Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak promować produkt, by dotarł do jak największej liczby potencjalnych klientów? Pomocna może się okazać metoda 4P

marketing 4P

Istnieje kilka teorii związanych z opracowaniem idealnej kampanii reklamowej. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań wciąż pozostaje marketing 4P. Choć jest to stosunkowo stara koncepcja, to wciąż świetnie zdaje egzamin. Wymaga bowiem skupienia się na 4 najważniejszych aspektach z punktu widzenia każdej firmy prowadzącej sprzedaż.

Na czym polega marketing 4P?

Jak sama nazwa wskazuje, marketing 4P skupia się wokół 4 kluczowych pojęć. Każde z nich w języku angielskim zaczyna się na literę „p” i stąd właśnie nazwa dla tej koncepcji. Jest to:

  1. produkt (product),
  2. cena (price),
  3. miejsce, dystrybucja (place),
  4. promocja (promotion).

Zwrócenie uwagi na te cztery składniki może być sposobem na przygotowanie skutecznej internetowej kampanii reklamowej. Brzmi bardzo prosto i rzeczywiście sama teoria taka właśnie jest. Znaczenie ma jednak nie wiedza, ale to, jak wykorzysta się ją przy sprzedaży.

1. Produkt (product)

Marketing 4P traktuje pojęcie produktu dosyć szeroko. Pod tym słowem kryje się bowiem nie tylko towar, ale także oferowana usługa. Planując tę część strategii marketingowej i skupiając się na pierwszym “P”,  zawsze należy jednak wziąć pod uwagę zarówno charakterystykę produktu, jak i jego przydatność czy wyjątkowość. Nie jest przecież tajemnicą, że klienci zapłacą więcej za to, czego nie postrzegają jedynie w kontekście materialnym.

Towar musi wnosić pewną wartość do ich życia, by rzeczywiście był warty swojej ceny. A taką wartością może być chociażby łatwiejsze czy szybsze wykonywanie jakiegoś zadania, spełnienie marzenia czy nawet zyskanie poczucia wyjątkowości. Na tym etapie należy więc uważnie przyjrzeć się produktowi i skupić nie tylko na cechach, ale i korzyściach, jakie niesie. Dzięki temu będzie można odpowiednio przedstawić jego zalety potencjalnym nabywcom.

2. Cena (price)

Kolejny ważny element w marketingu mix to cena. Wpływ na nią ma wiele czynników – nie tylko sam koszt wytworzenia danego produktu czy usługi, ale także wszystkie wydatki związane z reklamą czy dystrybucją. Warto też pamiętać, że klienci są w stanie zapłacić znacznie więcej za produkt, który wydaje się im bardziej wartościowy.

Takie poczucie można w nich wzbudzić chociażby poprzez odpowiednie skupienie się na samym produkcie i umiejętne go zaprezentowanie, ale również przez budowanie świadomości marki. Towary od znanych producentów nie zawsze są droższe dlatego, że są lepsze. Często powodem jest renoma wypracowana przez markę. Samo porównywanie się do konkurencji mija się więc z celem. Klient kupi tam, gdzie uzna, że jest dla niego najtaniej. I wcale nie chodzi tu o najniższą kwotę, ale o stosunek ceny do jakości czy ilości korzyści wyniesionych z zakupu.

3. Miejsce, dystrybucja (place)

Oczywiście gdy mowa o miejscu, nie chodzi wcale o lokalizację sklepu w mieście. Czasy się zmieniły, a wraz z nimi większość biznesów przynajmniej częściowo przeniosło się do sieci. Wprawdzie rozmieszczenie sklepów czy punktów usługowych wciąż ma znaczenie, jednak przy tym “P” ważne będą także kanały dystrybucji.

W tym miejscu warto więc przemyśleć kanały, jakie wykorzystuje się, by dotrzeć do klienta. Jeśli grupa docelowa to osoby w wieku 16-26 lat, gdzie najłatwiej do nich trafić ze swoimi usługami? A co w przypadku osób nieco starszych, prowadzących swoje własne biznesy i stawiających na profesjonalny kontakt? Miejsce ma więc ogromne znaczenie także w świecie internetu. Nie zawsze jedynym rozwiązaniem okaże się firmowy fanpage na Facebooku. Czasami lepsze efekty może przynieść działalność na Instagramie czy nawet TikToku, w innym przypadku rewelacyjnie sprawdzi się LinkedIn. Aby wybrać odpowiednie miejsce, należy więc odpowiedzieć sobie, które kanały najlepiej sprzedają produkt, kto ma ten produkt kupić i na jakich kanałach działa konkurencja.

4. Promocja (promotion)

Trzeba też dać znać o swoim istnieniu i tutaj właśnie marketing 4P wyróżnia ostatnie „P”, czyli promocję. Nie można jednak mylić jej z marketingiem. Promocja to bowiem jedynie aspekt komunikacyjny. Składają się na nią reklamy, ale także public relations, wokół których buduje się sprzedaż . To wszystkie te działania, które mają uświadomić istnienie danego produktu czy zwiększyć ilość lub wartość dokonywanych transakcji. Warto śledzić kanały komunikacji, sprawdzać, które informacje są bardziej skuteczne i jak zachowuje się konkurencja. W promocji może pomóc chociażby SEM i SEO, aktywność w mediach społecznościowych, reklamy czy marketing afiliacyjny.

One Ping

  1. Pingback:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *