Badania z użytkownikami są krytycznym elementem procesu projektowania stron WWW i nie powinny być pomijane podczas procesu tworzenia witryny. Przed rozpoczęciem jakiegokolwiek projektu, ważne jest, aby zrozumieć swojego użytkownika (odbiorcę), aby upewnić się, że projektujesz serwis (portal, sklep) dla niego.
Spis treści
Dlaczego warto przeprowadzać badania z użytkownikami ?
Najczęstszym błędnym przekonaniem na temat badań UX jest to, że są one po prostu kolejną formą badań rynkowych lub grup fokusowych. To stwierdzenie jest dalekie od prawdy. Badania marketingowe mogą dać nam wyobrażenie o tym, co ludzie lubią, a czego nie lubią w konkretnych produktach, ale nie powiedzą nam, dlaczego tak myślą i jak ich preferencje mają się do preferencji innych potencjalnych użytkowników.
Badacze UX spędzają czas obserwując prawdziwych użytkowników w ich codziennym życiu, aby lepiej zrozumieć bazę użytkowników i to, czego chcą. W tym celu wykorzystują różne metody badań UX, takie jak testy użyteczności, techniki obserwacyjne itp.
W tym artykule omawiamy znaczenie badań UX oraz to, w jaki sposób powinny być one włączane do procesu projektowania.
Najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać w trakcie badania z użytkownikami jest to, że tego typu doświadczenia będą się różnić w zależności od osoby, wieku czy płci. W związku z tym, aby stworzyć niesamowite doświadczenie użytkownika, powinieneś dążyć do uniwersalnego zrozumienia, czego ludzie szukają w Twoim produkcie.
Czym są badania użytkowników UX i dlaczego są nam potrzebne w procesie projektowania?
Większość projektantów ma jasną wizję tego, jak chcą, aby produkt funkcjonował i jakie funkcje chcą dodać. Ale projektowanie bez badań jest jak budowanie domu bez rysunków architekta!
Projektant UX bada zachowania użytkowników i musi stworzyć spójny projekt, który obejmuje wszystkie strony procesu i buduje most pomiędzy potrzebami i pragnieniami użytkownika a funkcjonalnym i pięknym projektem.
W ciągu ostatnich kilku lat proces przeprowadzania właściwych badań UX stał się na porządku dziennym w firmach, które chcą stworzyć produkt, który trafi w gusta klientów i docelowej grupy użytkowników. Dzięki tym badaniom projektanci UX mogą tworzyć projekty, które odzwierciedlają to, jak ludzie chcą używać produktu, a nie to, co uważają za najlepszy sposób jego użycia.
Znaczenie testów z użytkownikami jako części metodologii projektowania
Projektanci zawsze szukają sposobów na ulepszenie swojej pracy. Często trudno jest zidentyfikować wady projektu i trudno jest określić, co można poprawić. Najlepszym sposobem, aby się o tym przekonać, jest przetestowanie projektu na prawdziwych ludziach, dlatego testowanie użytkowników powinno być integralną częścią każdego procesu projektowania.
Zanim spędzisz godziny na nowym projekcie, poproś kogoś o przetestowanie różnych części projektu w miarę jego rozwoju.
Oto niektóre z najlepszych sposobów przeprowadzania testów użytkowników:
- nawigacja w witrynie;
- rejestracja konta i logowanie;
- korzystanie z różnych funkcji serwisu/aplikacji.
Aby przeprowadzić testy użytkowników, możesz:
- Zaproś ludzi do przetestowania Twojej witryny lub aplikacji w zamian za opinie;
- Zaprojektuj ankietę i wyślij ją do obecnych i nowych potencjalnych klientów;
- Poproś znajomych, członków rodziny, współpracowników lub inne osoby, które mogą być potencjalnymi użytkownikami witryny/aplikacji, o spróbowanie nawigowania po niej. I będziesz obserwować ich doświadczenie.
Badania z użytkownikami, które przeprowadzasz, to absolutna podstawa całego procesu projektowania od początku do końca. Zapobiega tworzeniu niewłaściwych produktów i wzmacnia podejmowane decyzje projektowe za pomocą rzeczywistych danych.