w , ,

Marketing afiliacyjny to jeden z najlepszych sposobów na zwiększenie sprzedaży. Na czym polega i jak na nim zarabiać?

Marketing afiliacyjny
marketing afiliacyjny

Obecnie w celu dotarcia do szerszego grona odbiorców firmy korzystają z różnorodnych możliwości. Jedną z nich jest wykorzystanie zasięgu konkretnej osoby, której grupa docelowa pozostaje zbieżna z odbiorcami oferty firmy. W takim wypadku świetnie sprawdza się nie tylko influencer marketing, ale także prostsza i mniej wymagająca forma współpracy, jaką jest marketing afiliacyjny.

Jak działa marketing afiliacyjny?

Idea marketingu afiliacyjnego jest bardzo prosta. Sprzedający dostarcza partnerowi unikalny link prowadzący do strony docelowej z produktem czy usługą. Dzięki promocji przez partnera firma może sprzedać większą ilość produktów i wypracować zyski. Jako że każdy partner otrzymuje specjalny link afiliacyjny, a kliknięcie w niego powoduje zapisanie plików cookie, firma może w prosty sposób śledzić drogę zakupową od kliknięcia w hiperłącze na konkretnej stronie do momentu sfinalizowania transakcji.

Sposób rozliczania przy programie afiliacyjnym może przebiegać na różne sposoby. Pierwsza możliwość to system CPS, czyli Cost per Sale. To podejście zakłada, że znaczenie mają takie reakcje odbiorców treści, które ostatecznie prowadzą do zakupu. Nie liczy się więc każde kliknięcie w hiperłącze, ale jedynie takie, które prowadzi do zakupu. Nie zawsze jednak współpraca afiliacyjna ma na celu sprzedaż. Właśnie dlatego popularny jest także drugi model rozliczenia CPL. Przy takim podejściu partner afiliacyjny otrzymuje wynagrodzenie, jeśli użytkownik po kliknięciu w link i przeniesieniu na stronę wypełni zamieszczony tam formularz.

Największe zalety programu afiliacyjnego

Marketing afiliacyjny niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla partnera, jak i dla sprzedającego. Przede wszystkim takie podejście promowania produktów czy usług pozwala na prowadzenie swoich działań wielokanałowo. Istnieje możliwość łączenia kilku kanałów komunikacji, w tym korzystanie z social media. Co więcej, dobierając odpowiednia osobę do współpracy, firma może też dotrzeć do określonej grupy docelowej.

Dla partnera afiliacja oznacza natomiast dużą elastyczność. Oprócz wspomnianej już możliwości korzystania z różnych kanałów komunikacji, ma też możliwość samodzielnego decydowania, jakie kampanie promować. Do tego może cieszyć się dużą swobodą przy tworzeniu contentu i dobierać treści w taki sposób, by najlepiej spełniały swoje zadanie. Nie można też zapomnieć, że dobra współpraca afiliacyjna niejednokrotnie przynosi spore zyski. Najlepsi marketingowcy afiliacyjni są w stanie wypracować miesięczny zysk w kwocie sześcio- czy siedmiocyfrowej. Oczywiście nie ma co spodziewać się aż takich pieniędzy szczególnie na start. Nie zmienia to jednak faktu, że dzięki marketingowi afiliacyjnemu da się stosunkowo łatwo zarobić satysfakcjonujące pieniądze, co pokazuje chociażby case study bloga o elektronice Convertiser.

Jak znaleźć odpowiedni program afiliacyjny?

Na rynku istnieje obecnie tak duża liczba programów afiliacyjnych, że tak naprawdę każda osoba mająca pewne zasięgi jest w stanie znaleźć odpowiedni program dla siebie. Przed podjęciem jakichkolwiek działań warto uzmysłowić sobie jedną ważną rzecz – tylko dobrze dobrana współpraca przyniesie zyski obu stronom. Mówiąc prościej – grupa docelowa partnera powinna być bliska grupie docelowej firmy promującej dany produkt czy usługę. Osoba prowadząca bloga o zdrowym trybie życia nie będzie tym samym dobrym partnerem dla firmy fotograficznej. Świetnie sprawdzi się natomiast przy promocji ubrań sportowych czy robota kuchennego. Czytelnicy śledzący takiego bloga w większości przypadków z pewnością są bowiem zainteresowani aktywnością fizyczną czy zdrowym odżywianiem,. Tym samym istnieje duża szansa, że klikną w link i zechcą dokonać zakupu.

Odpowiednie dobranie firmy w ramach afiliacji nie tylko zwiększy potencjalne zyski, ale także sprawi, że cała współpraca będzie wyglądać naturalnie. Trudno by czytelnicy mieli zaufanie do kogoś, kto promuje towary zupełnie nie związane z obszarem swojej działalności czy zainteresowań. W takim wypadku promocja wygląda bardzo nienaturalnie i partner może nawet spotkać się z zarzutem, że „się sprzedał”.

W takim razie pozostaje jeszcze pytanie, jak znaleźć odpowiedni program afiliacyjny. Najprostszym sposobem będzie przyjrzenie się sklepom internetowym oferującym produkty spójne z zainteresowaniami danego twórcy. Najlepiej, gdy będą to produkty, z których taki twórca sam korzysta lub które może polecić z czystym sumieniem. W takim wypadku warto sprawdzić na stronie takiej firmy, czy oferuje program partnerski. Najczęściej odpowiedni link znajduje się w stopce sklepu. Jeśli natomiast go tam nie ma, można jeszcze napisać maila z zapytaniem o afiliacje.

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Marketing według byrona sharpa

    Marketing według Byrona Sharpa, czyli 7 zasad rozwoju marki

    Marketing 4p

    Jak promować produkt, by dotarł do jak największej liczby potencjalnych klientów? Pomocna może się okazać metoda 4P