w

Początki biznesu w sieci – jak się wypromować? Poznaj 4 podstawowe sposoby

Promowanie biznesu online
promowanie biznesu online

Obecność w sieci to obecnie praktycznie podstawa dla każdego biznesu. Coraz więcej powstaje zresztą firm, które od początku funkcjonują jedynie w sferze online. Sam świetny pomysł i ciekawe produkty lub usługi to jednak trochę za mało, by szybko rozkręcić działalność. Kluczem do sukcesu jest natomiast umiejętne promowanie biznesu online.

Podstawowe sposoby na promowanie biznesu online

Temat widoczności w sieci jest tak rozległy, że można by poświęcić mu cały blog albo kilka książek. Ten post jest jednak skierowany przede wszystkim do osób stawiających swoje pierwsze kroki w sieci. A to oznacza, że warto wyjść od podstaw. Najważniejszymi fundamentami promowania e-biznesu będzie:

  1. Dobrze przemyślana strona internetowa,
  2. Zadbanie o optymalizację SEO,
  3. Obecność w social media,
  4. Mocny content.

1. Dobrze przemyślana strona internetowa

Strona www wcale nie jest koniecznością. Nie brak biznesów, dla których głównym kanałem komunikacji jest profil firmowy na Facebooku albo konto na Instagramie. Nie jest więc tak, że bez strony internetowej nie da się ruszyć ze swoją działalnością. Na pewno jednak starannie przygotowana witryna może przynieść wiele korzyści.

Po pierwsze, dzięki stronie internetowej przedsiębiorca prezentuje się bardziej profesjonalnie. Potencjalny klient ma też wszystkie informacje w jednym miejscu – ceny, ofertę, dane kontaktowe, opinie czy nawet platformę sprzedażową. Strona internetowa stwarza też duże możliwości dla SEO oraz content marketingu (o czym niżej).

Nie jest jednak tak, że samo wykupienie domeny i postawienie pierwszej lepszej strony www gwarantuje sukces. Cały projekt trzeba uważnie przemyśleć i to zarówno pod względem wizualnym, tekstowym, jak i z uwagi na łatwość poruszania się po stronie.

2. Zadbanie o optymalizację SEO

Załóżmy, że strona internetowa wygląda rewelacyjnie. To jednak samo w sobie nie wystarczy. Trzeba jeszcze jakoś się wypromować. Tu z pomocą przychodzą płatne rozwiązania, takie jak AdWors albo reklamy w social media, ale jest też opcja bezpłatna, czyli zadbanie o SEO.

Cała sztuka polega na dobieraniu odpowiednich słów kluczowych i pozycjonowaniu tekstów w taki sposób, by mogły znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Większa widoczność w sieci to też więcej odwiedzających witrynę, a stąd już krótsza droga do kolejnych zamówień (o to zadba już przemyślany lejek sprzedażowy i dopracowana strona).

Właśnie dlatego nie warto lekceważyć potencjału SEO. Tym bardziej, że pozycjonowanie – w przeciwieństwie do reklam – nic nie kosztuje.

3. Promowanie biznesu online: konieczna obecność w social media

Strona internetowa to jedno, ale dużą rolę obecnie odgrywa także obecność w social media. Coraz więcej mówi się nawet o social commerce, czyli sprzedaży bezpośrednio przez platformy, takie jak Facebook, Instagram czy nawet TikTok.

Oczywiście nie chodzi o to, by założyć konto biznesowe na każdej możliwej platformie – warto przemyśleć te działania i wybrać tylko takie rozwiązania, które są spójne z grupą docelową danego biznesu. Przykładowo, idealnym miejscem dla fotografa może być Instagram.

Nie obejdzie się też bez poznania przynajmniej podstaw prowadzenia konta w social media – każda platforma rządzi się nieco innymi prawami. Zawsze można też rozważyć zatrudnienie specjalisty od mediów społecznościowych, dzięki któremu promowanie biznesu online w tym obszarze stanie się łatwiejsze.

Dobrze też dołączyć do dużych grup zrzeszających np. początkujących przedsiębiorców albo osoby działające w konkretnej branży. Może to być dobre miejsce, by kompletnie za darmo wypromować swoje usługi, a jednocześnie dotrzeć do dużej liczby odbiorców.

4. Promowanie biznesu online: mocny content

Jak dać znać o swojej obecności, jeśli stawia się dopiero pierwsze kroki w sieci i jest się zupełnie nieznanym? Kluczem może okazać się naprawdę dobry content. Tworząc wartościowe treści, można łatwo trafić do potencjalnych klientów i podbić ich serca. Najłatwiejszym sposobem będzie blog firmowy i regularne publikowanie treści, które mogą być przydatne dla czytelników. Najlepiej połączyć przy tym content marketing i SEO, by wpisy były jednocześnie i merytoryczne, i zoptymalizowane.


  1. Oferta kierowana do wszystkich, tak naprawdę jest dla nikogo. Właśnie dlatego warto znać swoją grupę docelową
  2. Dla konsumentów ważna jest nie tylko jakość czy cena, ale także czas realizacji. Właśnie dlatego na popularności wciąż zyskuje q-commerce
  3. Brief w branży reklamowej i marketingu – czym jest i dlaczego warto go mieć?

 

Marketing afiliacyjny pozwala firmom wynagrodzić te osoby, które mają realny wpływ na dotarcie do nowych odbiorców. Nie muszą to być jednak duże firmy, gdyż najczęściej w marketingu

Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP

Doodle nasierowska zofia

Wybitna fotografka w Google Doodle. Kim była Zofia Nasierowska?