w

Czy smart TV jest „smart”?

Czy smart tv jest „smart”?

Polska to niemalże raj Smart TV. Około 3,5 miliona telewizorów z tą funkcją obecnych jest dziś w naszych domach*. Plasujemy się w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o popularność inteligentnych telewizorów. Jakie są typowe radości i problemy użytkowników Smart TV? Czego oczekujemy, a co dostajemy? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w najnowszym raporcie stworzonym przez studio WitFlow.

Aż 18 telewizorów, 29 uczestników, 75 kopert z zadaniami i materiałami. Trasa 340 km przebytych podczas badań terenowych rowerem, autobusem, samochodem i na piechotę. Suma 6 h 34 min reportaży nagranych przez użytkowników o używaniu Smart TV i 12 h i 25 minut testów z użytkownikami w Laboratorium WitFlow. Tak w liczbach przedstawia się projekt badawczy dotyczący Smart TV, w którym udział wzięli zarówno doświadczeni użytkownicy, jak i nowicjusze, stawiający pierwsze kroki w kontakcie z tego rodzaju technologią.

Dzięki aż trzem metodom badawczym: testom z użytkownikami, badaniom dzienniczkowym i sondzie kulturowej, specjaliści z WitFlow starali się ustalić, czy Smart TV okazał się być „smart”. Na czym skupiono się w poszczególnych metodach badawczych?

Badania dzienniczkowe

W tej części projektu udział wzięły osoby, dla których używanie smart TV jest codziennością. Przez 5 dni prowadzili video-dzienniczki uzupełniane papierowymi notatkami. Jakich aplikacji używają? Jak poruszają się po interfejsie? Jakie są typowe wzorce używania Smart TV, a także problemy i radości z nimi związane? Odpowiedzi na te i inne pytania znalazły się w nagraniach i zapiskach 14 doświadczonych użytkowników.

Sonda kulturowa

Równolegle z badaniami dzienniczkowymi przebiegała sonda kulturowa. Prócz nagrywania swobodnych reportaży do video-dzienniczka, uczestników badania poproszono także o wykonanie 5 zupełnie różnych zadań. Od nakręcenia instrukcji obsługi, po 3 życzenia do złotej rybki – urozmaicone wyzwania o charakterze projekcyjnym pozwoliły na zebranie dużej ilości danych dotyczących potrzeb, oczekiwań i często nieuświadomionych działań użytkowników Smart TV.

Testy z użytkownikami

Eksperci z WitFlow zaprosili do laboratorium 15 nowicjuszy i przyglądali się temu, jak stawiają swoje pierwsze kroki ze Smart TV. Każda sesja trwała około godziny. Uczestnicy najpierw zapoznawali się ze Smart TV, a następnie wykonywali 9 zadań związanych zarówno z głównym menu, jak i poszczególnymi aplikacjami.

O tym, co udało się odkryć i co z tego wynika można przeczytać w przygotowanym przez zespół badawczy WitFlow raporcie. Pełną wersję znajdziecie tutaj. Na zaostrzenie apetytu kilka słów o tym, co skrywa zawartość:

Niezrealizowane potrzeby i niespełnione oczekiwania

Smart TV służy głównie do oglądania filmów, seriali, programów. Rzadziej do słuchania muzyki. Oczekiwania zarówno doświadczonych użytkowników, jak i nowicjuszy są jednak dużo wyższe i chcieliby oni korzystać ze znacznie szerszego wachlarza możliwości Smart TV. Skąd ta rozbieżność? Więcej oczywiście w raporcie.

Sterowanie Smart TV

Pilot, głos, czy gest – jaki sposób nawigowania telewizorem jest najbardziej optymalny? Badani opowiedzieli, bez których przycisków na pilocie nie mogliby się obyć. Sprawdzono też, kiedy pilot to za mało, czyli jakiego typu aplikacje i działania wymagają innego sposobu sterowania.

Kulejące wprowadzanie tekstu

Ta możliwość okazała się być piętą achillesową Smart TV. Pod lupę wzięto różne sposoby wprowadzania tekstu. Czy na ten moment istnieje optymalna metoda wpisywania?

Igła w stogu siana

Problemy związane z wpisywaniem słów kluczy znacznie wypływają na korzystanie z wyszukiwarek, które same w sobie również nie są doskonałe. Strategii docierania do informacji jest jednak więcej, a ich wykorzystywanie zależy od poszukiwanego elementu i indywidualnych preferencji.

Zatwierdź, wyjdź, wróć – nigdy tą samą drogą

Niespójność w działaniu elementów zarówno interfejsu, jak i pilota okazała się być poważną przeszkodą w uczeniu się korzystania ze Smart TV. Była także jedną z największych frustracji osób, dla których Smart TV jest codziennością. Jakie nieścisłości udało się zidentyfikować i jak wyleczyć „smarty” z nich zmienności?

Akcja to nie zawsze reakcja

Czarnym snem użytkowników Smart TV okazały się problemy z połączeniem z Internetem, kręcące się w nieskończoność wskaźniki ładowania systemu i ogólny brak reakcji na poszczególne działania. Marnują one czas, denerwują, zniechęcają. Wielu z nich łatwo można byłoby uniknąć, stosując proste techniki opisane w raporcie.

Z obserwacji i wniosków zespołu WitFlow wynika, że funkcja Smart TV ma duży potencjał, a oczekiwania użytkowników wobec niej są bardzo wysokie. Niemniej jednak do ich spełnienia jest jeszcze daleka droga – wiele elementów wymaga dopracowania lub przebudowy. Smart TV ma spore szanse na bycie czymś więcej niż zwykły telewizor i może w przyszłości konkurować z laptopami, tabletami i smartfonami. Jak zwiększyć szanse technologii w tym wyścigu? Zespół Witflow pokazuje możliwe kierunki i zagrożenia. Zapraszamy do lektury raportu.

*Źródło danych

Mat.pras.

Łódź z mosqi. To mówią stop kieszonkowcom

Łódź z MOSQI.TO mówią STOP Kieszonkowcom

Inpost finanse uruchamia punkty kasowe w urzędach skarbowych

InPost Finanse uruchamia punkty kasowe w Urzędach Skarbowych