w

Skuteczna strategia SEO: Pozycjonowanie w 6 krokach

Czy sama jakość wystarczy, by zostać dostrzeżonym w sieci? Zdecydowanie nie – ofert jest tak wiele, że łatwo zaginąć w gąszczu konkurencyjnych treści. Pozycjonowanie strony internetowej to więc obecnie konieczność. Jak w takim razie zrobić to dobrze?S

Działanie na własną rękę czy korzystanie z usług specjalisty od SEO?

Wielu początkujących przedsiębiorców próbuje wszystko samodzielnie. Wydaje im się, że nie ma sensu dokładać sobie zbędnych kosztów – nawet jeśli specjalista zrobiłby to samo szybciej, a przede wszystkim – lepiej. Nic więc dziwnego, że jeśli chodzi o pozycjonowanie strony internetowej, wygląda to podobnie – nie brak osób, które czytają o podstawach SEO i próbują wszystkim zająć się samodzielnie.

Czy to dobra droga? Odpowiedź wcale nie brzmi „nie”, a – to zależy. Na pewno specjalista od SEO dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu lepiej zadba o widoczność strony. Będzie wiedział nie tylko, jak pozycjonować teksty, ale też zadba o inne kwestie mające znaczenie dla wysokiej pozycji w Google. Taka inwestycja zdecydowanie może się więc opłacać.

Z drugiej strony przynajmniej na podstawowym poziomie o wiele kwestii można zadbać samodzielnie i osiągnąć naprawdę dobre rezultaty. Tutaj potrzebna jest jednak odpowiednia strategia SEO, którą można sprowadzić do kilku kroków.

Krok 1.: słowa kluczowe

Algorytm Google promuje te strony, które są najbardziej zbieżne z oczekiwaniami użytkownika wyszukiwarki. Robi to, biorąc pod uwagę słowa, na które pozycjonowany jest tekst. Właśnie dlatego pierwszym krokiem powinno być przygotowanie listy słów kluczowych, które znajdą się na stronie.

Istnieje przy tym wiele narzędzi, które podpowiadają, jak dobierać słowa kluczowe – np. Senuto, Semrush czy Google Keyword Planner. Niektóre z nich są darmowe, za inne trzeba zapłacić, ale to wciąż niewielki koszt, na przykład gdy porówna się taki wydatek z zatrudnieniem specjalisty od SEO.

Mając listę słów kluczowych, wiadomo już, co powinno się znaleźć w treściach, a to dobry punkt wyjścia do planowania dalszych działań.

Krok 2.: inspiracja najlepszymi

W tym przypadku pod pojęciem „najlepsi” kryją się Ci, którzy znaleźli się na najwyższych pozycjach w Google. W końcu pozycjonowanie strony internetowej ma umożliwić trafienie do top10, a już najlepiej do pierwszej trójki.

Zgodnie z założeniem, że warto uczyć się od lepszych, warto więc sprawdzić, jakie frazy stosuje konkurencja zajmująca najwyższe pozycje. Na tym etapie często okazuje się, że przygotowana wcześniej lista słów kluczowych nie zawiera kilku ważnych fraz, które koniecznie trzeba uwzględnić.

Krok 3.: co interesuje użytkowników?

Same słowa kluczowe to jedno. Warto jednak pamiętać, że wielu użytkowników Google wpisuje w wyszukiwarkę całe zapytania. Co więcej, pytania te niekoniecznie są od razu związane np. z danym produktem.

Przykładowo, na stronę sklepu internetowego oferującego meble na wymiar może trafić oczywiście osoba, która takich mebli już aktywnie poszukuje. W tym momencie jest więc na etapie przeglądania ofert. Z drugiej strony są przecież osoby, które dopiero zadają sobie pytanie – co będzie lepsze: meble na wymiar czy gotowe meble z marketu?

Tego rodzaju pytania mogą być dobrym punktem wyjścia do przyciągnięcia na swoją stronę osób, które jeszcze nawet nie wiedzą, że staną się klientem sklepu. Właśnie dlatego nie można zapominać o uwzględnieniu pytań w swojej strategii SEO.

Krok 4.: opracowanie content planu

Dobra strategia pozycjonowania zawsze opiera się na spójnym planie, a nie na działaniu na oślep. Właśnie dlatego, mając już konkretną listę słów kluczowych, czas stworzyć content plan. Najlepiej nie tylko zaplanować, jakie artykuły zostaną opublikowane na blogu firmowym, jakie pytania znajdą się w FAQ i jakie frazy trzeba wpleść w treść na stronie głównej.

Warto również przemyśleć terminy publikacji i realizacji całego planu. Pozwoli to zachować konsekwentność. Co więcej, w ten sposób znacznie łatwiej powiązać ze sobą posty, odgórnie planując linkowanie wewnętrzne.

Krok 5.: Topical Authority

A skoro już mowa o linkowaniu wewnętrznym, to warto zadbać o kolejną kwestię – zapewnienie Google, że tematy na stronie są poruszane w wyczerpujący sposób, a tym samym taka treść w pełni usatysfakcjonuje potencjalnych czytelników.

Warto więc po pierwsze tworzyć całe cykle artykułów i powiązywać je linkami między sobą. Można też stworzyć jeden, główny artykuł w danej tematyce, do którego będą odsyłać wszystkie teksty z nim powiązane.

Krok 6.: techniczne aspekty

Pozycjonowanie strony internetowej to nie tylko zadbanie o odpowiednie frazy i zaplanowanie właściwych tematów artykułów. Strategia SEO powinna uwzględniać także wszystkie aspekty techniczne, które również wpływają na widoczność strony w wyszukiwarce. Mowa tu np. o optymalizacji obrazków, odpowiednim formatowaniu tekstów i prędkości ładowania strony.

To już rzeczy, o które niekoniecznie uda się zatroszczyć na własną rękę – konieczna może okazać się np. pomoc programisty. Tym bardziej, że nie można zaniedbywać tych kwestii, bo nawet strona ze świetnymi treściami na niewiele się zda, jeśli ze względów technicznych i tak będzie znajdować się daleko w wynikach wyszukiwania.


  1. Czym jest SEO?
  2. Jak zoptymalizować stronę internetową pod kątem SEO?
  3. Planer słów kluczowych Google: co to jest? Dlaczego warto korzystać?
Jak wydajemy pieniądze w metaverse

Jak wydajemy pieniądze w metaverse?

Allegro zmienia system komentarzy

12 grudnia padł rekord wszech czasów sprzedaży dziennej na Allegro