w , , ,

Jak bycie na bieżąco i szybka reakcja może przynieść marce zyski, czyli kilka słów o real time marketingu

Ikea real time marketing

Jednym ze sposobów budowania zainteresowania wokół marki i pozostania w kontakcie z odbiorcami jest szybkie reagowanie na zmieniającą się rzeczywistość. Na tej koncepcji bazuje real time marketing. Takie podejście zakłada odnoszenie się do tego, co aktualnie dzieje się chociażby w polityce czy kulturze. Konieczny jest więc tu szybki refleks i odpowiednie wyczucie. Dobrze prowadzony RTM pomaga osiągnąć sukces, nietrafione działania szybko odchodzą natomiast w zapomnienie. Jak więc budować dobry RTM?

Co to jest real time marketing?

Główne założenie RTM zostało przedstawione już we wstępie. Najprościej rzecz ujmując, można powiedzieć, że real time marketing to reagowanie na obecne newsy czy wydarzenia, a więc właśnie prowadzenie marketingu w czasie rzeczywistym. Wszystko sprowadza się do tworzenia odpowiednich komunikatów skoncentrowanych na bieżących wydarzeniach, modzie czy opiniach.
Ikea real time marketing

Strategia ta jest tak skuteczna przede wszystkim dlatego, że ludzie chcą być częścią trendów. Większości odbiorców zależy, by pozostać na bieżąco, robić coś, co aktualnie jest modne lub posiadać rzeczy wpasowujących się w najnowsze trendy. Poprzez wykorzystanie wydarzeń czy tematów, które aktualnie mają znaczenie, marketerzy mogą więc sprawić, że ich produkty staną się dla klientów bardziej atrakcyjne. Udowadniają bowiem , że marka pozostaje na bieżąco, jest świadoma i reaguje na zmiany.

Co z planowaniem?

Real time marketing nie sprawdza się przy planowaniu długoterminowym. Skoro to podejście zakłada niemal natychmiastowe zadanie, na nic zda się tutaj opracowanie planu na tygodnie czy miesiące. Oczywiście nie oznacza to kompletnego braku możliwości planowania w czasie rzeczywistym. W przypadku nadchodzącego wydarzenia czy trwającego trendu możliwe jest przynajmniej częściowe opracowanie wcześniej strategii reklamy.

Marketing w czasie rzeczywistym narzuca jednak w pewnym stopniu konieczność szybkiego reagowania. Szczególnie istotnym narzędziem w tym kontekście są social media. To właśnie śledząc Facebooka, Instagrama czy Twittera można szybko dowiedzieć się o aktualnej modzie czy panujących trendach, a także poznać zainteresowania odbiorców. Pozyskiwanie takich informacji okazuje się natomiast pomocne przy opracowywaniu strategii marki.

Jak tworzyć real time marketing?

Niestety nie ma jednej, skutecznej instrukcji na to, jak tworzyć real time marketing. Na pewno istnieje jednak kilka wskazówek, które mogą okazać się przydatne przy podejściu RTM:

  1. Bycie na bieżąco – real time marketing wymaga dobrego refleksu. Trzeba więc pozostawać na bieżąco i obserwować kanały, które dostarczają newsów ze świata czy kraju. Warto stworzyć też kalendarz wydarzeń związanych z branżą czy grupą odbiorców, które mogą mieć znaczenie w kontekście działań marketingowych. Jednym z przykładów świetnego zastosowania RTM i bycia na bieżąco jest reakcja producenta batonów Snickers w 2014 roku.  Właśnie wtedy podczas mundialu w Brazylii reprezentant Urugwaju ugryzł podczas meczu włoskiego zawodnika. Sytuacja była wprawdzie dosyć nietypowa, ale mimo wszystko szybko mogła zostać zapomniana. Tu jednak pojawił się Snickers ze swoim hasłem reklamowym „more satysfying than Italian”.
    Snickers real time marketing

    Świetny przykład real time marketingu: marka Solgaz (w tamtym czasie marketingowo zajmował się nią Jakub Biel ).
    Solgaz real time marketing

  2. Szybkie działanie real time marketing ma znaczenie tylko, jeśli reakcja jest naprawdę szybka. Według niektórych badań okno czasowe, z którym związany jest największy potencjał RTM, wynosi zaledwie dwie minuty. A to oznacza, że nie ma czasu na dokładną analizę czy odkładanie zadań na później.
  3. Kilka gotowych schematów real time marketing ma to do siebie, że choć czasem świetny pomysł pojawia się błyskawicznie, to trudno zdążyć z jego realizacją ze względów technicznych. Właśnie dlatego osoby, które chcą stale podejmować działania z zakresu RTM, powinny pomyśleć o przygotowaniu kilku szablonów. Mogą to być gotowe grafiki czy schematy, które w razie potrzeby można szybko przerobić. Świetnie sprawdzi się także baza pomysłów i zaplecza contentu do wykorzystania.
  4. Liczy się też miejsce w przypadku RTM duże znaczenie ma też kanał dystrybucji. Choć trzeba działać szybko, należy zdecydować się, gdzie zostanie zamieszczona treść. Czy będzie to Facebook, Twitter, a może Instagram? Warto zastanowić się nad głównymi celami i tym, co firma chce osiągnąć, a potem wykazać się konsekwencją.

Zobacz też:

Wskaźniki e-commerce mogą być źródłem wielu ważnych informacji. Które z nich mają szczególne znaczenie?

Jak zdobyć popularność na Instagramie, by profil zaczął przynosić zyski?

Praca w marketingu nie wymaga ukończonych studiów, za to może przynieść spore dochody. O czym warto pamiętać, rozpoczynając karierę w tej branży?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Marketing 4p

Jak promować produkt, by dotarł do jak największej liczby potencjalnych klientów? Pomocna może się okazać metoda 4P

Wskaźnik roi

Każda firma powinna sprawdzać opłacalność inwestycji. Najprościej robić to przy pomocy wskaźnika ROI