeniem właściwego tematu strony. W tym wypadku kluczowe znaczeni ma odpowiednie wykorzystanie znaczników HTML takich jak tytuł strony czy nagłówków H1, H2 itd…
  • Powiązania między serwisami WWW
    Wyszukiwarki poza analizą kodu i treści samej strony biorą pod uwagę również sposób, w jaki jest ona powiązana z innymi stronami w Internecie. W celu określenia wartości strony (w opinii internautów) badana jest ilość oraz treść linków prowadzących do strony. Na tej podstawie ustalany jest PageRank, czyli algorytm opracowany przez założycieli Google, określający wartość i jakość strony (dla użytkownika), na podstawie ilości odnośników (rekomendacji) do niej prowadzących.
    Przykład:
    jeśli do strony prowadzi wiele linków z frazą „sklep komputerowy” to wyszukiwarka „uzna” że dana strona jest stroną sklepu internetowego.
  • Opinia o stronie WWW
    Dobra opinia o stronie jest warunkiem koniecznym do tego, żeby strona mogła zająć wysokie pozycje. O opinii na temat strony decydują:

    • Aktualność/jakość treści (np. jak często w serwisie pojawiają się nowe newsy)
    • Jakość linków prowadzących do strony – linki ze stron pornograficznych czy spamu nie wpływają dobrze na opinie o stronie
    • Funkcjonowanie serwisu – częste awarie (niedostępność serwisu), długi czas ładowania serwisu wpływają negatywnie na jego opinię

Podsumowując:

Wszystkie te aspekty praktycznie w równej mierze decydują o pozycji serwisu w wyszukiwarce. Nie da się zdobyć wysokich pozycji dbając tylko o linki czy optymalizację witryny jeśli nie ma treści lub serwis nie działa.

Składniki SERP’a

Współcześnie strony z wynikami wyszukiwania działają zupełnie inaczej niż było to w przeszłości. Różnica polega przede wszystkim na:

  • Prezentowaniu wielu typów wyników na raz.  Kiedyś zawierały one tylko linki do stron WWW,  a teraz poza wspomnianymi stronami prezentowane są także najlepsze wyniki z wyszukiwarek:
  1. Grafiki
  2. Mapy
  3. Filmy – nie tylko z Youtube
  4. Wiadomości
  5. I wiele innych (książki, blogi, dyskusje…)
  • Dostępności narzędzi ułatwiających wyszukiwanie:
  1. Google Sugest – przyspiesza wpisywanie zapytań i podpowiada kolejne, bardziej precyzyjne frazy
  2. Korekta błędów – poprawi za nas literówkę, dzięki czemu znacznie szybciej znajdziemy to, czego szukamy
  3. Tłumacz stron – pozwala przeszukiwać strony w innych językach
  • Personalizacja wyników wyszukiwania

    Dzięki której w wynikach wyszukiwania wyżej będą pojawiały się strony, z których lubimy korzystać lub
    z których chętnie korzystają nasi znajomi z Google plus. Dzieje się tak dzięki:

  1. Historii zapytań
  2. Rekomendacjom naszych znajomych (+1)

  1. Czym jest duplicate content i jak wpływa na widoczność strony w wyszukiwarce?
  2. Skuteczna strategia SEO: Pozycjonowanie w 6 krokach
  3. Optymalizacja treści – dlaczego jest tak ważna i jak się za nią zabrać?
Cukier królewski przesłodził. Rem kazała zmienić sporny spot

Cukier Królewski przesłodził. REM kazała zmienić sporny spot

Kampania „marzenia są bezpiecze” promuje nowy program ochrony kupujących payu

Kampania „Marzenia są bezpiecze” promuje nowy Program Ochrony Kupujących PayU