Podział zabaw na te zarezerwowane tylko dla chłopców i inne dla dziewczynek jest utrwalany w polskim społeczeństwie od pokoleń. To jeden z wniosków z ostatnich badań marki LEGO®, gdzie aż 1 na 4 dorosłych Polaków przyznaje, że w dzieciństwie nie wolno im było bawić się zabawkami, które tradycyjnie kojarzyły się z płcią przeciwną.
Obecnie ponad 40% dziewczynek w Polsce obawia się, że zostaną wyśmiane z powodu używania zabawki, którą stereotypowo przypisano chłopcom. W odpowiedzi na badania marka LEGO kontynuuje w Polsce kampanię „Dziewczynki mogą wszystko” z udziałem Martyny Wojciechowskiej, aby zainspirować rodziców do myślenia o dzieciach niezależnie od stereotypów związanych z płcią.
Spis treści
Wszystko zaczyna się od rodziców
Wielu rodziców, jako dzieci, doświadczyło wychowania pełnego stereotypów i sztywnych konwencji kulturowych. Przejawiało się to później w ich sposobie życia, a niejednokrotnie miało również wpływ na wybór wykonywanego zawodu. Z naszych badań wynika wyraźnie, że kobiety, dziś matki, znacznie rzadziej niż mężczyzn zachęcano, by realizowały się w nauce, technologii, inżynierii czy matematyce. To pokazuje, jak wielkie znaczenie w początkowych etapach życia ma równe traktowanie dzieci, a także dawanie im możliwości wyboru. Dzieci przy wsparciu rodziców powinny samodzielnie odkrywać swoje naturalne predyspozycje, zamiast otrzymywać konkretne, utarte ścieżki rozwoju, związane kulturowo z płcią. Dlatego przedstawiajmy im wszystkie możliwości, nie ograniczając przyszłości naszych pociech tylko ze względu na płeć. Beata Kucejko, dyrektorka marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie
Przyszłość dzieci zaczyna się od ich wyboru
Zmiany, jakie nastąpiły w świecie na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat nigdy wcześniej w historii nie były tak dynamiczne. Zazwyczaj następowały one powoli, ewoluując z jednej formy do drugiej. A później to wszystko przyspieszyło. Pamiętam siebie w dzieciństwie i wyzwania, z którymi musiałam się mierzyć jako dziewczynka, która odbiegała od stereotypowej normy. Dzieci przychodząc na świat nie wiedzą czym są stereotypy i „co wypada a co nie”, więc tak naprawdę to my dorośli mamy tutaj najwięcej do zrobienia, żeby tych stereotypów nie powielać i nie przenosić ich na nasze dzieci. Martyna Wojciechowska, dziennikarka, podróżniczka i ambasadorka kampanii marki LEGO „Dziewczynki mogą wszystko”