w ,

Polacy czytają coraz mniej książek, a sprzedaż ebooków rośnie. Paradoks czy zmiana zwyczajów czytelniczych?

Polacy czytają coraz mniej książek, a sprzedaż ebooków rośnie. Paradoks czy zmiana zwyczajów czytelniczych?

Mimo wielu kampanii promujących czytelnictwo, 63% Polaków nie przeczytało ani jednej książki w 2015 r., jak wynika z badań przeprowadzanych co dwa lata przez Bibliotekę Narodową. Jednak rynek książki elektronicznej w Polsce jest zdecydowanie na fali dynamicznego wzrostu. Świadczy o tym rosnąca popularność urządzeń do e-czytania, wzrost liczby cyfrowych tytułów i fakt, iż pasjonaci e-czytelnictwa kupują nawet do 3 ebooków miesięcznie.

Typowy nabywca książki cyfrowej w Polsce, jak wynika z badania profilu e-czytelnika zrealizowanego przez Virtualo, to najczęściej osoba młoda w wieku 25-34 lata lub w wieku 35-44 lata, najczęściej po studiach, aktywna zawodowo, mieszkaniec dużych miast. Co ciekawe, osoby czytające w formie cyfrowej, czytają około 30 ebooków rocznie, czyli 3 razy więcej niż czytelnicy książek papierowych.

Znaczenie książek elektronicznych na polskim rynku wydawniczym i e-handlu systematycznie rośnie, wynika to nie tylko ze wzrostu sprzedaży urządzeń do e-czytania, ale przede wszystkim z dostępności samych e-książek. Zwiększająca się liczba tytułów w wersji cyfrowej, przede wszystkim w segmencie ebooków, powoduje, że Polacy coraz chętniej czytają w nowoczesnej formie. Do niedawna nowości na rynku ebooków pojawiały się z kilkumiesięcznym opóźnieniem w stosunku do książek tradycyjnych, aktualnie większość ebooków jest wprowadzana do oferty wraz z premierą książki papierowej.

Ebooki i audiobooki mają też wiele zalet, które doceniają głównie ludzie młodzi. Zazwyczaj są tańsze niż papierowe książki, a na jednym urządzeniu można zapisać jednocześnie wiele tytułów. Znaczący wpływ na chęć obcowania z ebookami i audiobookami, ma również rozwój nowych technologii i rosnąca mobilność Polaków. Coraz mniej czasu mamy na czytanie w domowym zaciszu, ale staramy się wykorzystać efektywnie minuty, godziny spędzane w środkach komunikacji miejskiej czy w dalekiej podróży. Wówczas książki elektroniczne dobrze się sprawdzają zarówno w formie do czytania jak i słuchania.

Jak wynika z danych Virtualo, e-książka już od ponad 2 lat staje się również popularnym upominkiem świątecznym. „To wygodna i szybka w realizacji forma prezentu, którą można zakupić nawet na ostatnią chwilę, bez stania w kolejkach czy oczekiwania na przesyłkę” – komentuje Martyna Bednarczyk z Virtualo.pl. „Nawet jeśli nie jesteśmy pewni wyboru konkretnego tytułu na upominek dla taty, mamy czy cioci, możemy zabezpieczyć się prezentując bliskiej osobie voucher podarunkowy z dowolną liczbę punktów, które obdarowany wykorzysta na wybrany przez siebie tytuł ebooka czy audiobooka w księgarni internetowej” – dodaje Martyna Bednarczyk.

Dzięki ebookom wciąż czytamy i będziemy czytać książki, tylko wygodniej i szybciej. Dane o tradycyjnym czytelnictwie, jak pokazują wyniki badań Biblioteki Narodowej nie napawają optymizmem, a jednak polski rynek książki elektronicznej jest w dobrej kondycji. Co więcej, jeśli uda się w Polsce zgodnie z zapowiedzią Komisji Europejskiej wprowadzić podatkowe ułatwienia do e-handlu, które zaowocują obniżeniem VATu na ebooki i audiobooki, to zniknie jedna z głównych barier strukturalnych rozwoju rynku książki elektronicznej w kraju.

Czy przyczyni się to do bumu na rynku e-książki – zobaczymy. Póki co jesteśmy od kilku lat świadkami zmian, jakie zachodzą w formie obcowania z książką. Czytanie w nowoczesnej formie jest ważnym kierunkiem dalszego rozwoju rynku książki w Polsce. Nie oznacza to jednak, że rynek treści cyfrowych będzie konkurował z książką tradycyjną, lecz z nią koegzystował promując wspólną ideę popularyzacji czytelnictwa.

Skyactiv mazdy w komiksowej odsłonie

SKYACTIV Mazdy w komiksowej odsłonie

Plush i suchar codzienny: case study

Plush i Suchar Codzienny: Case Study