in

Niekupujący w sieci – kim są i dlaczego nie ufają e-sklepom?

Niekupujący w sieci – kim są i dlaczego nie ufają e-sklepom?

Z tegorocznego raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że 44 proc. polskich internautów wciąż nie zdecydowało się na zakupy online. Dlaczego wolą kupować w tradycyjnych sklepach i co mogłoby ich skłonić do zmiany zdania?

Choć w stosunku do ubiegłego roku odsetek internautów, którzy nie kupują w sieci, zmalał z 46 proc. do 44 proc., to wciąż jest wiele osób, które nie decydują się na e-zakupy. Są to głównie osoby starsze, mieszkające w mniejszych miejscowościach i gorzej oceniające swoją sytuację finansową. Jako główny powód unikania zakupów internetowych wskazują one to, że nie mogą dotknąć produktu (45 proc.). Dużą rolę odgrywa także przyzwyczajenie do tradycyjnych sklepów (24 proc.). Natomiast osoby powyżej 50. roku życia częściej niż inne grupy wiekowe potrzebują rozmowy ze sprzedawcą (23 proc.).

Niekupujący w sieci – kim są i dlaczego nie ufają e-sklepom?

Cena robi różnicę

Z raportu wynika, że niższe koszty dostawy mogłyby wpłynąć na zmianę zdania o e-zakupach wśród niekupujących w sieci – ten czynnik wskazało 35 proc. z nich. Atrakcyjniejsze ceny produktów w porównaniu z tymi, które są dostępne w sklepach stacjonarnych, według 33 proc. konsumentów również miałyby wpływ na zmianę ich decyzji. Niższe koszty dostawy byłyby szczególnie motywujące do zakupów online dla 46 proc. kobiet, ale również 25 proc. mężczyzn uważa ten fakt za istotny.

Co ciekawe, niemal jedna piąta osób niekupujących w sieci uważa, że żadne zachęty nie są w stanie wpłynąć na to, aby przekonali się oni do e-zakupów.

Gdybym kupował online, wybrałbym…

Niekupujący w sieci zapytani o produkty, które wybraliby w przypadku zmiany zdania, wskazywali najczęściej książki, płyty i filmy (34 proc.), następnie odzież (33 proc.) oraz sprzęt RTV/AGD (28 proc.). Wybór ten w dużej mierze pokrywa się z rzeczywistą popularnością produktów w sieci – internauci najchętniej kupują właśnie odzież (64 proc.) oraz książki i płyty (54 proc.).

O raporcie

Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”, było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Przedmiotem badania były m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. W tegorocznej edycji raportu znalazły się także bliższe informacje na temat preferowanych godzin dostaw, a także opinie ankietowanych na temat zakazu handlu w niedzielę na ich stosunek do kupowania online. Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano na przełomie marca i kwietnia 2018 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Patrycja ogrodnik

Pierwsze kuszenie konsumenta

14,8 mln – liczba kontaktów z publikacjami  medialnymi o marce ben&jerry’s w kontekście tęczy na placu zbawiciela

14,8 mln – liczba kontaktów z publikacjami  medialnymi o marce Ben&Jerry’s w kontekście tęczy na placu Zbawiciela