4/10 polskich firm IT jest gotowych na klientów z Zachodu, wynika z badania OBOAK (Ośrodek Badań Opinii Adama Kowalskiego) przeprowadzonego na zlecenie Lizard Media w październiku br. na próbie 19 czołowych polskich firm IT sektora e-Commerce. Najmniejszą wagę przykładają do mediów społecznościowych.
O badaniu
Badanie przeprowadzono w formie tajemniczego klienta i objęło swym zasięgiem polskie firmy sektora eCommerce, które nie stanowią spółek powiązanych z zagranicznymi firmami oraz nie posiadają spółek zależnych za granicą. Badanie obejmowało warstwę informacyjno-wizerunkową firm, komunikację w mediach społecznościowych, bezpośredni kontakt w języku obcym – mailowy i telefoniczny oraz znajomość metodyk pracy i rozliczania powszechnych na Zachodzie.
Tylko 25 proc. badanych firm posiada strony w języku angielskim, a dodatkowo na niektórych informacji jest mniej niż na stronie polskiej oraz niektóre elementy np. infografiki są nieprzetłumaczone.
Tylko 2 z 19 firm prowadzą komunikację w social media w języku angielskim. Najczęściej jest to Facebook, Twitter oraz LinkedIn. Zdecydowana większość zatem nie tworzy aktywnie treści w języku obcym. Wyjątek stanowią blogi, które pisane są również lub nawet wyłącznie po angielsku w 17 proc. przypadków.
Bardzo dobrze natomiast firmy wypadły w kontakcie bezpośrednim. Pierwsza odpowiedź mailowa na zapytanie ofertowe w języku angielskim została przesłana już po 13 minutach. W sumie 38 proc. firm odpowiedziało na nie bardzo dobrze posługując się językiem angielskim, a 5 proc. przesłało od razu materiały informacyjne oraz portfolio w tym języku.
Bardzo dobry kontakt telefoniczny
Bardzo dobrze wypadł również kontakt telefoniczny z wybranymi do badania firmami. 69 proc. firm była w stanie podjąć rozmowę w języku angielskim przy pierwszym kontakcie telefonicznym. W niektórych przypadkach telefon przekazywany był do innej osoby, ale komunikacja była możliwa.
Trochę słabiej wypadła znajomość metodyk pracy i sposobów rozliczania powszechnych na Zachodzie. W badaniu pytano o zwinne metodyki rozwoju oprogramowania (ang. Agile approach) oraz Time and Material – rozliczanie godzinowe faktycznie wykonanej pracy, powszechna forma rozliczania wśród podobnych firm IT na Zachodzie. Tylko niespełna 32 proc. firm znało te pojęcia, a około 25 proc. wykorzystywało je w pracy z klientami.
Wśród firm wdrażających eCommerce widać wyraźnie trend wychodzenia do klientów zagranicznych – mówi Paweł Biliński UX manager w Lizard Media. Wiąże się to oczywiście ze znacznie wyższymi stawkami za te same usługi informatyczne, ale też z odpowiednim poziomem usług – tłumaczy Paweł Biliński.
Wśród firm IT na Zachodzie panuje powszechne przekonanie, że firmy z Polski są znacznie tańsze od zachodniej konkurencji, ale porównywalne jeśli chodzi o jakość. Informatycy z Indii, czy Chin to przepaść zarówno cenowa, jak i jakościowa. Na forach internetowych najczęściej przeczytamy, że najlepszym sposobem na współpracę z firmą IT z Polski jest outsoursowanie usług programistycznych bazujących na projektach wykonanych w firmach rodzimych. W kwestiach grafiki i walorów estetycznych mamy podobno inne gusta.
Z raportu Antal Internation “Rynek IT w Polsce” z maja 2013 roku wynika, że Polskę na tle innych gospodarek wyróżniają:
– ciągle nieco niższe koszty pracy,
– wysokie umiejętności informatyków,
– zaangażowanie pracowników w projekty,
– hobby wpisane w pracę (dla wielu pracowników IT jest pasją),
– położenie geograficzne Polski ułatwia komunikację z ośrodkami w innych krajach
– dobra strefa czasowa
– bliskość kulturowa
Raport Antal International nie wspomina o komunikacji w językach obcych, ale może dlatego, że ta nie stanowi problemu w podjęciu współpracy.
Badanie OBOAK pokazuje, że w kontakcie bezpośrednim firmy mają umiejętności językowe, komunikacyjne do podjęcia współpracy z klientami z zagranicy, bardzo rzadko jednak prowadzą komunikację w języku angielskim lub jakimkolwiek innym poprzez media społecznościowe, a większość nie przygotowuje nawet strony internetowej w języku angielskim.
Myślę, że polskie firmy IT nie mają się czego wstydzić jeśli chodzi o jakość świadczonych usług i poziom komunikacji – mówi Marcin Wieczorek, Design Manager w Lizard Media. W wielu mniejszych firmach istnieje lęk przed pierwszym kontaktem i projektem z zagranicznym klientem, ale w większości przypadków zupełnie niepotrzebnie – tłumaczy Marcin Wieczorek.
Pomysłodawcy badania, firma Lizard Media z Bielska-Białej, zamierza zachęcać małe i średnie firmy IT w Polsce do zdobywania klientów z Zachodu. Firma chce również promować wizerunek polskich informatyków jako zaangażowanych fachowców godnych zaufania i współpracy.
Widzimy potencjał polskich firm, które mają świetne pomysły i umiejętności, ale potrzebują pieniędzy do rozwoju. Te pieniądze można pozyskać pracując dla klientów z Zachodu przyzwyczajonych do znacznie wyższych stawek niż te w Polsce. Polskie firmy z kolei z tej współpracy mogą wynieść doświadczenie marketingowe jak te pomysły sprzedawać i promować, aby stawały się modne globalnie – tłumaczy Paweł Biliński z Lizard Media.
Jednym z pomysłów na promocję polskich firm jest obecność publikacji na ich temat w języku angielskim na portalach branżowych na Zachodzie.
[podobne_raport]