W ciągu ostatnich lat influencer marketing cieszy się tak dużą popularnością, że przewijając Instagrama, praktycznie trudno nie trafić na kolejne produkty czy usługi promowane przez znane osoby. Specjaliści od marketingu już dawno odkryli, że tradycyjne reklamy mają znacznie mniejszą skuteczność niż rekomendacje. Co ciekawe, polecanie produktu przez tzw. wpływowe osoby okazuje się niemal tak skuteczne jak polecenia rodziny czy znajomych. Podstawowe zalety influencer marketingu wydają się więc oczywiste. Pytanie tylko, czy influencer marketing to tylko chwilowa moda, czy może naprawdę warto nawiązywać tego rodzaju współprace?
Spis treści
Co to jest influencer marketing?
Odpowiedzi na wyżej postawione pytanie nie da się udzielić bez wcześniejszego wyjaśnienia, czym w ogóle jest influencer marketing. Najlepiej zobrazować to na przykładzie. Załóżmy, że konsument ma do wyboru 10 konkurencyjnych produktów z danej kategorii. W jakiś sposób musi zadecydować, który z nich wybrać. Decyzję podejmie na podstawie kilku czynników. Dużą rolę odgrywa tu budowanie świadomości marki, a więc rozpoznawalność konkretnego producenta czy nawet pewne wartości, z którymi kojarzona jest firma i jej produkty. Konsumenci wiedzą jednak, że reklamy czy kreowane wizerunki mogą być zawodne. Nie chcą też poświęcać mnóstwa czasu na dokładne porównanie każdej oferty. Tym bardziej, że w wyniku takiego poszukiwania wcale nie muszą podjąć najlepszej decyzji. Właśnie dlatego chętnie uczą się na błędach innych osób. Jeśli mają możliwość zasięgnięcia opinii kogoś, kto dany produkt przetestował, na pewno to zrobią. Znaczenie będzie tu mieć jednak przede wszystkim zdanie osób, którym ufają, a nie przypadkowych użytkowników internetu.
Co ciekawe, konsumenci obdarzają zaufaniem także osoby, których nie znają bezpośrednio. Twórcy działający w social mediach często cieszą się dużym autorytetem. Jako że media mocno skracają dystans, odbiorcom danych treści wydaje się, że dobrze znają instagramera czy youtubera. I tak właśnie zaczyna tworzyć się pewna więź. Kiedy konsumencie słyszą, że dana osoba korzysta z konkretnych produktów, sami są nimi zainteresowani. Stąd też firmy coraz chętniej wykorzystują tę zależność, a influencer marketing prężnie się rozwija.
Kluczowe znaczenie ma grupa docelowa
Ogromne znaczenie dla firm nawiązujących współpracę z influencerem ma grupa docelowa. W końcu nie chodzi o to, by trafić ze swoim produktem do jak największej liczby przypadkowych osób, ale o to, by przekaz dotarł do maksymalnej liczby użytkowników potencjalnie zainteresowanych zakupem. Influencerzy zwykle skupiają wokół siebie ludzi mających podobne wartości czy zainteresowania. Jeśli więc na przykład firma produkuje kosmetyki i nawiąże współprace z influencerem kręcącym filmy o makijaży – trafi wprost do swojej grupy docelowej. Dodatkową korzyścią będzie tu oczywiście silny autorytet influencera i fakt, że jego zdanie może przesądzić o podjęciu decyzji zakupowej przez konsumentów.
Oczywiście jest także druga strona medalu. Złe dobranie osoby wpływowej może sprawić, że influencer marketing nie zadziała, a przekaz może itrafi do zaangażowanej społeczności, ale zupełnie niezainteresowanej danym produktem. To może nie tylko nie przynieść korzyści firmie, ale też zaszkodzić samemu influencerowi. Jeśli bowiem promuje coś zupełnie niezwiązanego z dotychczas tworzonymi treściami, może stracić wiarygodność i zostać posądzony o to, że współpracę nawiązuje wyłącznie dla pieniędzy.
Największe zalety influencer marketingu
Oprócz ogromnej zalety jaką jest trafienie wprost do grupy docelowej, można wymienić jeszcze kilka korzyści płynących ze współpracy z influencerem. Są to przede wszystkim:
- Budowanie wiarygodności – nawet najlepszy produkt się nie sprzeda, jeśli klienci nie wierzą, że spełni ich oczekiwania. Odbiorcy influencera bardzo ufają tworzonym przez niego treściom i cenią jego zdanie. Oznacza to, że chętnie sięgną po promowane przez niego produkty. Jeśli dana firma zacznie się kojarzyć z influencerem, którego wiarygodności odbiorcy nie kwestionują, sama też zyska większe zaufanie.
- Szersze możliwości marketingowe – w przypadku współpracy z influencerem reklama może znacznie odbiegać od przyjętych standardów. Influencer marketing zwykle kojarzony jest z postami na Instagramie, w których dana osoba reklamuje produkt i wstawia zdjęcie. Możliwości jest jednak o wiele więcej. Taki influencer może na przykład stworzyć praktyczny poradnik, w którym produkt będzie lokowany bardziej subtelnie, dzięki czemu całość wypadnie naturalnie. W przypadku osób działających na YouTube niektóre współprace zaowocowały nawet stworzeniem naprawdę wartościowych filmów, które mimo promowania produktów są naprawdę świetnym materiałem.
- Duża opłacalność – nie można też zapomnieć, że influencer marketing zapewnia znaczną oszczędność pieniędzy. Wprawdzie wielu twórców wymaga naprawdę dużego wynagrodzenia. Gdyby jednak porównać to z kosztami związanymi z prowadzeniem innych działań marketingowych i uwzględnić skuteczność obu opcji, okaże się, że influencer marketing naprawdę się opłaca.
- Oszczędność czasu – influencer marketing pozwala też oszczędzić czas. Obojętnie o jaki produkt chodzi, nie trzeba tu angażować się w dotarcie do grupy docelowej – ona już jest zgromadzona wokół danego influencera. Wystarczy więc znaleźć osobę, której obszar działalności ma jakieś punkty wspólne z reklamowanym produktem czy usługą, a następnie nawiązać współpracę.
One Comment
Leave a Reply